2012-04-26, 21:30
Medlem
Hej!

Jo det är så här att jag fick jobb nyss och har några frågor som jag hoppas någon kan svara på då jag inte jobbat så mycket innan.

Jag har jobbat en vecka nu och dom förhalar att jag ska skriva på kontraktet, nu sa han att dom ska dela upp firman i flera firmor så jag bör vänta på att den nya firman skapas så jag slipper skriva på igen... men jag känner mig osäker. För nu ligger "trädgårdsfirman" på en städ firma och dom vill ha den för sig själv och jag är den enda "anställde".

Dom har en städ firma nu som är ganska stor men massa utlänningar som jobbar ryskor och så..
Jag får bara 100kr timme också... och när han säger att jag ska va på kontoret 07:00 så får jag betalt ifrån att vi anlänt till den tomt vi ska fixa.. lixom wtf ? så de uteblir oftast en halvtimme varje dag bara på det, sen klaga han på att vi satt i KÖ och det skulle jag inte få betalt för heller WTF..

MEN den roliga är att vi jobbar på och om ett jobb går snabbt så får jag kanske en eller 2 extra betalda timmar... så oftast blir dagarna rätt endå.. rätt antal betalda timmar men det är bara så jävla sjukt..

Men till min fråga är om jag inte får skriva på något kontrakt sen att dom lurat mig har jag på något sätt rätt till pengarna iaf ? som jag jobbat för? Idag va jag på jobbet 5,5 timmar fick BARA betalt för 4 timmar FYFAN men de va någon dag som jag fix 2 extra timmar så det jämnar väl ut sig men SJUKT...
Citera
2012-04-26, 21:47
Medlem
Lag (1982:80) om anställningsskydd

6 c § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.

Har du inget kontrakt som säger hur mkt du ska jobba och hur mkt du ska ha i betalning så kan din arbetsgivare bestämma själv hur mkt du ska ha betalt, när du sha ha det, sparka dig när han vill osv.
Citera
2012-04-27, 08:08
Medlem
Trinnits avatar
De försöker uppenbarligen med fulspel.
Utan kontrakt så finns det inget bevis på att du har jobbat, och därmed inget bevis på att du har rätt till pengar från dem.
Som det är nu så har du ingen anställningstrygghet och egentligen ingen garanti för att få dina pengar alls. Du kan få kicken när och hur som helst.

Du ska ha ett kontrakt och du ska ha betalt för samtliga timmar som du befinner dig på arbetsplatsen (dvs från 7.00) och KRÄV att få betalt för alla timmar du har jobbat hitills.
Om du ändå vill jobba kvar så skriv ner exakt vilka timmar du har jobbat och var jävligt petig med att du ska ha betalt för de timmarna, tänk inte att "det jämnar ut sig i längden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in