2012-04-25, 10:08
Medlem
Tjena, jag går första året på Teknikprogrammet
och vi har fått en uppgift om produktionsutveckling där vi ska utveckla en ny produkt eller förbättra en redan existerande produkt. Jag har länge tänkt på varför de allra flesta varukorgar som man hittar i alla butiker är så oergonomiskt utformade. Med det menar jag hur själva handtaget sitter, från långsida till långsida. Om man står rakt upp och ner och släpper ned armarna är handflatorna riktade mot låren, det är kroppens naturliga ställning. Med handtagens placering idag måste man vrida armen 90° eller hålla armen ovanligt långt ut ifrån kroppen för att undvika att korgen slår på benen.

Nu till saken. Jag hade tänkt att lösa detta genom att sätta handtaget från kortsida till kortsida istället för att få en ergonomiskare korg. Vad tror ni, finns det ett behov/efterfrågan på detta eller är det bara jag som ser detta som ett problem?
Citera
2012-04-25, 10:21
Medlem
Synesiss avatar
Det enda jag vet är att det finns på en del ställen redan.
Citera
2012-04-25, 10:25
Medlem
1. Det är inte bara du som ser detta som ett problem. Bra idé!
2. Första året? Om du är under 18 år finns det nämligen en hel del förmåner som du kan ta del av vad gäller billigare priser för en prototyp. Skriv om du är under 18 så kan jag ge lite tips på affärer.
Citera
2012-04-25, 10:43
Medlem
Coop där jag bor använder sånna. De har även gjort ena av långsidorna ovalformad för att benet inte ska stöta i kanten hela tiden.
Citera
2012-04-26, 12:10
Medlem
Eftersom det redan finns korgar med handtaget från kortsida till kortsida måste vi komma på något annat, någon som har förslag på ett vanligt problem eller en brist i någon produkt som vi skulle kunna försöka lösa?
Citera
2012-04-26, 12:56
Medlem
Fris avatar
Den enda utvecklingen sen ståltrådskorgar ersattes av plastorgar, är att de blivit mycket djupare och fått små hjul. De är så otympliga att de flesta där jag handlar plockar åt sig av den gamla typens korgar först, som av någon anledning göms längst in i hörnet vid ingången med köbildning som följd bredvid raderna av de nya otympliga korgarna. Ett stort problem är att de hotar rulla ned på golvet när man ställt upp dem vid kassabandet. Otroligt ogenomtänkt konstruktion! [EDIT, vid eftertanke har jag nån gång sett såna där blåa svängda korgar också, så sant!]

Men de är STÖRRE och gör säkert att folk köper mer! Att korgen man bär på blivit full och tung, är säkert en vanlig anledning till att man tar en liter mjölk och en flaska läsk mindre än man annars hade gjort. De nya korgarnas försäljare har säkerligen visat på övertygande statistik om detta, och därför har det slagit och finns i så gott som alla butiker. Det gäller att utveckla en produkt som köparen vill ha, annars är den bara värdelöst skrot och representerar ingenting annat än bortkastade resurser och förslösad tid.

Inte nån chans att en ICA-handlare byter ut alla sina korgar en gång till kommande kvartssekel (de nya korgarnas långa hållbarhet var säkert också ett avgörande säljargument), med mindre än att du bevisar för honom att det leder till ökad försäljning som snabbt täcker hela investeringen. Han har inte tid med den lilla detaljen och är inte i business för att experimentera med nya uppfinningar.

Det kanske finns ett värde i att sätta nån tracker i korgarna vars signalstyrka kan avläsas av ett radionätverk i innertaket, så att man får total statistik (istället för dagens stickprovsundersökningar) över hur varje kund har rört sig genom butiken och vilka varor denne köpt. Det kan användas till att optimera butikslayout, hyllplats, prissättning m.m. Men sånt kan ju fästas på existerande korgar och vagnar. och det hela kanske är lättare att åstadkomma genom att sätta upp kameror som automatiskt registrerar folks rörelser, vilket inte har nånting med korgen att göra längre.
Senast redigerad av Fri 2012-04-26 kl. 13:04.
Citera
2012-04-26, 16:23
Medlem
Det är för helvete 2012, och vi släpar fortfarande omkring våra matvaror för egen maskin.
Bygg en robotkorg!

Korgen ska bara snällt följa efter och alltid placera sig på ett bra avstånd när man stannar vid någon hylla. Guldstjärna om den kan urskilja tanter och liksom knuffa dom ur vägen också.
Den ska även kunna svara när man frågar var exempelvis sås-hyllan är.
Extra finesser skulle kunna vara t.ex att den räknar ut summan av det man lägger i den, att den följer med till bilen och sedan parkerar sig själv när man är färdig osv.

Kanske i framtiden, år 2013 eller så alltså, kan den ha blivit så utvecklad att man bara kommer med bilen till affären, sticker ut en inköpslista genom rutan till en robotkorg, och några minuter senare så har den packat bilen och betalat.

Jag tycker verkligen att det är på tiden att dethär blir verklighet, jag drömde om robotkorgen för ca 10 år sen och hoppades på att vi åtminstone skulle få se någon simpel variant redan 2010, istället så fokuseras det på nya handtag osv som känns helt meningslöst.
Citera
2012-04-26, 16:41
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Det är för helvete 2012, och vi släpar fortfarande omkring våra matvaror för egen maskin.
Bygg en robotkorg!

Korgen ska bara snällt följa efter och alltid placera sig på ett bra avstånd när man stannar vid någon hylla. Guldstjärna om den kan urskilja tanter och liksom knuffa dom ur vägen också.
Den ska även kunna svara när man frågar var exempelvis sås-hyllan är.
Extra finesser skulle kunna vara t.ex att den räknar ut summan av det man lägger i den, att den följer med till bilen och sedan parkerar sig själv när man är färdig osv.

Kanske i framtiden, år 2013 eller så alltså, kan den ha blivit så utvecklad att man bara kommer med bilen till affären, sticker ut en inköpslista genom rutan till en robotkorg, och några minuter senare så har den packat bilen och betalat.

Jag tycker verkligen att det är på tiden att dethär blir verklighet, jag drömde om robotkorgen för ca 10 år sen och hoppades på att vi åtminstone skulle få se någon simpel variant redan 2010, istället så fokuseras det på nya handtag osv som känns helt meningslöst.

Har du helt missat att det går att köpa de allra flesta matvaror över internet direkt hem till dörren idag?
Citera
2012-04-26, 18:40
Medlem
Fris avatar
Äh, gör det lätt för dig och uppfinn hur det blir möjligt att göra en bankgirobetalning momentant, istället för efter 3 bankdagar!
Citera
2012-04-26, 20:44
Medlem
uturkyrkans avatar
Flashback borde nästan ha en klistrad tråd där man kan ventilera vad man skulle tro är bra produkter men som man själv kanske inte orkar satsa på men som någon entreprenör kunde fått ge sig på om han varit sugen.
Finns nog många bra små idéer som aldrig förverkligas t.ex. som någon nämnde med bankgirobetalningar (misstänker att bankerna tjänar lite ränta på att hålla pengarna ett extra tag även om det jämnat ut sig hyffsat mot att man fått pengarna tidigare från andra banker, finns många exempel på sådana "idiotier" i samhället)

Mitt bidrag till trådskaparen är en hålslagare som går att montera på en pärm så att du t.ex. kan använda omslaget som hävarm. Sjukt irriterande när man får utdelat papper som inte är hålade och så är där ingen hålslagare så att man får trycka papperna genom krokarna.
Citera
2012-04-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uturkyrkan
Flashback borde nästan ha en klistrad tråd där man kan ventilera vad man skulle tro är bra produkter men som man själv kanske inte orkar satsa på men som någon entreprenör kunde fått ge sig på om han varit sugen.
Finns nog många bra små idéer som aldrig förverkligas t.ex. som någon nämnde med bankgirobetalningar (misstänker att bankerna tjänar lite ränta på att hålla pengarna ett extra tag även om det jämnat ut sig hyffsat mot att man fått pengarna tidigare från andra banker, finns många exempel på sådana "idiotier" i samhället)

Mitt bidrag till trådskaparen är en hålslagare som går att montera på en pärm så att du t.ex. kan använda omslaget som hävarm. Sjukt irriterande när man får utdelat papper som inte är hålade och så är där ingen hålslagare så att man får trycka papperna genom krokarna.

Bra idé faktiskt, jag känner igen mig. Ska höra med resten av gruppen vad de tycker om den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in