2005-02-20, 16:10
Medlem
Caves avatar
Är det någon mer än jag som finner det mer njutningsfullt med att smälta osten än att äta den i fast form?

Vad är det egentligen som händer när man smälter den och får den några näringsvärden eller annan förändring när man smälter den?
Citera
2005-02-20, 16:15
Medlem
Hispers avatar
En starkt bidragande orsak är att olika smakämnen frigörs vid olika temperaturer. Jämför med glass som kommer direkt från frysen och en som fått tempereras ett tag. Jag tror dock inte att näringsvärdet ändras radikalt vid en kortare uppvärmning av typ osten på en pizza. Skulle du däremot hålla osten varm länge, flera timmar så misstänker jag att även dessa värden påverkas.

Ibland vill man kanske sänka temperaturen för att dämpa vissa smaker, vilket är godast, en riktig het snaps eller en kylskåpskall? Jag föredrar det senare.
Citera
2005-02-20, 16:18
Medlem
mpees avatar
[quote=Cave]Är det någon mer än jag som finner det mer njutningsfullt med att smälta osten än att äta den i fast form?
QUOTE]
Du är absolut inte ensam Jag smälter ost över mackor, pasta osv. Har t.om hänt att jag laggt in en hyffsad bit ost i micron och ätit utan nått till..
Citera
2005-02-20, 16:28
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Är det någon mer än jag som finner det mer njutningsfullt med att smälta osten än att äta den i fast form?

Vad är det egentligen som händer när man smälter den och får den några näringsvärden eller annan förändring när man smälter den?

Jag åt på Max igår och då är det alltid standrard med smältost. Smält cheddar är underbart gott!
Citera
2005-02-20, 16:30
Medlem
Caves avatar
Min personliga favorit när det verkligen ska frossas är en kastrull makaroner med mkt smör och sen massor med ost som sedan smälts på plattan. Sist men inte minst så kryddas det med lite kött och grillkrydda och sedan lite omrörning för att mixa in kryddan i maten. Detta serveras sedan med kastrullen och ett underlägg framför en bra film och lämplig dryck till!
Citera
2005-02-20, 16:44
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag brukar slänga i en ostbit när jag äter soppa.
Citera
2005-02-20, 18:59
Medlem
Lisa Regerar!s avatar
Själv tycker jag att det rentav är lite äckligt med smält ost, det känns så fett och konsistensen är helt fel.
Citera
2005-02-20, 19:04
Medlem
TomiXs avatar
Smält ost är underbart att ha på/över nudlar .

Det är även gott på nästan allt annat.
Citera
2005-02-26, 11:41
Medlem
kött späckat med ost är fantastiskt gott. Brukar göra rulader med ost i, blir supergott.
Citera
2005-02-26, 11:57
Medlem
Varma mackor med smält ost och ananas.
Du kan inte köpa godare.
Citera
2005-02-26, 15:15
Medlem
Jag hyvlar en "massa" ost och lägger på en tallrik. Mellan ostlagren så smetar jag på ketchup och senap. In i micron och "pling" så är det klart. Sitta och snaska i sej med gaffel är inte fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in