2021-04-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Finns det några trix för att förhöja grillsmaken när man har gasolgrill?
RÖKSPÅN! Du behöver inte mycket alls.
Citera
2021-04-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Jag har ett jätteproblem med att hitta grillar... var FINNS de?
Jag vill ha en stor grillyta med gjutjärnsgaller, ett stabilt lock och höj- och sänkbart galler (eller glöd). Jag vill ha två separata grillytor. Och jag vill ha en termometer. Ingen jävla gas.
Och så vill jag helst inte betala nåt heller... :-D
Jag har hittat en på RUSTA av alla ställen, kostar typ 3å6. Den känns rätt skramlig men jag kan inte hitta något liknande för dubbla priset så...
Men - var KÖPER folk sina grillar? Jag menar inte de som steker en smashburgare på en stekplåt från weber i sommar eller röker en lax I sin kamado utan de som grillar utan prettoambitioner?
(Och innan någon invänder att en riktig grillare måste ha en kamado för att få det möööört eller att weber är ett lågprismärke med minimikvalité så skiter jag I kredden. Jag vill ha käket. Jag har en parilla och jag har en rök. Jag kan min skit. Det jag behöver är en hyfsad svenssongrill med STOR grillyta och lock)

Finns ju ett flertal sidor att köpa grill, "standard-svenne" köper väl en 4-brännare icke-märkes-grill på RUSTA/JULA/BAUHAUS/K-RAUTA/HORNBACH blir skitglada för att de fått en grill som ser riktigt stekig ut för 3-5000kr och skrattar åt grannen som precis lagt 10-15k för en weber. 1-2år senare när de plockar ut grillen ur förrådet så märker dem att botten och brännare helt rostat/bränt sönder och letar reservdelar, då har varuhusen bytt leverantör för att förra sög (och nya i den prisklassen kommer också suga). Antingen brassar de på stort då o köper en Napolen/Weber/Broil king eller återgår till någon gammal klotgrill och elefantöl.

I prisklass runt 5000:- är en weber q3200 med 2 års garanti på viss och 5 års garanti på viss väldigt prisvärd.

Summan av kardemumman är att du får ingen grill som ser ut som en ferrari för runt 3-5000 utan måste då gå upp i prisklass. Vissa köper kvalite med garanti direkt så man slipper byta varannat år..
Citera
2021-04-27, 23:04
Medlem
Snowsmiles avatar
Broil King slår Weber alla dagar i veckan.

Har en som nu är inne på 5e säsongen, grymt bra!
En grej som är överlägsen är att övergallret åker fram och
lägger sig mitt i grillen.

Grillar 90% av allt på just övre gallret, så jefla bra.
Webers lösning suger purjo om man säger
Citera
2021-04-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkille890
Finns ju ett flertal sidor att köpa grill, "standard-svenne" köper väl en 4-brännare icke-märkes-grill på RUSTA/JULA/BAUHAUS/K-RAUTA/HORNBACH blir skitglada för att de fått en grill som ser riktigt stekig ut för 3-5000kr och skrattar åt grannen som precis lagt 10-15k för en weber. 1-2år senare när de plockar ut grillen ur förrådet så märker dem att botten och brännare helt rostat/bränt sönder och letar reservdelar, då har varuhusen bytt leverantör för att förra sög (och nya i den prisklassen kommer också suga). Antingen brassar de på stort då o köper en Napolen/Weber/Broil king eller återgår till någon gammal klotgrill och elefantöl.

I prisklass runt 5000:- är en weber q3200 med 2 års garanti på viss och 5 års garanti på viss väldigt prisvärd.

Summan av kardemumman är att du får ingen grill som ser ut som en ferrari för runt 3-5000 utan måste då gå upp i prisklass. Vissa köper kvalite med garanti direkt så man slipper byta varannat år..

Mmm... fast nu ville jag inte ha gas - utan en kolgrill med gjutjärnsgaller, ställbart, och stor grillyta med lock och termometer. Helt ärligt skiter jag I om den kostar 25000 och håller en livstid - jag köper hellre en ny vartannat år och lägger ut 250000 än att vara übernitisk med skötsel (för det får du väl hålla med om... Även en weber far illa av att stå ute i ur och skur)
Jag vill helt enkelt ha en Alfa Romeo. Funkar perfekt ett litet tag och inte alls lite senare. . :-)
Citera
2021-04-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Broil King slår Weber alla dagar i veckan.

Har en som nu är inne på 5e säsongen, grymt bra!
En grej som är överlägsen är att övergallret åker fram och
lägger sig mitt i grillen.

Grillar 90% av allt på just övre gallret, så jefla bra.
Webers lösning suger purjo om man säger

Hade det här varit insta hade jag tryckt GILLA på den. Tack!
Citera
2021-04-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkille890

Va? Landmann är ju också ett märke.....skämt åsido, man köper lämpligen dessa i september när alla byggvaruhusen och även Ö&B har 50% så får man en sådan grill du nämner för 2000-2500 kronor. Om den håller två säsonger (förvaring under tak eller liknande) så har man en maskinkostnad på 1500 kr om året och det är nog acceptabelt.
Citera
2021-06-01, 18:48
Medlem
Jthunderas avatar
Jag är ute efter en gasgrill. Kikar på denna. Någon som har erfarenhet av dessa? Stabil?

https://www.bauhaus.se/gasolgrill-br...0-136x58x117cm
Citera
2021-06-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag är ute efter en gasgrill. Kikar på denna. Någon som har erfarenhet av dessa? Stabil?

https://www.bauhaus.se/gasolgrill-br...0-136x58x117cm

Vettig grill för priset, men inte premium.
Citera
2021-06-01, 19:40
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vettig grill för priset, men inte premium.

Vad är inte premium? Priset?

Vad är premium då? Baron serien?
Citera
2021-06-02, 00:57
Medlem
Citat:

BroilKing är helt enkelt inte premium oavsett serie.
De har t ex inte särskilt bra stål/rostfritt i sina grillar, jämfört med riktiga premiumgrillar. Men drar ju såklart priset iväg rejält då med.
Citera
2021-06-02, 18:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
BroilKing är helt enkelt inte premium oavsett serie.
De har t ex inte särskilt bra stål/rostfritt i sina grillar, jämfört med riktiga premiumgrillar. Men drar ju såklart priset iväg rejält då med.

Vad är en riktig premiumgrill då? Weber?

Var får du detta om stålet ifrån? En review?
Citera
2021-06-02, 19:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Kolla Napoleon:

https://www.netonnet.se/art/hem-hush...0aAqAdEALw_wcB

https://napoleongrillar.se/grills/view_all
Citera