Jag har märkt att folk slänger ut sig en massa påståenden hur som helst, som de senare inte kan backa upp.
Ta t ex en diskussion om något lagmässigt. Folk slänger ut sig massa påståenden om att lagen ser ut på det ena eller andra sättet, som om de satt och skrev sanning. I själva verket så har de fel.
Så var fan får de den "faktan" ifrån? Sitter de och hittar på medan de skriver, och önsketänker att det vore sant? Eller var fan får de "faktan" ifrån?
Ibland kan någon tycka att något är logiskt, och påstå det helt utan grund, men presentera det som om det vore faka. T ex ett påstående om att romer genetiskt skulle vara kriminella. Okej, kanske, kanske inte. Men om det inte finns någon som helst forskning som visar på det, varför slänger man då t ex ut sig en sådan här grej:
(
https://www.flashback.org/sp35836924)
"Det är i grunden genetiskt. Zigenare är defacto otroligt skickliga i den verksamhet de sysselsätter sig med. Många andra folkgrupper saknar den mentala empatilöshet och psykopatiska anlag som krävs för att leva som en riktig zigenare. Allt våld, övergrepp, hot mm"
Liksom, källa? Massvis med sådana inlägg dyker upp om precis allting, där man drar egna slutsatser eller hittar på/antar saker, och skriver det som om det vore en sanning i det. Självkritik?
Ett annat exempel (inlägg lite mer nedåt):
"Zigenaren har helt enkelt nischat in sig på ett nomadliknande och tjuvaktigt liv, en slags genetisk fallenhet som har utvecklats under evolutionärt tryck och finns inprogrammerad i deras DNA.
Klassisk biologi.".
Det finns ingen empirisk data som stödjer t ex detta.
Nu är jag inte zigenare och detta har ingenting med rasdiskussioner att göra, utan jag stör mig bara på att folk helt övertygade slänger ut sig fakta som de själv plockat fram ur röven. Detta gäller på hela forumet.