2012-04-25, 10:39
Medlem
Jag ska deklarera för såld lägenhet 2011 med vinst. Jag har dragit av för mäklare samt förbättringar i lägenheten.

Sedan finns detta med kapitaltillskott. Föreningen gjorde inga speciella stora amorteringar, däremot så har man ju (oftast) alltid lite amortering varje månad på lånen som föreningen har. Räknas detta med i kapitaltillskott? På min kontrolluppgift som jag fått från föreningen står ingenting om kapitaltillskott, utan endast inköpspris och säljpris.

Sen lånade föreningen pengar för att renovera en del av huset. Ska detta tas med i beräkningen?
Citera
2012-04-26, 19:35
Medlem
Är det ingen som har koll på detta?

Kanske nån som missade tråden sist...
Citera
2012-04-28, 12:51
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisses
Jag ska deklarera för såld lägenhet 2011 med vinst. Jag har dragit av för mäklare samt förbättringar i lägenheten.

Sedan finns detta med kapitaltillskott. Föreningen gjorde inga speciella stora amorteringar, däremot så har man ju (oftast) alltid lite amortering varje månad på lånen som föreningen har. Räknas detta med i kapitaltillskott? På min kontrolluppgift som jag fått från föreningen står ingenting om kapitaltillskott, utan endast inköpspris och säljpris.

Sen lånade föreningen pengar för att renovera en del av huset. Ska detta tas med i beräkningen?

Jag blir inte klok på den meningen. Amorterar föreningen eller inte?
Citerar Skatteverket
Vid avyttring av en bostadsrätt är kapitaltillskott avdragsgilla vid kapitalvinstberäkningen med belopp motsvarande bostadsrättens andel av de amorteringar som föreningen har gjort under innehavet.

I de fall en viss amortering, helt eller delvis, direkt kan kopplas till en enskild bostadsrätt med ett bestämt belopp, så motsvarar det beloppet också bostadsrättens andel av den amorteringen.
Citera
2012-04-28, 13:20
Medlem
Vad jag menar är att föreningen har inte sagt "nu har vi 100 000kr över i kassan, det ska vi nu använda för att amortera lite på lånen". Utan jag ser det som att de bara gjort den obligatoriska amorteringen som brukar följa med när man har lån (precis som privatpersoner ibland behöver göra varje månad när de har lån). Jag blir ju osäker eftersom det inte står något på kontrolluppgiften!

Men vad jag läst mig till så räknas alla former av lån med alltså. Om jag tittar på årsredovsningen för föreningen så verkar det som att föreningen varje år amorterat 20 000kr. Ett av åren så tog föreningen ett lån på säg 100 000kr.

Om jag då bott där i 4år så skriver jag alltså 60 000kr gånger min andelsprocent i deklarationen? Det skulle ju kunna bli 80 000kr, men eftersom vi ena året tog ett lån så räknar man inte med det året?

Har jag rätt?
Citera
2012-04-28, 13:51
Medlem
Enligt länk nedan verkar det inte helt ovanligt att föreningen inte redovisar detta på kontrolluppgiften. Kan jag själv redovisa det i deklarationen, eller kommer skatteverkat aldrig godkänna ändå?

http://www.brfekonomi.se/index.php
Citera
2012-04-29, 21:07
Medlem
Phalanxs avatar
Bor du i en förening som inte har koll så är det inte säkert att de redovisar kapitaltillskottet korrekt på kontrolluppgift. Dock har du rätt att dra av din andel av kapitaltillskottet ändå. Bra är då att spara årsredovisningar under tiden man bott i föreningen så att man kan visa att det skett en amortering (ifall SKV får för sig att fråga om det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in