2012-04-26, 09:06
Medlem
Har senaste tiden funderat mer och mer på vad som faktiskt är fel med mig. Har en diagnos på asperger och den kan nog stämma in rätt bra, men tycker inte riktigt den förklarar allt. Aspergern kan nog dock förklara varför jag är extremt kunnig och snabblärande för vissa specifika saker. Väldigt få som slår mig vad gäller datorer, nästan oavsett vad det gäller. Bilen kunde jag för ett år sen knappt fylla på bensin i, och nu håller jag på med motorrenovering. Så vissa specifika saker lär jag mig mycket om, och väldigt snabbt. Däremot lite mer vardagliga saker som städa, laga mat, få pengar att räcka osv är jag lika bra på som en 3åring.

Har även riktigt jobbiga aggresivitetsproblem och blir extremt lätt väldigt arg och otrevlig. Det kan räcka med mobilen har nån procent för lite ström mot vad jag tyckte den borde ha för att jag ska skicka in den i väggen. Är det någon som kör ens marginellt under hastighetsgränsen så kör jag om vare sig det finns plats att köra om eller ej. Jag kan egentligen bli riktigt sur och aggresiv för minsta lilla, en kaka som smular sönder, en regndroppe på min cigg eller vafan som helst. Det resulterar oftast i att jag slår sönder något, spöar upp någon som inte gjort nåt, extremt vårdslös bilkörning och liknande. Började röka för ett antal år sedan och det har blivit betydligt bättre sedan dess, men problemen finns fortfarande kvar, bara inte lika allvarliga eller lika ofta. Men när jag väl får mina utbrott, så är det som att det inte är jag som gör det jag gör. Har svårt att minnas vad jag gjort i efterhand, noll förmåga att kontrollera det och det sker helt utan förvarning, inte ens för mig själv.

Till det har jag även ganska grava koncentrationssvårigheter, klarar inte av att sitta och göra samma sak under längre perioder utan letar aktivt efter distraktioner. Till exempel blir det väldigt mycket facebook, forum, nätserier och sådant på jobbet. Inte för att jobbet i sig alltid är tråkigt, utan för att jag inte klarar av att göra samma sak en längre stund. Så var det även i skolan, och eftersom ingen av de många olika lärare jag hade förstod att något var fel blev jag bara stämplad som dum i huvet och har därför inte betyg från varken grundskola eller gymnasiet. Hoppade för övrigt av gymnasiet efter strax över 1 år.

Är också väldigt rastlös och måste konstant ha något att göra, också detta något som ciggen hjälper mig med. Annars kan jag sitta och vika ett papper i oändlighet, jonglera med mobilen, peta på nån som sitter bredvid, gå fram och tillbaka i lägenheten utan mål, sitta och prata med mig själv, ringa upp en vän utan något att säga utan bara för att fördriva tiden.

Sedan har jag även andra problem, som kanske inte riktigt faller under psykiska problem, men som jag tror kan ha påverkat en del. Har inga föräldrar eller nån form av familj alls, mor dog kort efter min födsel och min far har aldrig brytt sig ett dugg om mig. Växt upp hos mormor, diverse genomruttna "fosterhem", inneboende hos vänner och sedan dess i egen bostad. Kan dock inte sköta ett hushåll, och verkligen inte min ekonomi. Klagar väldigt ofta över hur dåligt jag har det även om jag vet att jag gör av med 4-5ggr mer än mina vänner varje månad, jag vet bara inte vart pengarna tar vägen.

Så Flashback, visst har jag nåt mer fel i huvudet förutom asperger? Vad för störning? Kan man få nån diagnos hos nån form av psykiatriker nånstans? Hur går man till väga för det? Och hur ska jag kunna få ordning på mitt liv?
Citera
2012-04-26, 10:00
Medlem
En tanke: adhd? Antar att du gjort en neuropsykiatrisk utredning? Nämndes ADHD någonting?
Får du någon hjälp eller medicin?
Citera
2012-04-26, 10:34
Medlem
persbrandt2ks avatar
Passar rätt bra in på ADHD. Sök upp en psykiatriker för att göra en utredning som i sin tur gör att du får medicin som kan hjälpa dig med koncentrationen och kanske göra dig lugnare och mindre aggressiv.
Citera
2012-04-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
En tanke: adhd? Antar att du gjort en neuropsykiatrisk utredning? Nämndes ADHD någonting?
Får du någon hjälp eller medicin?

Gjordes någon sorts utredning av soc när jag var mindre i samband med en rättegång om diverse skit och de konstaterade att jag hade asperger. Någon hjälp eller medicin har jag aldrig fått, utan om jag nu har nån form av störning (vilket jag anser ganska klarlagt) så har jag fått hantera den själv..
Citera
2012-04-26, 11:01
Medlem
wish4yous avatar
Precis som dom andra så tycker jag också det låter lite som ADHD och det är
viktigt för din egen skull att du får hjälp innan det kanske går förlångt.
T.ex bilkörningen så att du inte blir av med kortet.

Vad gäller ekonomin så kan man ha en godman till hjälp, det har många som inte är
omyndiga med. Prata med soc om det.
Påpekar igen många har det fast man inte är omyndig förklarad..
Vilket betyder att om ni inte kommer överens så är det bara att byta/säga upp.

Lycka till!
Citera
2012-04-26, 14:44
Medlem
Låter normalt för din diagnos. Inga konstigheter. Du behöver nog inte vara orolig för att det inte står rätt till i ditt huvud.
Vad du behöver däremot är kunskap om din diagnos och vad du enligt lagen har rätt till.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-.../?bet=1993:387
Du med din diagnos är en solklar 9 § 9.
Det är kostnadsfritt för dig. I praktiken innebär det att någon kommer hem till dig och hjälper dig att planera upp det som du vill ha hjälp med.
Kolla upp TEACCH också.
Citera
2012-05-02, 00:16
Medlem
Tycker att det är helt galet att du har kunnat gå så länge utan att få den hjälp och de stöd du förtjänar. Det kan inte ha varit lätt. Jag hoppas du söker och får hjälp. Det är ett stort steg mot att de liv du vill ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in