2012-04-25, 22:12
Medlem
LoFFs avatar
Jag fick lite gammal snustorr tobak av en kompis för ett bra tag sen. Jag la i en skiva potatis för att återfukta den lite, och har tagit lite då och då utan problem. Upptäckte möglad tobak som satt fast under potatisen när jag tog ur den, men resten av tobaken var duglig.

Nu var det ett tag sedan jag använt den och idag när jag öppnade burken tyckte jag tobaken lite mysko, och var lite konstig i konsistensen. Liite missfärgad men inget man skulle tänka på om man inte visste att den hade legat. Det som oroar mig mest är att den luktar lite svamp. Jag bad min flickvän lukta, hon kände inget annat än tobak och tyckte den såg helt normal ut, men hon röker inte och jag vågar inte riktigt lita på hennes omdöme.

Summering:
Är det lugnt att röka gammal, överfuktad och kanske aningen möglig tobak med arom av svamp?

Det är det enda jag har i tobaksväg här ute för tillfället så jag är ganska desperat.
Citera
2012-04-26, 09:34
Medlem
antonfs avatar
Det bästa du kan göra är väl att testa röka och se hur det smakar? Smakar det svamp när du röker med så hade iaf jag inte fortsatt.
Citera
2012-04-26, 22:42
Medlem
ChristerNs avatar
Mögel kan vara farligt.

En del mögel producerar aflatoxiner, som kan vara mycket farligt.
(Troligen producerar de mer aflatoxiner under "stress", alltså då möglet har svårt att överleva).

För många år sedan fick jag ofta cigg, som smakade lite mögel. Jag ville ofta inte röka dem, senare slängde jag en hel bärkasse med cigg som jag inte ville röka.

Det är inte omöjligt att dessa cigg. var mycket farligare än bra cigg.

Detta kan tänkas vara ytterligare en faktor som påverkar riskfaktorn och som inte beror på normal rökning.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in