2005-02-21, 23:46
Medlem
Caves avatar
Såg en jättebra film igår. Ladder 49. Handlar om en brandman som blir innestängd i en brinnande byggnad och medan hans kamrater kämpar för att få ut honom så får man i 15-20 minuter långa flashbacks se olika höjdpunkter i hans liv. Det växlar mellan flashbacks och sen får man se hur han har det i byggnaden ett tag osv. En jävligt fin film som samtidigt ger en bild utav brandmäns vardag och liv. Är lätt top3 utav årets bästa filmer kanske inte pga kvalitén på själva filmen men just budskapet, minnesvärda scener samt att den hyllar hjältar som sällan nämns i medierna. Det vore intressant med en liknande film fast ur ett svenskt perspektiv. Har aldrig hört talas om någon TV-serie eller svensk film som behandlat brandmän och deras vardag.

”När alla andra springer ut ur en brinnande byggnad. Så springer brandmännen in”

En utav flashbacksen visar hur en brandman blir brännskadad i ansiktet och han säger sig hellre velat dö som en hjälte än att hans barn ska behöva se honom som han är. Men frågan är om det inte är så i samhället att det är tacksammare att dö som en hjälte än att komma tillbaka med ett vanställt ansikte och att folk grimaserar bakom din rygg och håller händerna för sina barns ögon när du passerar. Får mig att återigen tänka på den tjej som blev påkörd utav ett rattfyllo och hon fick jättesvåra brännskador över hela kroppen. Hon såg verkligen ut som ett monster och jag skulle själv troligen reagera med vämjelse om jag såg henne ute (hon bodde i USA). Men så fick jag se en före och efter bild på hur hon såg ut samt en intervju med henne. Alltså hon var jättesöt innan rattfyllot sabbade hennes liv. Men det som fick det att skära i hjärtat på mig var när hon sade:

”Alltså jag känner mig ju som förut, det är ju bara på utsidan det är en skillnad”

Fatta att behöva leva med det . Jag säger bara det fy fan... Så tyvärr så tror jag att i dagens samhälle så skulle jag om jag stod inför den situationen att dö som en hjälte/offer eller att leva vanställd men överleva. Så skulle jag nog välja döden eftersom den vore ett lindrigare öde samt att jag skulle bespara mig själv och mina nära en massa lidande. Men som sagt det är ett sjukt samhälle vi lever i egentligen...
Citera
2005-02-22, 00:07
Medlem
Bra och intressant inlägg. Samhället utgörs av individer och institutioner vilka utgörs i sin tur av individer. Det är fel på oss, som blivit styrda av samhället på ett sådant sätt att vanställdhet helt klart är ett bättre alternativ än döden, i vissa och många fall, åtminstone i teorin.

Dock, det är nog ovanligt att en sansad människa som tänker rationellt verkligen väljer döden framför vanställdhet, när faktumet sker, dvs när människan i fråga verkligen blir vanställd och har valmöjligheten att ta sitt liv. Jag kan i nuläget tänka mig det, men jag tror knappast att jag skulle ta mitt liv när det kom till kritan. Jag kan tänka mig att den känslan förstärks om jag har barn när faktumet sker, då jag inte vill missa deras liv.

Lite tänkvärt så här vid midnatt bara..
Citera
2005-02-27, 20:15
Medlem
nebutsdutss avatar
De sanna hjältarna är de som väljer att leva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in