• 2
  • 3
2012-04-27, 08:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 819Xras819
Nej, inte alls. Den behandling kycklingen som KFC tillagar är förbjuden i Sverige enligt lag. Men det är väl den ända vettiga och billiga lösningen för att det inte skall kosta allt för mycket.

Jag har hört flera som har ätit på KFC i Köpenhamn som säger att det är helt värdelöst, det verkar skifta väldigt mycket mellan olika ställen som någon påpekade tidigare i tråden. Det känns som att om de skulle öppna här så skulle det bli på tok för dyrt för att vara gångbart. Jag gillar det dock, brukar alltid käka åtminstone en gång på KFC när jag är i länder där det finns. Om det fanns här skulle nog charmen avta betydligt i och för sig, lite av grejen nu är ju att jag äter det 1-2 gånger per år. Favoriten är popcorn chicken, det tycker jag är grymt gott.
Citera
2012-04-27, 15:00
Medlem
CTCs avatar
Det jag har sett om fried chicken generellt så använder vissa "buttermilk" (Kärnmjölk) och sedan majsmjöl som panering. (doubble dip)

Kommer dock inte ihåg någon speciell kryddblandning från när jag var där
Citera
2012-04-28, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har hört flera som har ätit på KFC i Köpenhamn som säger att det är helt värdelöst, det verkar skifta väldigt mycket mellan olika ställen som någon påpekade tidigare i tråden. Det känns som att om de skulle öppna här så skulle det bli på tok för dyrt för att vara gångbart. Jag gillar det dock, brukar alltid käka åtminstone en gång på KFC när jag är i länder där det finns. Om det fanns här skulle nog charmen avta betydligt i och för sig, lite av grejen nu är ju att jag äter det 1-2 gånger per år. Favoriten är popcorn chicken, det tycker jag är grymt gott.

Jag brukar äta på KFC när jag besöker Köpenhamn. Det är riktigt gött om du frågar mig. Tyvärr har jag ingen annan KFC-restaurang att jämföra med.

Jag har haft svårt att förstå menyerna på KFC så det blir att man berättar att man vill ha si och så många med pommes och cola. Skönt att majoriteten av personalen på snabbmatställena i Köpenhamn är svenskar.
Citera
2012-04-28, 18:48
Medlem
Cuntidoos avatar
Det blev tandoorikyckling ikväll, ingen KFC tyvärr. Hittade bara små hela kycklingar i affären, så det kändes bäst att göra ugnsrostad tandoori!

Nästa helg ska det dock experimenteras, ska inhandla alla kryddor som saknas. Om någon annan vågar sig på KFC kyckling, är ni välkomna att posta bilder etc.!
Citera
2012-04-28, 21:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntidoo
Det blev tandoorikyckling ikväll, ingen KFC tyvärr. Hittade bara små hela kycklingar i affären, så det kändes bäst att göra ugnsrostad tandoori!

Nästa helg ska det dock experimenteras, ska inhandla alla kryddor som saknas. Om någon annan vågar sig på KFC kyckling, är ni välkomna att posta bilder etc.!

Attans, jag trodde att jag läste "Om någon annan vågar sig på KFC kyckling, är ni välkomna att komma förbi"... Men så var det ju inte.

Ingen som kommenterat att det fanns "recept" på KFC rätter, eller var det bara dåliga recept? Jag postade dom för nån dag sen, inget att testa att laga efter om man nu vill kolla vad alla andra snackar om? För KFC här i obygden kan jag ju glömma.

Jaja, att leva utan att veta hur KFC kyckling smakar lär ju inte dräpa mig direkt.
Citera
2012-04-28, 22:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 819Xras819
Jag brukar äta på KFC när jag besöker Köpenhamn. Det är riktigt gött om du frågar mig. Tyvärr har jag ingen annan KFC-restaurang att jämföra med.

Jag har haft svårt att förstå menyerna på KFC så det blir att man berättar att man vill ha si och så många med pommes och cola. Skönt att majoriteten av personalen på snabbmatställena i Köpenhamn är svenskar.

Jag har käkat på KFC i ett gäng länder och i stort sett har jag gillat det överallt, men just Köpenhamn är det ganska många i tråden om KFC i restauranger som klagar på. Jag har inte varit där själv, men många sågar den.
Citera
2012-04-29, 09:52
Medlem
Jag har förvisso aldrig ätit på KFC så jag vet inte hur det smakar, men ett tips för att få till sådär riktigt krispig yta på den friterade kycklingen är att krossa cornflakes och blanda ut med mjöl som panering.
Citera
2012-12-04, 20:02
Medlem
Triremers avatar
Receptet är mycket enkelt:

Ta kycklingdelar och salta dem lätt.

Vispa upp ägg och vänd ner kycklingdelarna. Panera i mjöl. Vänd ner i ägget igen och sedan tillbaka i mjölet.

Fritera i majsolja i ca10 minuter.

Klart!
Citera
2012-12-07, 22:01
Medlem
Om du ska fritera så använd krossade cornflakes, rulla kyckling i det efter du doppat dom i smet.

Snyggt.. sist på pucken!
Senast redigerad av adobereader1337 2012-12-07 kl. 22:02. Anledning: pucktvåa
Citera
2014-01-19, 21:47
Medlem
Vet inte om någon fortfarande kollar dne här tråden? If so, har jag ett rätt bra recept!

Kyckling helst då klubbor och lår! Det här blev typ 10 klubbor
2 liter vatten
3msk salt
kycklingbuljong eller fisksås (så mycket du vill ha, smaka av! inga överdrivna mängder)

Koka upp allting förutom kycklingen, låt svalna. Lägg i kycklingen i den kalla laken, in i kylen i ca. 7-15 timmar. Vad man nu har tid för.

4dl mjöl
1msk vitlökssalt
1tsk salt
1.5tsk paprikapulver
1tsk lökpulver
1tsk peppar
0.5tsk Oregano
0.5tsk Muskotnöt
0.5tsk chilipulver

Blanda ihop

1 ägg
1dl mjölk

Blanda ihop

Ta upp kycklingen från laken, torka av tills de är torra.
Doppa i ägg, doppa i mjöl, doppa i ägg igen, doppa i mjöl igen. Fritera minst 13 minuter, i 170grader, helst i elektrisk fritös så att värmen är konstant densamma!

Blev riktigt krispigt skal med god smak, och riktigt saftig kyckling!
Citera
2016-08-06, 16:47
Medlem
Detta receptet hittade jag på nätet för några år sedan. Rätt gott även om det inte verkar vara KFC-original.
Görs i ugnen..

Citat:
Frityrsmet
Detta kommer ni att behöva;
Vetemjöl 4 dl.
Olja 3 msk.
Äggulor 2 st
Ljust öl 2½ dl.
Salt 1 kryddmått.
Äggvita, hårt vispade 2 st.

Och så här gör vi;
Rör ihop de 5 första ingredienserna, snabbt som fan, så att ni får lika ont i armen Som vi kockar
får när vi ska slå en Bearnaise....
Vänd sen ner de hårt vispade äggvitorna, försiktigt.
Om ni se'n har tid, så låt smeten stå kallt 1 timma eller så.

KFC-Kyckling
Detta behöver ni för 4 personer;
Kycklingklubbor 4 st
Frityrsmet
Riven,Gul Lök 2 st
Ströbröd 2 dl
Vetemjöl 1 dl
Salt och cayennepeppar
Så där ja, då är det bara att flaxa in i köket och sätta igång.
Ta klubborna, och kör in dem i den redan uppvärmda ugnen (175 grader)
salta och peppra de innan, så klart. Stek dem i ca. 35 minuter. Man vet när
är färdiga, när köttet släpper från benet. Ta nu ut kycklingen och låt de svalna. Låt ugnen vara på.
Bland nu i den rivna löken i frityrsmeten. Det är det som är den lilla hemligheten bakom KFC...serrni !
När så kycklingen har svalnat, så ska den paneras...Vänd dem i mjölet, och doppa i smeten. Panera därefter klubborna i ströbrödet.
Ställ nu åter in dem i ugnen i ca. 20 minuter, eller tills de fått den där gyllenbruna färgen, som bara dessa klubbor kan få.....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in