• 2
  • 3
2012-05-02, 19:30
Medlem
Citat:
Detta står skrivet på Riskbanken.se

1. Med hela beloppet om en intakt yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår, eller

2. Med halva beloppet om en intakt yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Så med denna logik skulle vi alltså kunna riva en 500-lapp i lite mindre än 2/3 - då har vi totalt två delar - en som är lite mindre än 2/3 och en som är lite större än 1/3 av den totala sedelns storlek.

För den första delen får vi tillbaks 100% alltså 500:- av värdet på sedeln.
För den andra delen får vi tillbaks 50% av värdet alltså 250:- av värdet på den delen av sedeln.

Vi har därmed tjänat 250:- då vi får totalt 750:- tillbaks.

Skulle detta fungera i praktiken eller endast i teorin?

Någon som har testat?

Blivande affärsplan, någon?
Citera
2012-05-02, 19:30
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Tja, jag har råkat tvätta 3 stycken hundralappar, dom såg bra ut så jag torkade dom, jag skulle handla för dom men då säger han i kassan att denna saknas, man ser att den inte sitter kvar på 100 lapparna,

http://imageshack.us/photo/my-images...512148136.jpg/

Som ni kan se, den där "flashiga" remsan som ska sitta där, är borta, allt annat syns såsom svarta strecket i den, alla nummer och siffror.

Går det att byta in dom hos banken eller är dom ogiltliga?

Mvh kk

Jag är en som vet. Riksbanken är den bank du ska kontakta vid dessa fall. Gå till din bank så kan de säkert hjälpa dig. Annars kolla deras hemsida, finns tydligt där hur du ska gå tillväga.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Men det går byta den mot en femma kanske?

Men seriöst, det ska väl gå faktiskt. Eller är det myt? D.v.s. att man ska kunna byta in t.ex. en halv hundring och få en femtiolapp tillbaka. Tror jag fått den infon här på Flashback någon gång i tiden. Och då är det väl sanning?

Du har helt rätt. En halv tjuga som du lämnar in till din bank eller en bank ger dig en tia tillbaka (eftersom någon kan sitta med andra halvan. Samma princip för andra valörer. Den trasiga halvan tar banken in och skickar till riksbanken eller någon annan central som får skicka den vidare/förstöra den.

Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Tokmyt som jag aldrig hört tidigare!

Gå till banken och byt ut dina skadade sedlar. Går inte det, kontakta riksbanken.

Kan inte förstå mig på sådana som dig som bara för att du inte hört talas om någonting så kan det inte stämma. Idiot.
Citera
2012-05-02, 22:34
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Så med denna logik skulle vi alltså kunna riva en 500-lapp i lite mindre än 2/3 - då har vi totalt två delar - en som är lite mindre än 2/3 och en som är lite större än 1/3 av den totala sedelns storlek.

För den första delen får vi tillbaks 100% alltså 500:- av värdet på sedeln.
För den andra delen får vi tillbaks 50% av värdet alltså 250:- av värdet på den delen av sedeln.

Vi har därmed tjänat 250:- då vi får totalt 750:- tillbaks.

Skulle detta fungera i praktiken eller endast i teorin?

Någon som har testat?

Blivande affärsplan, någon?

Nej det går inte, den du skulle få 100% av skulle ju vara större än 2/3, du tänkte ha den mindre än 2/3. Men kanske om du river sönder den i exakt en del med 2/3 storlek och den andra i 1/3, då skulle det kunna gå.
Citera
2012-05-02, 23:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Banken löser inte in sedeln om den inte är större än 50%, och är det tvivel så tas den inte emot. Då får man vända sig till riksbanken. Är det inte en kostnad på minst 100 kr när man skickar in sedlar till dem?
Citera
2012-05-02, 23:49
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ja det där med att man kunde lösa in en tredjedel av en sedel och sen få halva värdet var ju skumt, för då kan man ju som sagt tjäna pengar om man gör det tre gånger. Men det kanske inte är så lätt?

Tror ni det är en robot som sitter och löser in skadade sedlar?
Citera
2012-05-03, 01:37
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Banken löser inte in sedeln om den inte är större än 50%, och är det tvivel så tas den inte emot. Då får man vända sig till riksbanken. Är det inte en kostnad på minst 100 kr när man skickar in sedlar till dem?

Det står inget om någon kostnad varken på Riksbankens hemsida eller formuläret man skickar in tillsammans med sedeln, så det borde inte kosta något

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Tror ni det är en robot som sitter och löser in skadade sedlar?

Robot? Nej då, det är små illadresserade negrer som sitter och försöker räkna pengarna. Därför det inte alltid blir hundra
Citera
2012-05-03, 16:01
Medlem
globbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BukTjack
Försökte han lämna in de till riksbanken eller vanlig bank? Endast en tredjedel behövs ju

Citat:
Ursprungligen postat av wdrsn
Konstigt. Jag har jobbat i kassan på en bank och där tog vi emot dessa sedlar och bytte ut dom. Oftast samlar man ihop ett gäng i en "trasbunt" och när man har fått ihop en lämplig summa, så skickar man dom till riksbanken.

Jag säger som många andra i tråden. Gå till din bank och byt ut dom. Fatta hur oförsiktiga folk är med t ex tjugor. Det kom ju in x antal kronor i bankboxen från div. pizzerior etc varje dag som var trasiga och skulle bytas ut.

Det var en vanlig bank. Swedbank tror jag det var. Var ett tag sedan dock så han kanske fick pengarna tillbaka, minns bara att vi var ledsna över att vår mästarplan inte funkade.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in