Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Vänd på det istället och försök komma på anledningar till att vi INTE skulle vilja hinna med så mycket som möjligt på den tid vi lever.
Generellt sett tror jag att vi kan - i sökandet efter allt högre takt i allt vi gör - missa en hel del väsentligheter som inte syns vid första anblicken.
Jämför rapporteringen av en nyhet i TV3:s snuttifierade nyheter med ett tiominuters inslag i ngt. annat nyhetsprogram om samma nyhet. I båda fallen kan man argumentera för att man informerats om händelsen. Dock kan man nog säga att det ena ger ökade möjligheter att ge en djupare insikt än det andra.
I exemplet med bredband kontra 28.8 modem kan man kanske anta att den som sitter på 28.8 modemet väljer sidor med en större urskiljning än den som sitter på 100Mbit fetslangen-allan. Den lägre hastigheten kan genom detta ge en ökad behållning, detta förutsatt att surfaren kan ta den slöare hastigheten i sidladdningen med jämnmod.
Sen måste jag argumentera mot att ökad hastighet i det man gör automatiskt medför att man upplever mer. Men det beror naturligtvis på hur man definierar "upplever mer". Man kan fundera om den som genomför 10 samlag a 2 minuter med upplever mer sexuellt än den som lägger 20 minuter på ett samlag. Det är naturligtvis en fråga om personlighet och smak, men jag menar nog att den som bränner 20 minuter dragit det längsta strået upplevelsemässigt.