2012-04-27, 21:50
Medlem
Dasein08s avatar
Vill fråga vad ni tycker.
Själv har jag på senaste tiden bara använt Xfce som skrivbordsmiljö. Jag är trött på både Gnome (som var min favorit innan) och KDE (som jag egentligen aldrig gillat). Tycker Xfce har allt!
Eftersom de flesta verkar föredra Gnome eller KDE är min fråga om det kan vara några funktioner eller fördelar jag helt har missat med dessa skrivbordsmiljöer.
Citera
2012-04-27, 22:14
Medlem
jag använder xfce och jag tycker den är riktigt bra. För den känns snabbare än gnome tex tycker jag iaf. Plus att man kan konfigurera den väldigt mycket vilket också är bra.
Citera
2012-04-27, 22:28
Medlem
Ondves avatar
Kör xfce på min vanliga dator samt gnome på min mediadator vid tv:n. Känner väl spontant att jag inte tycker det ena är speciellt mycket bättre än det andra.

Xfce känns ju ganska beskedligt och utan krusiduller, men har även haft lite strul med det på flera datorer med att panelerna hänger sig och man måste ta bort ~/.cache/sessions och logga in på nytt innan det fungerar igen. Kan dock säga att jag inte ansträngt mig i att hitta detta problems orsak.

I övrigt tycker jag det gör vad det ska Dock är gnome3 lite snyggare "out of the box" och passar bättre på en htpc
Citera
2012-04-27, 22:34
Medlem
ganglere2s avatar
Xfce är snyggt och många har börjat använda det den senaste tiden har jag sett. Gnome har jag aldrig gillat.
Har kört KDE de senaste åren. Detta då det med KDE är lätt att få det mesta på svenska, det innehåller många små program som man behöver och då är det inte nödvändigt att i efterhand lägga till massor med sådana. Kör jag något annat så använder jag trots det en hel del KDE-program. Annars saknar jag dom har jag märkt. Det är lätt med KDE.
Dock så körde jag tidigare inte denna.
Citera
2012-04-27, 22:44
Medlem
Dasein08s avatar
Då verkar det inte som att Xfce's förträfflighet är något som jag har inbillat mig.
Samtidigt är ju tycke och smak inte helt beroende av funktionalitet. Har, som sagt, själv aldrig tyckt om KDE, men det är ju i alla fall funktionellt!

Helt klart har Xfce fördelen att det är snabbt!
På jobbet körde jag Windows idag (var tvungen för att kunna komma åt en fil på servern (=min ursäkt ). Fy fasen vilken tid det tog. Nu har man ju blivit bortskämd med Xfce.
Citera
2012-04-27, 22:50
Medlem
kqrs avatar
Jag undviker färdigpaketerade skrivbordsmiljöer helt. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller något sånt, så jag ritar bara ut en bakgrundsbild med feh och använder dwm som fönsterhanterare med aktivitetsfält. Jag tror inte jag har använt en färdigpaketerad skrivbordsmiljö på fyra–fem år.
Citera
2012-04-27, 23:14
Medlem
Skrivbordsmiljöer är för suckers, riktiga män kör WM's och inget annat.
Nya gnome är ju bara ett helvete, KDE testade jag en gång och aldrig igen.
Xfce är väl det som går an om det är en DE.

I övrigt är det *box eller som i mitt nuvarande fall, i3wm som är tiling, och jag har aldrig varit så nöjd.
Använt detta konstant i mer än ett år snart.
Citera
2012-04-28, 00:28
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eklips
Skrivbordsmiljöer är för suckers, riktiga män kör WM's och inget annat.
Fast det blir ju en skrivbordsmiljö hur du än gör, bara att du sätter ihop den själv från komponenter du själv valt...
Citera
2012-04-28, 00:35
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Jag undviker färdigpaketerade skrivbordsmiljöer helt. Jag vill inte ha ikoner på skrivbordet eller något sånt, så jag ritar bara ut en bakgrundsbild med feh och använder dwm som fönsterhanterare med aktivitetsfält. Jag tror inte jag har använt en färdigpaketerad skrivbordsmiljö på fyra–fem år.

Brukar sällan falla in i fällan att tycka om hur andras miljö skall se ut, men tusen gånger this.
Skrivbordsmiljöer är IMO ett lager av förvirring mellan mig och datorn. dwm för att hantera fönster (och då menar jag faktiskt hantera - inte "tillhandahålla en menyjävel åt användaren så han kan spendera halva sin tid med att flytta runt dem själv"), dmenu för att starta program. Vad mer behövs?
Citera
2012-04-28, 04:16
Medlem
Jrgens avatar
Frågan är vad som gör Xfce bättre än Lxde. Har aldrig kört någon av dem under någon längre tid, men jag gillar många av Lxde:s komponenter och använder ofta vissa av dem i andra fönsterhanterare. Lättviktiga och funktionsdugliga program som lxterminal, pcmanfm, leafpad m.fl.

Själv har jag för det mesta kört fluxbox som är enkelt och lättviktigt, och kan se snyggt ut med lite pill också. Fast sedan en tid tillbaka har jag kört xmonad och trivs faktiskt väldigt bra hittills.
Citera
2012-04-28, 07:53
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Frågan är vad som gör Xfce bättre än Lxde. Har aldrig kört någon av dem under någon längre tid, men jag gillar många av Lxde:s komponenter och använder ofta vissa av dem i andra fönsterhanterare. Lättviktiga och funktionsdugliga program som lxterminal, pcmanfm, leafpad m.fl.

Själv har jag för det mesta kört fluxbox som är enkelt och lättviktigt, och kan se snyggt ut med lite pill också. Fast sedan en tid tillbaka har jag kört xmonad och trivs faktiskt väldigt bra hittills.

Verkar som att LXDE förbrukar ännu mindre resurser än Xfce. Att jag föredrar Xfce är nog mer en vana + konfigurationsmöjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in