Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2012-11-03, 18:07
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusmas92
Detta verkar vara ett fenomen som iaf på Flashback inte existerar. Jag har sett liknande på Youtube.
Finns det många olika webläsare att hitta när man använder Android?
Ja det finns många webbläsare att välja mellan, som håller mycket hög kvalitet. Firefox, Opera, Dolphin för att nämna några populära. Jag kör inbyggda webbläsaren "Browser" som finns i alla android-telefoner förutom från och med Nexus 7, Nexus 4 då Chrome är enda inbyggda och standard.

Man kan ju olikt iOS bestämma vilken webbläsare som är standard, så alla länkar öppnas i den.

Överlag så flyter webbläsarna grymt bra. I synnerhet Browser och Opera.
2012-11-03, 18:52
Medlem
armbenos avatar
Ja, Chrome är ett stort skämt på Android. Jag använder framförallt Stock på grund av Quick Controls. För är det viktigt att så mycket av sidan ska synas som möjligt. Därför vill jag köra i fullscreen på mobilen. Tyvärr verkar det inte finnas fullscreen för Chrome. Så man måste dras med adressfält och Androids status bar. Dessutom existerar det knappt lagg i Stock. I alla fall inte märkbart för mig.

Vad jag menar med Quick Controls: http://www.youtube.com/watch?v=GfUe6DJfKLQ
2012-11-03, 23:14
Medlem
Inte så konstigt att Google väljer Chrome som standard i deras egna telefoner. Håller med om att den är jävligt kass. Tur man kan byta browser enkelt och sätta vilken man vill som standard Chrome lär ju fixas upp i framtiden är min gissning.
2012-11-07, 14:34
Medlem
[SIC]s avatar
http://db.tt/XuBjK4J4
http://db.tt/OBDSZXbS
Flash & stockbrowser apk
prova installera som vanligt annars behövs root och copy/permissions metoden.
Fast har man root så borde man slänga in en CM baserad ROM och därmed få chrome sync via stockbrowsern som fortfarande följer med CM10 ist för chrome.
2012-11-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Något jag hatar är lagg när man surfar i webbläsaren på en telefon. Scrollen ska följa fingret.
Chrome har visat sig lagga trots att Stock browser flyter, på min Galaxy nexus. Hade hellre kört Chrome pga synk osv men väljer mycket hellre Stock-browsern eftersom den flyter.

Så det är trist att nya Nexus 4 nu också har Chrome som standard.

Ser nu på review-videos över Nexus 4 att Chrome även med Snapdragon-cpu och 2GB ram, android 4.2 inte kan scrolla med fingret. Som ni ser på videon här så scrollar killen, det tar då ett tag innan webbsidan scrollar med: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IEQuhlsiX2E#t=58 s

Lagg har varit ett stort problem på Android och en stor anledning till att alla väljer iOS-produkter till fördel för Android telefoner och plattor. Vem vill ha en surf-platta som laggar vid surfning? Det är trits att trots Jelly beans fokus på laggfrihet så är det ändå GUI-lagg i standard-webbläsaren, den mest vitala appen.

Jag upptäckte samma lagg på en Nexus 4 i Chrome. I övrigt flyter gränsnittet. Jag googlade på "nexus 7 chrome lag" och hittade många forumtrådar om folk som hittat detta "problem", även någon som lämnat tillbaka sin Nexus 7a pga det, (i usa).

Det där ser minsann lite märkligt ut, jag testade att surfa till samma sida(dn.se) och visst så märker man av detta mer på denna sida än andra av någon skum anledning, finns väl säkert flera andra sidor också som är likadana. Vad det beror på har jag ingen aning om dock, ville bara nämna att på min s2:a och dn.se med chrome så är fördröjningen inte i närheten av den på videon. Vi säger att det är 1sek på videon så känns det ungefär som 0.2sek på min s2:a. Andra sidor känns dock som vanliga browsern.

Så skulle vara kul och veta vad exakt det är som gör att vissa sidor som tex dn.se gör på detta vis, är det för mycket bilder? Är det något med kodningen av hemsidan?

Nu kom det ju iof en liten uppdatering av chrome för någon vecka sedan, möjligt att det blev bättre i och med den.
2012-11-13, 19:35
Medlem
Sweetiepies avatar
Har kört in 4.2 takju på min Galaxy Nexus nu.

4.2 har nu Svensk rättstavning inbyggd!!!

Det finns bara 1 sak jag retar mig på nu med Nexus 4 från att bli bästa telefonen man kan köpa. Förinstallerade webbläsaren Chrome är superlaggig, och den gamla Stock-browsern finns inte längre kvar. Bara kolla videon här så får ni se: http://www.youtube.com/watch?v=Dt1ZKiZaem8#t=79s

När jag testar samma sida, Theverge.com i Stock browser så flyter det perfekt, men i Chrome så laggar det totalt så man blir irriterad direkt. En mycket dålig användarupplevelse som får folk att rynka näsan åt Android-telefoner.
Senast redigerad av Sweetiepie 2012-11-13 kl. 20:32.
2012-11-14, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Har kört in 4.2 takju på min Galaxy Nexus nu.

4.2 har nu Svensk rättstavning inbyggd!!!

Det finns bara 1 sak jag retar mig på nu med Nexus 4 från att bli bästa telefonen man kan köpa. Förinstallerade webbläsaren Chrome är superlaggig, och den gamla Stock-browsern finns inte längre kvar. Bara kolla videon här så får ni se: http://www.youtube.com/watch?v=Dt1ZKiZaem8#t=79s

När jag testar samma sida, Theverge.com i Stock browser så flyter det perfekt, men i Chrome så laggar det totalt så man blir irriterad direkt. En mycket dålig användarupplevelse som får folk att rynka näsan åt Android-telefoner.

Antar att det bara är att ladda ner en APK och installera, kolla här: http://www.theandroidsoul.com/nexus-7-hack-install-aosp-android-browser-n7/

Gäller visserligen nexus 7 och kräver root men det borde fungera på telefoner också.
2012-12-07, 11:37
Medlem
J.R.s avatar
Funderar på att köpa mig en mindre surfplatta, tvekar mellan iPad-mini alt. Google 7".
Lutar åt att välja bort ipaden trots många fördelar som bra batteritid, kamera mm därför att apparna verkar vara klart dyrare till den. Spel som är gratis till Android kostar en mindre slant till ipadden, så verkar det vara generellt små pengar men ändå. Varför är det så och kommer inte detta att få folk att inte köpa Apple i framtiden?
2012-12-07, 12:30
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Funderar på att köpa mig en mindre surfplatta, tvekar mellan iPad-mini alt. Google 7".
Lutar åt att välja bort ipaden trots många fördelar som bra batteritid, kamera mm därför att apparna verkar vara klart dyrare till den. Spel som är gratis till Android kostar en mindre slant till ipadden, så verkar det vara generellt små pengar men ändå. Varför är det så och kommer inte detta att få folk att inte köpa Apple i framtiden?

Apparna är mycket bättre anpassade för iPad. Folk bryr sig för det mesta inte om 7 kr hit och dit. Inte ens jag med ända inkomst 1050 kr i månaden (Studiebidraget) gårter över att lägga en tjuga på appar varje månad.

Tror inte att detta får folk att välja bort Apple, som sagt så är apparna för iPad bättre anpassade för att kunna utnyttja hela skärmen. På Android så är det mer eller mindre bara en utdragen telefonapp.
Apple har över 250 000 appar speciellt anpassade för iPad och iPad mini. Tror inte att Android ens har 3% av det.
2012-12-07, 12:30
Medlem
tions avatar
Wow. Såg en jämförelse mellan Gnexus och Nexus 4. Jag tycker Gnexus verkar vara en otroligt mycket härligare telefon att använda. Och uppstarten på Gnexus i filmen verkar vara ovanlig seg efter vad jag sett hos mina vänners telefoner.

https://www.youtube.com/watch?v=-SCJG9JMnlY
2012-12-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Apparna är mycket bättre anpassade för iPad. Folk bryr sig för det mesta inte om 7 kr hit och dit. Inte ens jag med ända inkomst 1050 kr i månaden (Studiebidraget) gårter över att lägga en tjuga på appar varje månad.

Tror inte att detta får folk att välja bort Apple, som sagt så är apparna för iPad bättre anpassade för att kunna utnyttja hela skärmen. På Android så är det mer eller mindre bara en utdragen telefonapp.
Apple har över 250 000 appar speciellt anpassade för iPad och iPad mini. Tror inte att Android ens har 3% av det.

Måhända, men i överlag är Nexus 7 klart och tydligt mer prisvärd. Säger du emot det så dumförklarar du dig själv.
2012-12-08, 16:21
Medlem
En sak som jag tycker är intressant är hur många personer i min klass som äger en iphone. Av 27 stycken så äger 5 inklusive mig en android telefon. 2 stycken ägen en dumbphone och resten alltså 20! personer äger en iphone. Det känns som om alla faller för "grupptrycket och våger själv inte ha egna åsikter. Liksom en person som redan hade en iphone 4s knappt 1 år gammal planerar att köpa en iphone 5. I deras ögan ser dem bara iphone och vågar inte ens titta åt ett annat håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in