2012-04-29, 22:49
Medlem
bartrams avatar
Jag visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråd. Om admin anser det vara fel så får man väl flytta den.

Till saken: Palmetråden är enorm och har vuxit ur sin kostym för länge sen

a) Blotta storleken gör att det är svårt att hitta i den. Sökfunktionen är bra men räcker inte till

b) Det är väldigt mycket upprepningar b.la till följd av det hela tiden kommer till nya användare som inte ids söka i tråden. De gamla rävarna har antingen försvunnit eller gnäller på de nytillkomna b.la till följd av detta

c) Debattörerna har ofta olika synsätt. En del anser att diskussionen bör begränsas till tekniska frågor, vittnesuppgifter runt mordet etc. Andra är mer hågade kring frågor runt motivbild, big Politic,Underrättelstjänst etc. Inlägg från dessa olika intressen hamnar om vart annat-huller om buller.

Vad göra?

a) Nybörjare borde ha en egen tråd . Vem som kall anses vara nybörjare måste diskuteras. Efter x antal inlägg flyttas man över till den ordinarie tråden och att minst X månader har gått sedan registering?

b) Det bästa vore om Palme-tråden kunde bli ett träd istället med hierarisk struktur. Exempel på grenar: 1. Tekniska frågor
a) Vapen
b) Annat

2. Vittnesmål

3. Motivbilder
a) ensam galning
b) Landsförräderispår
c) Privata motiv

Om jag förstått Moderatorerna rätt går det dock inte att göra så. Om det skall ske en uppdelning måste vi nöja oss med ett antal huvudblock

Frågor

a) Åsikter om grundidén. Skulle den förbättra trådens läsbarhet?

b) Kan FB:S moderatorer åta sig att flytta felpostade inlägg eller hur skall det hanteras. PÅ ett eller annat sätt måste det lösas . Annars får vi en ny röra

c) Kan/bör vi flytta gammalt mtrl?
Citera
2012-04-29, 23:29
Medlem
cephs avatar
Skickar in den här i mitt tycke viktiga trådstarten i metaforumet.

K&AT ---> Flashback

Återkommer med egen input så småningom.

/mod
Citera
2012-04-29, 23:48
Medlem
Varför inte ge ett eget underforum för Palmemordet?

Palmetråden är snudd på oläsbar. När man går in där och ska försöka läsa hamnar man i man vet inte vad. Det är en väldigt snurrig upplevelse att gå in där och läsa.

Nej, ett underforum. Och klistra den gamla Palmetråden (och lås den) samt länktråden där, och starta sedan upp trådar efter tema. Palmetråden skulle kunna ha tjugo olika tematrådar, nu när de samsas alla i en tråd blir det en röra. Det är synd för jag tror att många egentligen vill följa tråden (som jag själv) men pallar inte med den.
Citera
2012-04-30, 10:37
Bannlyst
Alltså, på Portnoys forum så körde vi olika trådar och kategorier. Det jag tyckte hände var att diskussionen blev så uppdelad att den dog ut. Även om jag förstår att det kan vara förvirrande för nybörjare så uppskattar jag tempot i Palmetråden.
Citera
2012-04-30, 13:04
Medlem
bartrams avatar
Skälet till att den tråden dog ut tror jag snarare var att den från början inte hade en tillräcklig kritisk massa i kombination med --ja titta i tråden så förstår ni vad jag menar- I don´t want to spell it out.

Ett alternativ till att skapa några "block" eller rentav ett träd är att behålla nuvarande struktur men förbättra sökfunktionen västentligt. Ett optimalt sätt vore om inkommande inlägg av en moderator kunde åsättas "tags" som sedan kunde användas för en multidimensionell sökning Ta ett exempel: (Motivbild,Konspirationer,Landsförrädarspår, IB). Men det kanske är orealtistiskt både
m a p den tid som FB kan moderera tråden och dels nödvändiga systemförändringar. Vad säger FB?
Citera
2012-04-30, 21:53
Medlem
KimNeilJungs avatar
För några år sedan prövades det av samma anledningar som framförs här att dela upp 9/11 i fyra olika trådar. Shanksville, Pentagon, WTC 1 & 2 och någon mer kategori jag inte minns just nu. En jättebra ide på papperet. För användare och moderatorer mycket tungrott. Diskussionerna var så tätt sammanvävda att det var omöjligt för en användare att hålla sig till ett enda ämne utan att gå o.t. Detta medförde en massa pusslande och ställningstagande för alla parter och ingen trivdes direkt med det.

Jag tror inte att vi kan begära att nya användare skall söka sig igenom Palmetråden, och jag tror inte heller någon direkt är intresserad av att göra det. Man skriver det man vill ha sagt, bråkar lite med de som är närvarande för stunden som tycker olika. Och efter ett tag svalnar intresset från båda sidor. En stund senare dyker nya användare upp och cirkeln är fulbordad.
Min poäng är att det alltså är omöjligt att hitta en lösning som fungerar för alla. Separerade trådar har sina fördelar. En stor tråd har sina.
Däremot kanske det kan vara en ide att fundera över ett underforum för Palme likt vi har för NWO och 9/11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in