• 1
  • 2
2012-04-29, 21:26
Medlem
Jag pratar alltså om deklarationen för 2011. Som jag ska betala tillbaka på. Och det bör jag alltså göra innan 3 maj för att slippa ränta?
Citera
2012-04-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Jag hade restskatt på 25 000 kr att betala för 2010 års taxering.
De pengarna betalade jag förra månaden! Så jo, staten får vänta nästan ett år på sina pengar om det överstiger en viss summa.
Du missade min edit "...utan ränta". Men å andra sidan var den kommentaren helt felplacerad och hade inget med den egentliga frågan att göra och kan bortses från.

När TS ska betala är alltså beroende av när slutskattebeskedet kommer. Dröjer det tills i december blir förfallodatumet den 12 mars 2013, men för de allra flesta är det som sagt tidigare datum som gäller.
Citera
2012-04-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coverband
Jag pratar alltså om deklarationen för 2011. Som jag ska betala tillbaka på. Och det bör jag alltså göra innan 3 maj för att slippa ränta?
Ja, om det rör sig om mindre än 20 000 kr är det 3 maj som gäller. Observera att pengarna ska finnas bokförda på skatteverkets bankgirokonto då, så du måste göra själva betalningen tidigare.
Citera
2012-05-01, 01:44
Medlem
folkuniversitetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coverband
Jag ska betala tillbaka på skatten. Men när? Har fått med ett inbetalningskort, men det står inget datum som det senast måste vara inbetalt? Någon som vet vad som gäller?

3 maj. Gå till din bank och gör en telefonöverföring om du inte vill ha restskatt påförd.
Citera
2013-02-22, 00:09
Medlem
Min tjej sålde sin lägenhet (med vinst) förra året och vi köpte en billigare, hon ska således betala in en ganska stor summa i skatt på den vinsten i år.

Som jag förstått det är det senast den 2 nov hon ska betala in den skatten men om hon vill undvika att betala ränta på skulden så ska hon betala in den redan nu i februari. Om hon väntar tills november är det då räntan på runt 1% hon åker på? Hon får ju högre ränta på kontot som pengarna ligger på nu än vad Skatteverket har i kostnadsränta så då vinner hon på att vänta med inbetalningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in