2012-04-28, 11:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
...Men vad jag menar är att det är en regel, och då ska väl regeln behandlas på samma sätt som alla andra regler, dvs att ett regelbrott är ett regelbrott och går ej att göra ogjort?

Nej, det är ingen egentlig regel för vilka slags inlägg som är tillåtna på forumet utan en förutsättning för att få skriva på forumet överhuvudtaget. Dessutom är det inte alls så att alla regler behandlas på samma sätt.

Citat:
...Om någon postar ett inlägg där någon avslöjar personuppgifter på en medlem, säg idag. Om 6 månader får ni en RP på det gamla inlägget som råkat åka under radarn i 6 månader.
Säkerligen skulle ni då straffa personen för 1.06 trots att det gått 6 mån sedan händelsen, trots att personen inte längre *bryter* mot 1.06 (men han brutit mot 1.06 för länge sedan).

Nej det skulle vi inte.

Citat:
Okej, låt oss ändra några ord i ovanstående:
Om någon reggar sig när han är under 18 år, säg idag. Om 6 månader får ni en reda på att personen var under 18 när han reggade sig, men inte idag.
då ska väl ni då straffa personen för 2.03 trots att det gått 6 mån sedan händelsen, trots att personen inte längre *bryter* mot 2.03 (men han brutit mot 2.03)

Förstår ni min poäng?

Du har ingen poäng. Du vet uppenbarligen inte hur regelverket fungerar och du förstår uppenbarligen inte varför vi har regelverket.
Citera
2012-04-28, 14:18
Medlem
epost72s avatar
Man blir lite fundersam...
Menar du allvar eller driver du med oss?
Vill du inte förstå eller förstår du inte helt enkelt?

När man har fyllt 18 så uppfyller man forumets krav vad gäller ålder oavsett om man tidigare brutit mot det kravet.

Det är inte en regel i den bemärkelse som du verkar tro.

Ska inte fördjupa mig i huruvida kravet ens går att hänvisa till något lagrum för det lär det inte gå att göra. Inte som forumet är utformat nu.
Senast redigerad av epost72 2012-04-28 kl. 14:28. Anledning: Omformulering
Citera
2012-04-28, 14:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Men vad jag menar är att det är en regel, och då ska väl regeln behandlas på samma sätt som alla andra regler, dvs att ett regelbrott är ett regelbrott och går ej att göra ogjort?
Det finns även en regel som bestämmer på vilka språk som är tillåtna på forumet. Med din logik ska alla som idag inte kan göra sig förstådda på något utav de språken aldrig få lov att skriva, oavsett om de senare i livet lär sig dem.
Citera
2012-04-28, 14:20
Medlem
Amadeusss avatar
Så du (TS) menar att samma sak skulle gälla på en nattklubb tex. Om en 17 åring försöker komma in på ett 18-år ställe men nekas.. ska han då alltid nekas inträde även när han är 25 år?
Citera
2012-04-28, 14:52
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Precis som i alkoholexemplet där en kassörska ställs till svars för en ölburk såld till en 17 år och 374 dagar gammal person, trots att personen vid strafftillfället är över 18 år?

Nu blev det väl lite fel där?

Men ja, kassörskan kan ställas till svars för det. Dock kan ju personen gå in i affären sen när han fyllt 18 och handla folköl för glatta livet utan konsekvenser för varken kassörska eller honom själv.
Citera
2012-04-30, 18:13
Medlem
FrasseFloyds avatar
Liknelsen med kassörskan är inte helt dum egentligen (även om den används på helt fel sätt).

Låt den underårige användaren vara den 17-årige kunden, och låt kassörskan vara moderator.

17-åringen får inte handla öl och 17-åringen får inte vara medlem på Flashback. Kassörskan hindrar 17-åringen från att handla öl och moderatorn hindrar 17-åringen från att vara medlem. Båda delarna till den dagen 17-åringen fyller 18, och är helt välkommen in både på ICA och på Flashback.

Skulle kassörskan uppsåtligen eller av oaktsamhet sälja öl till 17-åringen så skulle det leda till konsekvenser. Skulle en moderator uppsåtligen eller av oaktsamhet strunta i att hantera en underårig så skulle det också kunna leda till konsekvenser.
Citera
2012-04-30, 18:16
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är problemet? Är du 17 år får du inte köpa öl på ICA. Den dagen du fyller 18 år får du göra det och kassörskan låter dig köpa ölen. På Flashback får du delta i diskussionerna och forumet låter dig göra det genom att inte längre låta ditt konto vara avstängt.

Varför måste vissa göra allting så komplicerat? Jag ser inte problemet.
Klart du får köpa folköl. Däremot får inte ICA sälja folkölen till dig om du inte är bevisligen 18+ år gammal.

Jag tycker det är bra att man låses upp när man fyllt 18. En lite fråga jag har angående ämnet är; hur håller Flashback koll på detta? Om jag skriver "jag är sjutton år och fyller 18 om 2 månader..." hur går det till för att ni håller reda på detta och kan låsa upp medlemmen igen?

700 inlägg igen tjoho!
Senast redigerad av SeMeNoMore 2012-04-30 kl. 18:21.
Citera
2012-05-01, 14:34
Medlem
Sorkus avatar
Tror om du kollar lite närmare på de övriga reglerna så finns de flesta där just för att följa rådande lagstiftning. Varför begränsa användare när det inte behövs?
Citera
2012-05-03, 13:36
Medlem
Xiztecs avatar
Vilket syfte skulle det tjäna att straffa underårigare ytterliga utöver den period man blir avstängd egentligen? Det är inte så att man skadar flashback direkt såvida man inte kommer med urusel kvalité på sina inlägg eller liknande - vilket många över 18 också gör.

Det finns gott om stolpskott under 18, däremot så finns det nog minst lika många över 18.
Citera
2012-06-19, 10:00
Medlem
Citat:
Det betyder att en polis som påträffar en nyfyllen 18-åring med sin alkoholpåse och kvittot visar gårdagens datum - bara att korka upp och hälla ut på plats.

Jag fyllde 15 i maj 2008, men min moped köptes redan i april, och det står att trafikförsäkringen trädde i kraft i april - bara för polisen att gripa mig för olovlig körning?

Naturligtvis kan inte polisen bevisa att det är den nyblivne 18-åringen som införskaffat alkoholen. Det kan ju lika gärna vara hennes 23-årige pojkvän som köpt godsakerna.

Mvh Ron
Senast redigerad av Ron-Ronald 2012-06-19 kl. 10:10.
Citera
2012-06-19, 11:22
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron-Ronald
Jag fyllde 15 i maj 2008, men min moped köptes redan i april, och det står att trafikförsäkringen trädde i kraft i april - bara för polisen att gripa mig för olovlig körning?

Naturligtvis kan inte polisen bevisa att det är den nyblivne 18-åringen som införskaffat alkoholen. Det kan ju lika gärna vara hennes 23-årige pojkvän som köpt godsakerna.

Mvh Ron
Jag förstår inte din liknelse. En 18-åring får inte springa runt med sprit på stan...?
Citera
2012-06-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag förstår inte din liknelse. En 18-åring får inte springa runt med sprit på stan...?
Jag tänkte mig att personen jag citerade menade att 18-åringen hade med sig lättöl eller cider med 18-årsgräns.

Mvh Ron
Senast redigerad av Ron-Ronald 2012-06-19 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in