2012-04-24, 23:15
Medlem
Har aldrig vart så insatt tidigare gällande räntor, aktier, fonder, osv! Så tänkte därför ifall ni
smarta Flashbackare där ute kunde vara en bidragande hjälp på traven i min ekonomi

Vad jag har just nu är följande:
40k+ på kontot övers vilket ska gå till sparande.
Sedan har jag följande i fonder:

Aktieplaceringar
Aktiefond - - - Andelar -- Kurs - Ansk.värde - Värde - Förändr. Kr Förändr.%
Europafond - 478,1332 | 15,47 | 9 897,56 | 7 396,72 | -2 500,84 | -25,27 Köp Byt Sälj
Kapitalinvest - 187,2188 | 58,50 | 10 232,64 | 10 952,30 | 719,66 | 7,03 Köp Byt Sälj
Technology - 78,9120 | 98,18 | 10 341,84 | 7 747,58 | -2 594,26 | -25,09 Köp Byt Sälj
__________________________________________________ _______
Summa 30 472,04 | 26 096,60 | -4 375,44 | -14,36

Så nu till min fråga? Ska jag sälja skiten?
Verkar ju aldrig hända något har haft dessa fonder i evigheter utan resultat!
Kanske är på väg upp eller ner? När är det smartast att sälja dom "om jag nu ska det"?
Är helt rookie på området! Så alla svar uppskattas

Puss!
Citera
2012-04-25, 09:15
Medlem
sälj!!

har du lån, amortera på dessa.

att hålla på med fondsparande är 30 år försent...
Citera
2012-04-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
sälj!!

har du lån, amortera på dessa.

att hålla på med fondsparande är 30 år försent...
Har inga lån eller någonting.

Ok? Så ska jag bara sälja rakt av? Är kursen rätt för det?
Vad ska jag lägga pengarna på istället tycker du?

Låt oss säga att jag ska spara dessa i kanske 3-5år, är det då aktier?
Om "Ja" vilka rekommenderas?
Citera
2012-04-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWE-Greven

Ok? Så ska jag bara sälja rakt av? Är kursen rätt för det?

kursen är såklart "fel", du förlorar ju drygt 14% men jag tycker att du ska rädda det som går. om du väntar så förlorar du kanske mer pengar, det tror iaf. jag...

Citat:
Vad ska jag lägga pengarna på istället tycker du?

Låt oss säga att jag ska spara dessa i kanske 3-5år, är det då aktier?

fasträntekonto med insättningsgaranti. inte hos nordea, seb, swedbank eller handelsbanken...
Citera
2012-04-25, 11:16
Medlem
Citat:
kursen är såklart "fel", du förlorar ju drygt 14% men jag tycker att du ska rädda det som går. om du väntar så förlorar du kanske mer pengar, det tror iaf. jag...
Kanske eller garanterat förlust? Kanske måste läsa på mer inom detta innan beslut

Citat:
fasträntekonto med insättningsgaranti. inte hos nordea, seb, swedbank eller handelsbanken...
Okej, varför inte dessa banker? Vad skiljer dom från andra banker gällande fasträntekonton?
Vilken bank förvaltar du dina pengar i vilket du kan rekommendera?

Tackar dig för dina snabba svar
Citera
2012-04-25, 13:09
Medlem
patheticbros avatar
Du kanske inte borde ta alla råd av samma person. Läs på själv först, finns en massa trådar här. Läs bloggar om privatekonomi, böcker om investeringar etc.

Din trådrubrik är intressant, svaret på den är såklart inte sparkonton. Men hög avkastning innebär nästan alltid hög risk. Om de hade funnits en sparform med garanterat högst avkastning och utan risk hade ju allas sparpengar legat där, eller hur?

Sparkonton med insättningsgaranti är riskminimering, sannolikt bland det säkraste du kan göra. Enligt ovanstående förhållande (potentiell avkastning/risk) så blir avkastningen dock lite lägre.

Så sammanfattningsvis och förenklat:

Hög risk = potentiellt hög avkastning
Låg risk = lägre avkastning

Och passa dig för avgifter!
Citera
2012-04-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patheticbro
Du kanske inte borde ta alla råd av samma person. Läs på själv först, finns en massa trådar här. Läs bloggar om privatekonomi, böcker om investeringar etc.
Tycker det bara är sån djungel med allting inom privatekonomin bara just det! Sen då man jobbar en del hinner man inte med så mycket sökande. Men ja självklart försöker jag väl kolla upp det så bra det går.
Citat:
Din trådrubrik är intressant, svaret på den är såklart inte sparkonton. Men hög avkastning innebär nästan alltid hög risk. Om de hade funnits en sparform med garanterat högst avkastning och utan risk hade ju allas sparpengar legat där, eller hur?
Jag misstänkte ju det att högst avkastning inte inkluderar i form utav sparkonton
Men om vi definierar frågan såhär då.

Fråga 1; Högst avkast i sparform utan risk?
Fråga 2; Högst avkast i sparform med medel risk?
Fråga 3; Högst avkast i sparform med hög risk?
Fråga 4; Din högst subjektiva åsikt var jag bör förvalta mina pengar, om du hade vart i min sits?
Citat:
Sparkonton med insättningsgaranti är riskminimering, sannolikt bland det säkraste du kan göra. Enligt ovanstående förhållande (potentiell avkastning/risk) så blir avkastningen dock lite lägre.

Så sammanfattningsvis och förenklat:

Hög risk = potentiellt hög avkastning
Låg risk = lägre avkastning

Och passa dig för avgifter!
Sedan bara för att återgå till en tidigare fråga, bör jag sälja alla mina fonder vilket jag postade högre upp? Även då dessa ligger på minus? Finns det ett ljus i tunneln eller är det tåget som kommer så att säga i detta fall?
Citera
2012-04-25, 23:36
Medlem
Citat:

Fråga 4; Din högst subjektiva åsikt var jag bör förvalta mina pengar, om du hade vart i min sits?

Först och främst vill jag klargöra att jag kan egentligen ingenting om privatekonomi, men vill ändå ge min åsikt.

Högst avkastning utan risk är att spara hos marginalen bank på deras högräntekonto. http://www.marginalen.se/kampanjsido...ograntekontot/
Du får 4% ränta om du binder upp ditt kapital i ett år. Och kontot omfattas av insättningsgarantin. Jag skulle själv sätta in alla mina pengar här om det inte vore att jag lär behöva använda dem inom ett år.

Med aktier kan du få hög avkastning men är dock rätt riskfyllt. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om ett företag är högt eller lågt värderat, därför håller jag mig undan. Detta är dock en sparform som jag tänker börja med men endast satsa pengar som jag med gott samvete har råd att förlora.

När det gäller fonder så skulle jag personligen satsa på tillväxtländer. Indien, Kina, Brasilien och Ryssland? Anledningen till detta är att jag såg en föreläsning som jag blev helt frälst efter. För att sammanfatta det kort så var det att efter all statistik hade presenterats så kommer Kina att gå om USA 2048 (eller något sånt). Som lekman känns det som om det är väldigt svårt att värdera ett svenskt företag, men OM Kina fortsätter att utvecklas som det har gjort så vill jag vara med på tåget. Detta är den sparform som jag tänker satsa en viss summa. Jag har som avsikt att binda upp mitt kapital i 5-15 år och är villig att ta en stor risk.

Jag är mer eller mindre i din sits. Jag har arbetat 6 år men har knappt några pengar sparade. Större delen har gått till Boende och Hobbies, men nu är det dags att börja spara pengar. Jag har råd att avvara ca 10 000 kr/mån om jag fortsätter att ha den inkomsten som jag har i dagsläget (har dock inte haft detta utrymme de senaste 5 åren).

50% tänker jag sätta in på ett högräntekonto, för tillfället har jag Volvofinans som ger 3,15% med fria uttag. 30% tänker jag spara i fonder och då i en fond som klassas som en högriskfond. 20% är jag villig att satsa på högriskaktier.
Citera
2012-04-26, 13:45
Medlem
patheticbros avatar
Citat:

Sedan bara för att återgå till en tidigare fråga, bör jag sälja alla mina fonder vilket jag postade högre upp? Även då dessa ligger på minus? Finns det ett ljus i tunneln eller är det tåget som kommer så att säga i detta fall?

Mina åsikter:

1. Sparkonto i liten "nätbank" med insättningsgaranti. Då kan du få 3-4% beroende på om du låser pengarna.
2. Globala indexfonder, kombination aktiefond/räntefond
3. Svenska fonder, aktier. Och ännu högre risk/avkastning nås med hävstång/lånade pengar.
4. Beror på hur din ekonomi i övrigt ser ut och hur länge du skall avvara pengarna. För min del (snart tvåbarnsfar, mellan 30-40, fru, villa, stuga, två rimligt stabila jobb) så har vi följande upplägg på våra sparpengar:

10% Sparkonto Svea Ekonomi, fria uttag, 3% ränta
10% Sparkonto Bluestep, låst 30 dagar, 3,25% ränta
80% Svenska och utländska aktier, ca 15 st i blandad portfölj.

Har helt slutat med fonder (frånsett Avanza Zero) pga avgifterna. Hade jag varit dig så kanske jag hade satt pengarna i ett sparkonto med bra ränta och därefter läst på lite grann. Därefter kanske börjat med sparande i Avanza Zero tills du har ca 100k, och därefter skapat mig en egen aktieportfölj. Bor du i villa/bostadsrätt så bör du nog åtminstone ha 50-100k på sparkonto för förutsedda och oförutsedda utgifter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in