2012-04-26, 11:17
Medlem
Hej Flashback,

Jag producerar en del musik hemma och använder mig av Line6 externa ljudkort UX1. Så länge jag körde på Windows XP så funkade allting bra men när jag sedan skaffade ny dator (laptop) med Windows 7 började mardrömmen.

Problembeskrivning:

Allt ljud "internt" ljud så som exempelvis det som kommer från youtube, mediaplayers, inspelningsprogram etc försvinner helt och hållet efter en tids användning. Det är omöjligt att förutspå när det skall hända då intervallen kan vara väldigt olika. Däremot fungerar allt "externt" ljud, dvs ljud jag generar från min gitarr som spelas upp via ett förstärkarprogram som heter Podfarm. Detta är alltså undantaget, denna ljudkälla dör aldrig medan samtliga andra dör och gör det omöjligt för mig att spela in musik då jag är beroende av de interna ljuden. Om jag går in på sidor som har med media att göra slutar allt som oftast dessa aktiviteter att svara.

Jag har konsulterat supporten in i det extrema och ingenting har hjälp. Jag har de senaste drivrutinerna etc. Har gått igenom alla dessa steg (minus de som ej känts relevanta och de avancerade åtgärderna) http://line6.com/support/docs/DOC-4282 .

Nu funderar jag på att försöka byta operativsystem till Windows XP men har dock ingen kunskap om hur man gör detta. Ser dock snart ingen annan lösning och detta känns som en omständig och tråkig lösning.

Så jag gör ett sista desperat försök genom att kontakta er,
Tack på förhand och flytta gärna tråden om den är felplacerat.
Citera
2013-07-24, 12:20
Medlem
Tjenare!

Ett drygt år efter att tråden skapades undrar jag om du fixat problemet? Jag har nämligen samma strul.

Funkat klockrent i 1 månad (UX1) men på sistone har ljudet bara tvärt försvunnit. Började när jag redigerade film så jag trodde att processorerna var överbelastade. Sen har problemet återkommit vid musikproducering, FPS-spel m m. Inget som inkluderar ljud kan då startas; YT, WMP m m

Enda som hjälpt är att slå av datorn (på knappen, då explorern vägrar avslutas när windowsljudet för "avslutar" ska spelas upp: "DLL filen... bla bla").

Jag har alltså använd externa ljudkortet hela tiden men båda korten varit aktiva.

Med vänlig hälsning /menvadi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in