• 1
  • 2
2012-04-26, 11:50
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Går det ens att få till en fin kycklingfilé genom att endast steka den i panna?
Isåfall, hur gör man? Blir alltid torrt, även om jag är snäppet bättre än mina föräldrar, då dom gör världens torraste kyckling.

Det GÅR, men kräver låg temperatur på plattan och gott om tid. Ös gärna lite vatten med jämna mellanrum.
Citera
2012-04-26, 11:53
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Går det ens att få till en fin kycklingfilé genom att endast steka den i panna?
Isåfall, hur gör man? Blir alltid torrt, även om jag är snäppet bättre än mina föräldrar, då dom gör världens torraste kyckling.
Sjud den i stark bullejong sedan pensla den med oljakryddor innan den sista duvningen i grillpannan
Citera
2012-04-26, 11:54
Medlem
Brukar lägga dem i saltlösning i några timmar om jag har planerat och har tid. Sedan brukar jag lägga dem i ugnen med termometer. När innertemperaturen är 60C drar jag ner värmen rejält på ugnen och låter dom sedan ligga kvar i 10 minuter.
Citera
2012-04-26, 13:17
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Det GÅR, men kräver låg temperatur på plattan och gott om tid. Ös gärna lite vatten med jämna mellanrum.

Alright, tack för tipset. Det verkar logiskt, och att skyffla på vatten har jag förstått att man bör göra, alternativt om man kör dom i ugnsformen att då och då ta skyn som bildas och hälla över kycklingfileerna.

Gjorde marinerad kyckling inlindad i bacon för ett tag sen, första gången jag prövade och det blev helt okej. Lite torrt blev det, men 1000 ggr godare än vad det brukar bli. Körde på 175 grader i ca 20 minuter och skyfflade skyn då och då över kyckling, allt enligt efter tips här på FB.

Men i stekpannan har jag nog aldrig lyckats, möjligtvis med redan grillade kycklingtärningar, men dom blir å andra sidan klara i ett nafs.
Citera
2012-04-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Microvågsugnen i 12 minuter och den blir superb.

Haha. Briljant!

OnT. Kycklingfilé, sicket krabb för en tämligen torr och smaklös bit. Men de få gånger jag gör en hel filé så tar det hiskeligt lång tid. Gör en dryrub på den och in i ugnen på 125 grader. Låt den sedan ligga där länge och vid tillfälle inscenjera en buljonglösning (endast lite) efter ca 30-45 min. Servera med ugnsrostade grönsaker och en skysås som blandas med varm grädde efter behag.
Citera
2012-04-26, 14:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag lägger den på mitt stekjärn. Häller sedan på vatten upp till kanten på stekjärnet.

Sedan slår jag på den plattan och sätter den på max värme (6:an).
Häller på allkrydda eller grillkrydda under tillagningen.

Kontrollerar efter en 30-40 min hur det gått genom att skära ett Jack i filén med kniven för att kontrollera färgen.

Smakar skitfint och inget steksmör behövs.
Saftigt och gott

Förvånande, alltså kycklingfilé som du bara i princip kokar på stekjärnet på plattan... Varför kokar du den inte bara?

Eller steker du den först och sen kokar den färdig, kan ju vara smart - eller i alla fall nåt jag inte testat. Allt som ger mindre disk är av godo. Nån alu folie över pannan eller, sånt trams behövs kanske inte om det ska koka bort vatten.

Nästan så jag borde testa det på jobbet nästa vecka. Lite ris till så borde lunchen vara räddad. Jag som tänkte göra kyckling och nudelsoppa, men mja... Det kanske får anstå, måste kolla priser på fryst kyckling, över 20 spänn påsen så är det ju inte riktigt billigt nåmer.
Citera
2012-04-26, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 120311
Prova göra exakt som du gjort tidigare fast innan du stoppar in den i ugnen så skär du upp en "ficka" i filén och stoppar in någon god ost! och sedan lindar du in den i bacon!

bukar också göra denna variant fast jag har lite tunt skivad rödlök och kryddar med paprikapulver och malen vitlök med i paketet.

vet att det inte är kalorisnålt men väldigt gott
Citera
2012-04-26, 22:54
Medlem
morgonvalss avatar
1. Varm stekpanna + smör + neutral olja.
2. Kryddat kycklingbröst (marinerad, rub eller dylik, kör ofta på paprikapulver, vitlök, chili osv) ner i pannan, ös kycklingen med fettet. Bryn endast kycklingen så den får fin färg.
3. In i ugnen på ~100 grader till den får en innertemperatur på strax under 70 grader. Ta då ut den, låt den vila några minuter sen är det bara smaska i sig.
Citera
2012-04-27, 14:45
Medlem
CTCs avatar
Annars är det ju enkelt om man har huden kvar att stoppa den med lite färska örter, citron, smör, peppar och salt.

Det jag har upplevt så tycker folk det är för vikigt med färg på maten. Jag brukar servera när klart vatten kommer ur den, inte alls vikigt med någon bränd yta
Citera
2012-04-28, 14:59
Medlem
christerys avatar
Är det en hel pippi så kanske en mqualli kan vara lite kul. Om inte annat att försöka uttala
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in