2012-05-01, 22:15
Medlem
Nemjungs avatar
Tjena nu är de ju dags att börja planera för lite grönsaksodling. Är e försent med att sätta potatis? Annars så går jag bara all in på olika lökar, salladssorter etc, kanske lite för tidigt för de en? Har ni nåt tips på Goa grejer att plantera som inte kräver för mycket skötsel. Kan va kul å testa på lite annat
Citera
2012-05-05, 17:17
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Tjena nu är de ju dags att börja planera för lite grönsaksodling. Är e försent med att sätta potatis? Annars så går jag bara all in på olika lökar, salladssorter etc, kanske lite för tidigt för de en? Har ni nåt tips på Goa grejer att plantera som inte kräver för mycket skötsel. Kan va kul å testa på lite annat

Rent tidsmässigt är det ju nu en perfekt tid att sätta potatis och plantera grönsaker!
Jag planterar rödbetor, morötter, vaxbönor, och en del lökar. Brukar ha samma upplägg från år till år och det enda jag gör under sommaren är att emellanåt rensa bort ogräs och luckra upp jorden - sen sköter det ju sig själv, så särskilt mycket skötsel tycker jag inte att det är. Har för övrigt provat att plantera squash för första gången i år, hoppas att det tar sig!
Citera
2012-05-06, 19:43
Medlem
Lys avatar
Brukar så ärtor och bondbönor, och odla ringblommor ( kronbladen är ätbara ). Det är inte försent att odla något av detta nu.
Citera
2012-05-07, 00:37
Medlem
Nemjungs avatar
Rödbetor vore trevligt att testa på.
Citera
2012-05-07, 11:40
Medlem
Vitlök är rätt enkelt att odla, förutsatt att man äter sånt då. Tar tid, sätter du nu så är de klara i höst. Sätter du i höst har du färdiga nån gång på början på sommaren.

Vad gillar du att äta? Chili är rätt beroendeframkallande har jag hört.
Se går det alltid att köpa färdiga plantor i slutet på maj nån gång, oavsett vilken grönsak du vill odla.

Jag odlar tomater sen flera år, de hinner tyvärr nästan inte bli klara där jag bor. Gröna kryddor att använda i maten är enkelt, de får plats i en stor kruka. Ruccola är simpelt med, där kan man knö ner nya frön med jämna mellanrum så har man hela sommaren.

Vad har trädgården för förutsättningar? Vilken zon, friland eller krukor, skyddat eller blåsigt, växthus?
Citera
2012-06-25, 10:41
Medlem
Bor i höjd med Karlstad och har tillgång till väldigt bra jord bakom häststallet. Vilket av följande går fortfarande att så direkt?:

Smultron
Spenat
Frilandsgurka
Blomkål
Rödbeta
Persilja och gräslök (tänkte nog ta dem i kruka istället)

Finns det någon potatissort som fortfarande går att sätta, eller är det för sent?

EDIT: Köpte enbart frön som kunde sås i alla fall till mitten av juni enligt förpackningen, men nu har det ju gått 1-2v sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in