2012-05-01, 09:56
Medlem
Flyingismylifes avatar
När jag gick ner för att äta frukost såg jag att det låg en massa panodil på golvet. Letade genast upp min hund (min far var ute och gav hästarna mat och hade tagit hunden med sig) som verkade må jättebra. Det har nu gått ca en timme sen då vi misstänker att han fått tag på tabletterna och han mår fortfarande strålande. Är krisen över? Jag lyckas inte få tag på någon vetrinär eftersom det är första maj.

PS: hunden är en Australian shepherd på precis över ett år (hane). Genomsnittlig vikt.
Senast redigerad av Flyingismylife 2012-05-01 kl. 10:17.
Citera
2012-05-01, 10:49
Medlem
Boggas avatar
Innehåller Panodil paracetamol?

http://www.dkfc.se/forgiftningar/paracetamol.php
Citera
2012-05-01, 11:10
Medlem
Flyingismylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Innehåller Panodil paracetamol?

http://www.dkfc.se/forgiftningar/paracetamol.php

Ja
Citera
2012-05-01, 20:47
Medlem
tigerrakets avatar
Nu kanske det gick bra med hunden med en läxa är att ha hemma aktivt kol. Kan köpas på Apoteket. Aktivt kol används ofta när man fått i sig något läkemedel man inte skulle ha i sig. Kolet hindrar ämnen ifrån läkemedlet att blandas ut i blodet.
Citera
2012-05-02, 08:23
Medlem
Flyingismylifes avatar
Det har gått ett dygn nu och hunden är fortfarande fullt frisk. Han åt nog inga piller. Som ovanstående rekommenderade har jag nu köpt medicinskt kol ifall olyckan skulle vara framme.
Citera
2012-05-07, 21:36
Medlem
Flyingismylifes avatar
En vecka senare är hunden fortfarande pigg och glad
Citera
2012-05-07, 22:11
Medlem
Boggas avatar
Skönt att höra!
Citera
2012-05-09, 02:45
Medlem
hahahah ursäkta men jag kan inte annat än att skratta

varför sätter du dig och skriver en post på flashback om detta istället för att ringa till en veterinärs klinik där dom gladeligen och snabbt ger ett korrekt svar.

(Alla större djursjukhus har en jourtelefon. Du kan ringa ett djursjukhus i en annan stad om du inte har något i din egen stad så svarar dom gärna på denna frågan)
Citera
2012-06-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingismylife
När jag gick ner för att äta frukost såg jag att det låg en massa panodil på golvet. Letade genast upp min hund (min far var ute och gav hästarna mat och hade tagit hunden med sig) som verkade må jättebra. Det har nu gått ca en timme sen då vi misstänker att han fått tag på tabletterna och han mår fortfarande strålande. Är krisen över? Jag lyckas inte få tag på någon vetrinär eftersom det är första maj.

PS: hunden är en Australian shepherd på precis över ett år (hane). Genomsnittlig vikt.

Rekomenderar starkt att söka hjälp!! Min hund höll på dö av förgiftning!!
Hon fick i sig samm tabletter. Hon mådde också perfekt i en vecka. SEn blev hon döende bokstavligen.
Veterinären visste inte ens om hon skulle överleva natten. Nu har hon bara 25 njurfunktion kvar.
Veterinären tror inte att hon kommer bli så gammal.
Citera
2012-06-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingismylife
En vecka senare är hunden fortfarande pigg och glad

Hundar som drabbas av förgiftning visar oftast inga symtom förrän i slutstadiet av akut njursvikt!
Skicka gärna pm, har väldigt mycket erfarenhet av detta.
Citera
2013-03-19, 22:31
Medlem
Flyingismylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiaz
hahahah ursäkta men jag kan inte annat än att skratta

varför sätter du dig och skriver en post på flashback om detta istället för att ringa till en veterinärs klinik där dom gladeligen och snabbt ger ett korrekt svar.

(Alla större djursjukhus har en jourtelefon. Du kan ringa ett djursjukhus i en annan stad om du inte har något i din egen stad så svarar dom gärna på denna frågan)

Som sagt fanns ingen veterinär att nå pga. att det var första Maj. Men hunden är frisk och glad även ett år senare, så jag tror det är ganska säkert att säga att han klarade sig utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in