2012-04-30, 17:58
Medlem
Azaels avatar
Har just införskaffat en ny presskanna och tänkte att jag lika gärna kan göra slag i saken och köpa en egen kaffekvarn också. En barista på Lilla Kafferosteriet tipsade mig on Wilfa CGR-1 och det verkar vara en stabil produkt i den prisklass (runt 500:-) som jag tänkt mig. Är detta ett bra köp eller är det någon som har bättre förslag?

Jag gör kaffe i antingen presskanna eller mockabryggare och det viktiga för mig är att kvarnen klarar av olika storlekar och att det är ett ordentligt malverk, inga knivar. Tack på förhand. Om det är fel forum och ämnet passar bättre i Alkohol och dryck så ber jag om ursäkt-
Citera
2012-04-30, 18:41
Bannlyst
Känns som det är svårt att få en bra mal i den prisklassen jag har en med knivar och den kostade någonstans där...
Citera
2012-04-30, 18:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Den du blivit tipsad om (Wilfa CGR-1) är bra och kommer med största säkerhet att uppfylla dina förväntningar. Att Tim Wendelboe anser den tillräcklig för att han ska låta dem använda hans namn i marknadsföring är ett minst sagt gott betyg.

Själv föredrar jag att mala för hand och om du kan tänka dig att göra det kan du kolla in utbudet hos Sweet Maria's mest för beskrivningarna av de olika kvarnarna de har och sedan leta upp den lite närmre dig själv (Om du inte vill beställa från dem.). Hemma kör jag på en Hario Skerton mest för att jag tycker att den är praktisk att ha med sig och lätt att justera (Bland annat.). Men det finns ju en hel del andra kvarnar jag skulle kunna tänka mig...

Kolla in Tim Wendelboe han har koll på sitt kaffe...
Kolla in Sweet Maria's de har koll på allt möjligt som har med kaffe att göra...
Citera
2012-05-02, 21:06
Medlem
yep, wilfa är bra... med en lätt vridning byter man malningsgrad

och man ställer in antalet sekunder när man mal, så man lär sig snabbt att få exakt rätt mängd bönor

byttan som bönorna kommer ut i är lite tunn o plastig och känns som om den kan gå sönder... man får inte allt för det billiga priset
Citera
2012-05-03, 01:36
Medlem
Har ingen erfarenhet av wilfan men av andra budget kvarnar dom mal oftast väldigt ojämnt och håller dåligt räkna med minst 2000:- för en kvarn av bra kvalitet 1500:- på rea kanske billigare om du kan tänka dig att veva http://www.prokok.se/zassenhaus-kaffekvarn-santiago-p-490.html
Citera
2012-05-03, 21:03
Medlem
ungtkaffes avatar
Finns ingen anledning att du ska gå och köpa en royce royce kvarn, ifall den endast kommer att mala hyfsat grovmalet kaffe.
Citera
2012-05-05, 11:52
Medlem
Azaels avatar
Nej, det var lite min tanke också. Hade jag haft en espressobryggare hade det varit en annan sak givetvis. Lutar åt att jag tar och köper den kvarnen, den passar mina behov och har fått bra rekommendationer från olika källor.

Att mala med handkvarn är säkert både trevligare och bättre, men ett dyrt och långsamt nöje för lite kaffe.
Citera
2012-05-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Nej, det var lite min tanke också. Hade jag haft en espressobryggare hade det varit en annan sak givetvis. Lutar åt att jag tar och köper den kvarnen, den passar mina behov och har fått bra rekommendationer från olika källor.

Att mala med handkvarn är säkert både trevligare och bättre, men ett dyrt och långsamt nöje för lite kaffe.

Att rosta själv i ugnen, mala med handkraft tar förstås lite tid men ger ett fräscht kaffe med en gudomlig smak som är värt varje minut!!!
Citera
2012-05-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungtkaffe
Finns ingen anledning att du ska gå och köpa en royce royce kvarn, ifall den endast kommer att mala hyfsat grovmalet kaffe.

Nu gillar ju en del fräscht brygg kaffe eller kok också enda anledningen att mala är ju inte att man dricker espresso även om det är det som är hip...

https://picasaweb.google.com/115039590249851774724/LiteBilder#5560933546999796562
Senast redigerad av dewpo 2012-05-05 kl. 13:45.
Citera
2012-12-25, 11:11
Medlem
skrudiss avatar
Bumpar denna tråd med ett god jul!

Nåväl, en Wilfa CGR-1, är den lämplig för espresso? Misstänker att så ej är fallet, men produktbeskrivningen hävdar ju det.
Citera
2012-12-25, 11:30
Medlem
Har en Wilfa CGR-1 och tycker den maler alldeles förträffligt bra. Mixtrar med tiden lite för att hitta rätt styrka nu. Tips på tid Vs antalet koppar? Verkar som den pressar fram ca 1gr per sekund i hacket höger om medium.
Citera
2012-12-25, 17:18
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Bumpar denna tråd med ett god jul!

Nåväl, en Wilfa CGR-1, är den lämplig för espresso? Misstänker att så ej är fallet, men produktbeskrivningen hävdar ju det.

Nej den maler inte fint nog för espresso, kvarnar för det kostar bra mycket mer.

Företag slänger sig med espresso kors och tvärs för det säljer antagligen, lite som alla förbaskade kapselmaskiner som påstår sig ge det.

Med det sagt är Wilfan en grym kvarn som jag själv använder mig av hemma till min aeropress, bra valuta för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in