2012-04-29, 06:56
Medlem
Så här är det. Jag har ett sätt att attackera och analysera problem på. En som är ganska generell, som jag använder när jag både läser och skriver texter. Som jag använder när jag gör research och skriver artiklar.

Det fungerar någorlunda. Men jag vet att det finns folk som har mycket bättre metoder och rutiner. Dynamiska så väl som anpassade.

Då och då, men sällan, upptäcker jag något nytt. Att, visst fan, så här kan man ju tänka och göra, det är mycket bättre.

Det är en av anledningarna till varför jag inte gillade lektionerna om reserach på journalistskolan. Jag har många på jobbet som kör efter det mönster som de lärt sig i skolan.

Men varför ska man begränsa sig till det? En anledning är den svårighet som ligger i att komma på exempelvis nya researchmetoder.

Nu har denna tråd ingenting med research att göra, jag tyckte bara att det var ett lämpligt exempel som jag har erfarenhet av. Men tänkte diskutera tankesätt i allmänhet. Främst intellektuellt.

När det kommer till analys (vilket är det jag gör på jobbet) så har vi fått lära oss det mesta vi kan från idéer av typ sälsynta elit-professorer i analys med mångåriga erfarenheter i underrättelse (läs: nästan pensionerade).

Jag tycker att det går stelt och okreativt på den fronten. Vi är fastlåsta vid våra inte allt för breda tänkesätt så att säga. Låt mig gå vidare med att förklara problematiken med det.

Var det inte Galleleo Gallelei som påstod att solen var galaxens mitt? Var det inte Niels Bohr som ordnade till atomens struktur när resten av världen tyckte att atomen såg ut så här (vänster) http://www.laradioactivite.com/en/si...Moderne_En.jpg ? Var det inte Einstien som kvantiserade EM-trålningen till fotonen?

Jo det var det. Men vad är mitt problem då? Jo,

Jag är rädd för att jag med mitt tankesätt, analogiskt menat, fortfarande tror att jorden är universums mitt. Jag är rädd för att jag aldrig sett de tankesätt som analogiskt kan jämföras med vetenskapens framkant.

Man skulle kunna säga att jag skulle vilja veta hur de högintellektuella, smarta eller genier tänker. Men hur som helst,

hur upptäcker jag dessa bättre tankesätt som finns runtomkring som folk går runt och bär i sina huvuden? Att lyssna på intellektuella, filosofer osv avslöjar en del tankesätt, men långt ifrån mycket av det som döljer sig som de smarta egentligen aldrig redogör. Ibland redogörs dem, man kan t ex läsa i olika böcker om hur man analyserar eller strukturerar upp en text, eller hur man gör rimlighetsbedömning av saker, källkritik osv. Men fortfarande så finns det tankesätt där ute som jag vill få tag på. Men även diverse goda insikter är också av intresse.
Senast redigerad av Nematoden 2012-04-29 kl. 07:00.
Citera
2012-04-29, 07:18
Medlem
Stabyrinths avatar
Låter som om du försöker tänka "med flit".
De flesta nya vinklarna på problem får man när man bara går och lallar, sitter på tunnelbanan, etc.
Citera
2012-04-29, 20:11
Medlem
-Behemot-s avatar
Utmana dig själv att tänka kreativt. Skaffa en hobby som utmanar ditt estetiska sinne...
Citera
2012-05-13, 23:43
Medlem
FFFs avatar
Ja, estetik kan förmodligen hjälpa till om man vill tänka på vissa sätt. Det är dock ibland knepigt att hålla på med estetik, jag är lite konstnärlig och märker ofta att jag har slut på inspiration. Men angående tankesätt då... Alla personer har ett geni nånstans, det gäller bara att aktivera det, du måste s.a.s. spela kort med ditt högre jag. Dom skolor som rör olika former av tankesätt och förhållningar till det mentala är tex. yoga, psykologi och filosofi. Modern psykologi verkar dock vara ganska urspårad.

Religion är också full med olika tankemönster och talesätt som både kan vara bra och dåliga. Ibland får man sånt på hjärnan efter man läst om det, på gott och ont.

Inom IT-yrken så finns det ju diverse skumma metoder för att hitta på saker. "brainstorming" och "mind maps" etc.
Citera
2012-05-14, 01:28
Medlem
Peyzs avatar
Ett ord
lysergsyredietylamid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem