2012-04-28, 23:05
Medlem
kitsoves avatar
Hej!

jag har en mariner 20hk utombordare som jag nyligen kommit över, dock har den stått i förråd senaste 4 åren så den går riktigt dåligt och svårstartad (provstartad och provkörd några korta turer).

jag har ingen erfarenhet alls om just båtmotorer, vad är det jag bör göra med den till en början? har hört att packboxar till vevaxeln brukar torka ur, kommer jag verkligen behöva byte ut sådant avancerat också?

Jag tar hellre en helg eller två att plocka isär allt och byta ut allt som bytas skall, än att lämna till expert, så alla tips är uppskattade!
Citera
2012-04-29, 09:40
Medlem
Du kan ju börja med att kolla smörjoljan så det inte ligger massa metallflisor och skit i.
sen bör du byta alla oljor.

Kolla slitage på rem/kedja vad du nu har i motorn, har du kedja ska du byta kedjehjulet också annars sliter du den nya kedjan snabbare.

Byt impellerpump har den stått i föråd 4 år så har de nog deformerats och fungerar nog inte jätte bra.

sen vet jag inte om du har bränslefilter i den om den är äldre eller nyare men hittar du ett så kan du byta det också.
Citera
2012-04-29, 20:48
Medlem
Avva66s avatar
Byt olja i drevet, har den stått med gammal olja kan det
vara risk för rostskador där också.
Citera
2012-05-01, 23:36
Medlem
Megaforces avatar
Byt bränslet för 4 år gammalt bränsle fungerar inte bra. Det finns speciell bensin att köpa om man måste ha lagringsbeständig bensin t.ex. Aspen 4 eller ev Shells V-power (som dock inte håller lila länge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in