Citat:
Ursprungligen postat av Sargonistp
Det är nog jag som använt ordet "meningslöst" lite osmidigt, glöm snacket om "meningslöst".
Det enda jag försökt säga är att "alla är egoister" och livets mening är att vara lycklig.
förvisso är vi alla egosister, men många av oss är subtila egoister; det vill säga: många människors personlighet präglas av en sk. andra ordningens altruism, där vi har en önskan att uppfylla något som gynnar den andre; därefter når vi en tillfreställelse när vi har uppfyllt vår önskan, men vår önskan består i att det ska gå bra för den andre, inte för en själv. Detta kallas alltså "subtil egosim". Det finns sålunda tre olika skäl till varför man hjälper någon: 1. man gör det för att man ska vinna på det själv, 2. man gör det för att man skall vara en dygdig peron, och därför må bra själv (jag åsyftar till aristoteles dygdetik), och 3. man gör det enbart för att det ska gynna den andre.
Om vi då tänker oss alternativ tre som ett ponerat scenario, kan det se ut ungefär såhär: jag hjälper dig att öpnna grinden varenda morgon för du behöver hjälp. Jag gör det därför att du behöver hjälp; jag tänker alltså inte att: jag hjälper dig därför att du ska hjälpa mig sedan (för detta är ren egoism).
Om vi nu tänker oss att vederbörande har öppnat grinden för sin granne varenda morgon i över ett år, och sedan när personen själv behöver hjälp av sin granne, kan h*n inte bli sur därför att h*n har inte handlat så att det gynnar en själv, utan h*n har handlat så att det gynnar den andre.
Du vill försöka styra den här diskussionen till att preferentialism är det ända rätta, och det är jag inte helt övertygad om.