2012-04-26, 10:35
Medlem
Hej,
jag har fått ett litet uppdrag från min arbetsgivare. Jag ska ta fram information om vad man kan göra för att bygga mer energieffektivt samt ekologiskt hållbart vid nyproduktion av bostäder. Det första som slog mig var solceller. Men det han ville ha var något som redan inte används i stor utsträckning.

Någon av er som har något förslag på till exempel integrerade solceller i balkong osv?
Han ska presentera några förslag redan i eftermiddag, om vi kommer på något, så bring it!
Mvh
Clickclickboom

Det vore förresten väldigt trevligt med era egna funderingar och tankar!
Senast redigerad av clickclickboom 2012-04-26 kl. 11:04.
Citera
2012-04-26, 11:07
Medlem
Du verkar ha ett chill jobb...

1. Gröna tak.
2. Hitta alternativa material och byggmetoder till inglasning av balkongen, där värme bevaras på vintern men som ventilerar bra på sommaren men samtidigt skyddar mot vind och flygfän.
3. Smart design med möjlighet att styra allt energislukande från en station, typ en ipad eller dylikt.
4. En lampa som lyser på solceller, infinite energy
5. Se till så att lägenheten ventilerars bra och inte förmultnar pga byggmetoden efter ett gäng år. Finns inget mindre klimatsmart än att gång på gång behöva bygga nytt.
6. Bygg så att dekorativ belysning inte behövs.

off the top of my head so to speak...
Citera
2012-04-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumietrollet
Du verkar ha ett chill jobb...

1. Gröna tak.
2. Hitta alternativa material och byggmetoder till inglasning av balkongen, där värme bevaras på vintern men som ventilerar bra på sommaren men samtidigt skyddar mot vind och flygfän.
3. Smart design med möjlighet att styra allt energislukande från en station, typ en ipad eller dylikt.
4. En lampa som lyser på solceller, infinite energy
5. Se till så att lägenheten ventilerars bra och inte förmultnar pga byggmetoden efter ett gäng år. Finns inget mindre klimatsmart än att gång på gång behöva bygga nytt.
6. Bygg så att dekorativ belysning inte behövs.

off the top of my head so to speak...

Hehe, det är en praktikplats under studietiden, så man får väl dras med dessa "uppdrag". Tack för dina intressanta funderingar.
1. Varför skulle det vara bra att styra allt energislukande från en station, ur ren energispararsynpunkt?
2. Ventilation har ju länge varit på kartan och diskuterats flitigt, men visst, du har rätt i att ju längre ett hus kan behållas i ett bra skick, desto bättre är det ur miljösynpunkt.
3. Det med att bygga så att dekorativ belysning inte behövs var en smart tanke, det ska jag kika vidare på!

Tack!
Citera
2012-04-26, 11:26
Medlem
Fris avatar
Ämnet är groteskt överutrett. Problemet som ska lösas existerar inte, det hela är en politisk fejk. Föreslå att bygga helt utan dörrar och fönster för att isolera totalt från "energiläckage". Folk kan sova under granarna istället. Då känner de sig fattiga och det sonar deras påstådda synder.
Citera
2012-04-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Problemet som ska lösas existerar inte.

Vilket är problemet som du syftar på? Du menar att vi inte behöver solens energi? Att det inte spelar någon roll? Korrigera mig om jag har fel.
Citera
2012-04-26, 11:46
Medlem
Tänkte mig något i den här stilen:
http://www.hydro.com/en/Subsites/Profiler/Services/Latest-updates1/Balconies-save-energy/

samt detta:
http://csem.ch/site/card.asp?bBut=yes&pId=14340

Även om det är över överutrett så vore det kul med några fler tips på liknande lösningar... Är inte så insatt i detta ämne, men är det någon som vet hur små dessa celler kan vara i "kvadrat", (mm, eller cm) för att fungera.

EDIT:
Det behöver alltså inte bara vara solceller, utan allt som man kan göra för att få så bra miljöklassificiering som möjligt!
Senast redigerad av clickclickboom 2012-04-26 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in