2012-04-28, 00:45
Medlem
Efter att ha levt i en jägar familj i hela mitt liv har jag nu upplevt ett helt nytt problem. Min kära mor som alltid tilllagat viltkött har alltid sett till att det som tas hem från skogen tilllagas på bästa sätt. Men nu när jag själv försöker blir det inte riktigt lika bra. Att möra köttet kan jag så det är inte det som jag behöver lära. Jag vill bli lika bra på att skjuta djuret som jag är på att tilllaga det.
Att kunna lilllaga kött helt genom stekt utan att det blir torrt verkar för mig väldigt svårt. Det jag behöver är tips på hur man gör för att lyckas. Kan jag bjuda mina vänner på kött som inte är helt genomstekt utan att känna att jag gjort fel?
Sen de här med att grilla vilt, är inte det väldigt svårt? Själv har jag bara lyckats en gång. Och då var det nog inte genom stekt.
Funderar på att mala och göra mer grytbitar men jag tycker det är synd då det är fint kött.

Tacksam för svar det här är inte helt enkelt för mig men jag är mycket intresserad av matlagning
Citera
2012-04-28, 01:35
Medlem
MeanMEs avatar
Du steker eller grillar köttet så det får en fin yta runt om.
Sedan tar du köttet och skickar in det i ugnen med en stektermometer i och kör
det tills det får några grader under rätt temperatur.

Ut med det och dubbla lager med foliepapper runt om så eftervärmen fixar resten.
~10-15 min senare är det perfekt.

Kör en plåt med rotgrönsaker och en massa färska örtkryddor till och skicka in dom i
ugnen innan du börjar steka/grilla så blir dom klar samtidigt och passar toppenbra till.

Ungstemp får du pröva dig fram till, 140-180 brukar jag köra på beroende på ugn.
Senast redigerad av MeanME 2012-04-28 kl. 01:37.
Citera
2012-04-28, 11:14
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark ----- Matlagning, metoder och redskap
/mod.
Citera
2012-04-28, 12:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimmerman15
Efter att ha levt i en jägar familj i hela mitt liv har jag nu upplevt ett helt nytt problem. Min kära mor som alltid tilllagat viltkött har alltid sett till att det som tas hem från skogen tilllagas på bästa sätt. Men nu när jag själv försöker blir det inte riktigt lika bra. Att möra köttet kan jag så det är inte det som jag behöver lära. Jag vill bli lika bra på att skjuta djuret som jag är på att tilllaga det.
Att kunna lilllaga kött helt genom stekt utan att det blir torrt verkar för mig väldigt svårt. Det jag behöver är tips på hur man gör för att lyckas. Kan jag bjuda mina vänner på kött som inte är helt genomstekt utan att känna att jag gjort fel?
Sen de här med att grilla vilt, är inte det väldigt svårt? Själv har jag bara lyckats en gång. Och då var det nog inte genom stekt.
Funderar på att mala och göra mer grytbitar men jag tycker det är synd då det är fint kött.

Tacksam för svar det här är inte helt enkelt för mig men jag är mycket intresserad av matlagning

Beskriv lite mer hur du gör. Vad menar du med att möra? Vad för viltkött? Det är ju stor skillnad på vildsvin och tjäder exempelvis. Köttet behöver inte alltid vara genomstekt heller.

En stektermometer är som sagt ett första steg mot framgång.
Citera
2012-04-28, 13:08
Medlem
Som sagt- vad är det för vilt?

För egen del blir det mest älg och rådjur. Har aldrig mörat nåt där inte.

Enkelt och gott: Skiva fin älgfilé, salta peppra lätt eller inte alls, stek snabbt på hög värme så du får en stekyta. Smaska blodigt.

Älgstek: Bryn din stora stek runt om i panna på spisen, ändarna med. Ha kvar den i din djupa panna eller lägg i djupare, lock ska på så vätskan håller sig, alternativt in i ugnen med den. Krydda med det du tycker om t ex lagerblad, timjan, enbär, salt o peppar. Sjud med spadet och häll på vatten. Beroende på storlek på steken 2-4h, skär av en snutt för att smaka efter nån timme vetja, vill du ingen ska veta att du tjyvsmakat; servera den skivad. Glöm ej ösa steken då och då. Gött med brunsås till. Gele, potäter.

Älggryta: Bryn köttbitar i panna. Häll i stor gryta med t ex buljong och de kryddor du gillar. Eventuellt grädde och/eller krossad tomat eller dylikt beroende på om du vill ha det lite mer "klassiskt" eller "italienskt" osv. Bryn eller ha i "passande" grönisar direkt, t ex rotfruktsbaserat, morötter, lök etc. För att kolla när det är klart, smaka på en bit Som en nötgryta helt enkelt.

Älgkött och älgfärs har ej så mycket fett i sig så smakar rätt neutralt.
Citera
2012-04-28, 13:20
Medlem
christerys avatar
Kika lite på recepten här och beskriv vad du gör annorlunda. Eller ännu bättre, experimentera! Marinader av olika slag och speciellt såser till vissa viltsorter är av nöden. Torrt som fnöske annars. Ta tex ripa, den trivs med bacon eller i en gryta istället (även där är inte fläsk helt bortkastat).

Grillat skall väl vara som annan matlagning, lågtempat och inte snabbt och bränt. Där kan man nog med fördel experimentera med lite rökspån eller kanske en grillbräda om man vill vara lite fiffig.

Inte för att det är riktigt rätt recept, men dom här herrarna har en skön känsla på grillning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in