2012-04-26, 18:13
Medlem
Baskers avatar
Hej!

(Vill inledningsvis som en parentes säga att moderator gärna får slå ihop tråden med någon lämplig befintlig om det passar. Sökte flitigt via sökfunktionen med hittade ingen allmän tråd om regel 1.07).

Har en fråga gällande 1.07, då jag är en f d bannad användare som fått ett av mina bannade konton öppnade igen (tack för vänligheten admin! )

En av mina tidigare bannade användare startade en gång en tråd där man via bilder kunde följa läkeprocessen av en sårskada jag ådrog mig. Fick lite idéer om att det kunde vara av intresse att posta en bild av hur skadan ser ut idag, då jag vet att det fanns några stycken som följde utvecklingen med intresse.

Är det okej att jag med denna användare (Basker) postar en bild av skadan idag, eller bryter jag mot regel 1.07 eftersom jag postar med olika användare i samma tråd och dessutom per automatik "outar mig" som den gamla (fortfarande spärrade) användaren (TS)? Hänger ni med?

Regel 1.07:

Med vänlig hälsning
Citera
2012-04-26, 18:18
Medlem
Har svårt att tänka mig att detta är något problem. Så som jag har förstått det är regeln främst för att man inte ska "hålla med sig själv" och liknande. Om du är helt öppen med att det är samma användare kan jag verlkligen inte se problemet.
Citera
2012-04-26, 18:23
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Har du övergett det andra kontot ser jag inte heller något problem i detta.
Det är när man tex växelvis postar i samma tråd med olika konton som det kan bli tal om 1.07
Citera
2012-04-26, 18:25
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Har svårt att tänka mig att detta är något problem. Så som jag har förstått det är regeln främst för att man inte ska "hålla med sig själv" och liknande. Om du är helt öppen med att det är samma användare kan jag verlkligen inte se problemet.
Så du tror att om jag tydligt skriver att jag - Basker - är densamma som TS (fortfarande spärrad användare) i den aktuella tråden skulle det vara okej? Låter rimligt då det defacto inte är en diskussionstråd där man försöker övertyga någon om något, d v s "hålla med sig själv" i syfte att vinna diskussionen åt något håll.
Citera
2012-04-26, 18:29
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Har du övergett det andra kontot ser jag inte heller något problem i detta.
Det är när man tex växelvis postar i samma tråd med olika konton som det kan bli tal om 1.07
Ja, jag kommer inte att kunna posta något igen med den användaren: dels är den bannad för 1.07 och dels har jag ej kvar lösenordet för den.

Tilläggsfråga: vore det då även okej att i sin signatur skriva att man är en gammal spärrad användare, t ex "Det är jag som var XXXXX XXXXXXX"?

Tack för svar!
Citera
2012-04-26, 18:34
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Ja, jag kommer inte att kunna posta något igen med den användaren: dels är den bannad för 1.07 och dels har jag ej kvar lösenordet för den.

Tilläggsfråga: vore det då även okej att i sin signatur skriva att man är en gammal spärrad användare, t ex "Det är jag som var XXXXX XXXXXXX"?

Tack för svar!
Det finns redan idag medlemmar som har något liknande i sina signaturer så kör på.
Citera
2012-04-26, 18:37
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Det finns redan idag medlemmar som har något liknande i sina signaturer så kör på.
Jamen, då så. Kanonbra ju!
Citera
2012-04-26, 19:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det grundläggande i 1.07 är att du inte ska använda flera konton för att ge dig själv fördelar. Med fördelar menas t ex att du återvänder med ett annat konto under tiden du har ett annat avstängt eller att du backar upp dig själv i trådar för att ge sken av att det är fler som tycker likadant än vad det i själva verket är.

Att vara öppen med att man är samma och tar vid i en tråd man tidigare var aktiv är ju knappast att missbruka sina konton, så det är helt klart tillåtet.
Citera
2012-04-26, 20:23
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det grundläggande i 1.07 är att du inte ska använda flera konton för att ge dig själv fördelar. Med fördelar menas t ex att du återvänder med ett annat konto under tiden du har ett annat avstängt eller att du backar upp dig själv i trådar för att ge sken av att det är fler som tycker likadant än vad det i själva verket är.

Att vara öppen med att man är samma och tar vid i en tråd man tidigare var aktiv är ju knappast att missbruka sina konton, så det är helt klart tillåtet.
Klart och koncist uttryckt där, min herre - man tackar!
Citera
2012-04-27, 11:49
Medlem
sebnies avatar
Fast regeln är ju att om man har NÅGOT bannat konto på flashback så får man ju inte skriva på flashback alls.
Det betyder ju att du egentligen inte får skriva alls på flashback öht, även fast du blivit upplåst av admin.

För att få skriva ska ju alla dina konton bli upplåsta.

Jag ställde denna fråga till admin: (vet inte vilken siffra det var, finns ju flera admin# på flashback)
"Om ett konto X blir hackat & övertaget, och blir bannat pga hackaren, så är konto X i hackarens ägo. Den som skapade kontot har inte tillgång till kontot längre. Får den som skapade kontot, då skapa ett nytt konto utan att riskera ban för 1.07?"

Svaret jag fick var i stil med:
"Det som händer på kontot ansvarar skaparen av kontot för, dvs det betyder då att både den som skapade kontot och den som hackade kontot får inte återkomma på flashback."

Det betyder ju att det inte har någon betydelse om TS kan lösenordet eller ej till det spärrade kontot, dvs det har ingen betydelse om TS äger kontot i nuläget längre.
Citera
2012-04-27, 12:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast regeln är ju att om man har NÅGOT bannat konto på flashback så får man ju inte skriva på flashback alls.
Det betyder ju att du egentligen inte får skriva alls på flashback öht, även fast du blivit upplåst av admin.

För att få skriva ska ju alla dina konton bli upplåsta.
Nej, personen bakom kontot är inte längre bannlyst. Att han råkar ha konton som är avstängda är alltså av underordnad betydelse då admins förklarat att han är välkommen tillbaks.

Var och en är personligt ansvarig för sitt konto, och om någon hittar på dumheter med någon annans konto så är det fortfarande personen som registrerade kontot som är ansvarig och får ta konsekvenserna.
Citera
2012-07-29, 19:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag skulle vilja ha ett förtydligande angående 1.07, så som kan man ha 5 konto i en tråd och ha åsikter som sina tidigare konton? Jag förstår inte regeln direkt måste jag säga.

Exempel postare 1 har haft 3 konton innan i en tråd och kör samma tjafs hela tiden och tar ett tydligt ställningstagande i själva ämnet. Åker på en vecka för 1.07 dessutom.
Postare 1 kommer in i ytterligare konton och fortgår sina tidigare påståenden efter avstängningen givetvis. Är det inte att backa upp sig själv eller?

För mig verkar det sanslöst oseriöst då det i så fall förekommer att man talar med samma människa i 5 olika konton.

Jag har fått svar att det inte är ett regelbrott som nämnda exempel, så jag vill gärna att någon förklarar regeln lite mer. I så fall kan man skrota 1.07 för den har ingen större funktion.

Vad är vitsen med att ha massa konton i en och samma tråd?
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-07-29 kl. 19:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in