Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-25, 17:46
Medlem
Hoj!

Min lillebrorsa langade upp ett paket marlboro ur fickan på balkongen och tände på...

Jag sa : Va fan görru!! Han sa: Det är inte åldersårsgräns på att röka bara att köpa!!

Har han rätt??

( Han är 15!!)
Citera
2012-04-25, 17:47
Medlem
Pianists avatar
Det stämmer.
Citera
2012-04-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Hoj!

Min lillebrorsa langade upp ett paket marlboro ur fickan på balkongen och tände på...

Jag sa : Va fan görru!! Han sa: Det är inte åldersårsgräns på att röka bara att köpa!!

Har han rätt??

( Han är 15!!)

Föräldrarna bestämmer troligtvis.
Citera
2012-04-25, 17:48
Medlem
Adversariuss avatar
Ja, han har rätt.
Citera
2012-04-25, 17:49
Medlem
TheGreedys avatar
Åldersgräns
12 § Tobaksvaror får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut i näringsverksamhet till den som inte har fyllt 18 år. Den som lämnar ut tobaksvaror skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått nämnda ålder.

Om det finns särskild anledning att anta att en tobaksvara är avsedd att lämnas över till någon som inte har fyllt 18 år får varan inte lämnas ut.

På varje försäljningsställe för tobaksvaror skall det finnas en tydlig och klart synbar skylt med information om förbudet mot att sälja eller lämna ut sådana varor till den som inte har fyllt 18 år. Lag (2005:369).

12 a § Tobaksvaror som säljs till konsumenter skall tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när försäljningen sker genom automat, via postorder eller liknande. Lag (2005:369).

http://www.lagboken.se/dokument/Lagar-och-forordningar/2712/Tobakslag-1993_581?id=64965&search=tobak#result0
Citera
2012-04-25, 17:51
Medlem
Det är bara olagligt att sälja till dom som är under 18.
Citera
2012-04-25, 17:53
Medlem
Haha kul!!! Visste jag inte
Citera
2012-04-25, 17:59
Medlem
ojskis avatar
Knappast olagligt att köpa heller om man är under 18, bara att sälja till minderåriga vitt jag vet. Föräldrarna kan nog dock hindra sina minderåriga barn att röka om de vill, och sedan kan väl socialen blandas in i det hela om ungen super, röker etc.

Gäller lagarna minderåriga om substansen inte är tobak utan alkohol? Bonusfråga; De flesta vet ju att polisen kan beslagta/hälla ut minderårigas alkoholhaltiga drycker, men kan de beslagta en minderårig persons cigarettpaket? Om det nu så är fallet, vad händer om personen i fråga röker vattenpipa/pipa? Beslagtar de ens prylar, eller har de någon sorts rätt att släcka/knacka ur tobaken men inte ta prylarna?

Edit: Tror nog att jag besvarade min egen fråga med det fetstilta.
Citera
2012-04-25, 18:09
Medlem
kepspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Gäller lagarna minderåriga om substansen inte är tobak utan alkohol? Bonusfråga; De flesta vet ju att polisen kan beslagta/hälla ut minderårigas alkoholhaltiga drycker, men kan de beslagta en minderårig persons cigarettpaket? .

Poliser får beslagta alkoholen från minderåriga då det begått ett brott om de innehar dessa substanser (nån har troligtvis köpt ut dem eller så har de stulit dem) samma sak gäller tobak. Om en minderårig går runt med tobak så har någon troligtvis köpt ut till barnet vilket gör att polisen kan beslagta det.
Citera
2012-04-26, 02:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Ingen åldersgräns alls på att röka i sverige. Så om han "mot förmodan" helt enkelt har hittat paketet på marken så är det inget som hindrar honom från att röka.
I t.ex. Tyskland däremot så är det t.o.m åldersgräns på att faktiskt röka också (18).
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_age
Citera
2012-04-28, 09:07
Medlem
Sneakss avatar
visst har din härlige lillebrorsa rätt! även unga personer under 18 år måste ju kunna få röka om dom vill. här är en trevlig artikel: http://helahalsingland.se/levabo/livsviktigt/1.4289968-rokning-genom-generationer
Citera
2012-04-30, 16:46
Medlem
Galenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaks
visst har din härlige lillebrorsa rätt! även unga personer under 18 år måste ju kunna få röka om dom vill. här är en trevlig artikel: http://helahalsingland.se/levabo/livsviktigt/1.4289968-rokning-genom-generationer
Haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in