2012-04-24, 22:33
Medlem
Hej! Först vill jag meddela att jag är inte alls säker på vilken forumsdel denna tråd bör ligga i. Moderator får gärna flytta!

Jag är högerhänt och även högerfotad. När jag spelar spelar till exempel innebandy spelar jag med bladet(?) åt vänster, men min vän som även han är högerhänt och högerfotad spelar som "rightare"(?). Samma gäller med en annan vän när vi åker skateboard/longboard. Jag åker "goofy"(höger fot fram), men min andra vän som även han är högerfotad/hänt åker med vänster fot fram.

Vad är det som bestämmer att en person är höger-/vänsterhänt och vad är det som skiljer mig och mina vänner åt när det gäller de klubban/brädan även om vi är "likadana".

Jag ursäktar för min formulering, men energin är inte på topp. Jag har funderat för mycket på mina två frågor antagligen...
~Degarn
Citera
2012-04-24, 22:47
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Dels tror jag att det är lite slumpartat. fick man en bandyklubba i handen när man var 4 år så är det ju tänkbart att man fortsätter med det. Tveksamt om man var kababel att göra någon vidare reflektion.
Sen tror jag också att det kan handla om andra saker.
Jag själv är exempelvis vänsterhänt och har klart bättre finmotorik i den handen. Men skall jag göra något som kräver styrka eller en stabil han använder jag höger. Jag bowlar och runkar med höger tex, även om jag på senare år även har lärt upp vänstern till runkandet för att kunna surfa med laid back
Citera
2012-04-24, 22:57
Medlem
Jag är som du, högerhänt och vänsterfotad, spelar gitarr som en vänsterhänt dessutom
Citera
2012-04-24, 23:07
Bannlyst
Själv är jag både högerhänt och högerfotad, men vänsterögd. Man "använder" faktiskt bara ett öga, det andra följer bara med i blicken. Kanske kan vara något sånt?
Citera
2012-04-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMajoritySays
Dels tror jag att det är lite slumpartat. fick man en bandyklubba i handen när man var 4 år så är det ju tänkbart att man fortsätter med det. Tveksamt om man var kababel att göra någon vidare reflektion.
Sen tror jag också att det kan handla om andra saker.
Jag själv är exempelvis vänsterhänt och har klart bättre finmotorik i den handen. Men skall jag göra något som kräver styrka eller en stabil han använder jag höger. Jag bowlar och runkar med höger tex, även om jag på senare år även har lärt upp vänstern till runkandet för att kunna surfa med laid back

Antagligen lite väl trött bara ^^

Vad som gör att ni håller olika vet jag inte men vänsterhänthet är någon mutation i hjärnan eller en speciell gen som verkar förekomma hos vänsterhänta. Andra frågan vet jag inte varför de gör vissa saker med höger och vissa med vänster.
Citera
2012-04-25, 00:14
Medlem
Okey det finns ingen forskning för det jag kommer skriva:

Personligen är jag högerhänt och som de flesta andra spelar jag med bladet böjt åt höger.
Jag har spelat handboll, när jag var 15 började jag träna min vänsterhand och det tog inte allt för lång tid innan jag kunde få iväg kast med liknande eller samma precision och styrka med vänsterhanden.

Jag har läst om frågan tidigare men inte kommit över nån övertygande dokumentation om vad som bestämmer om du är höger eller vänsterhänt, men som i majoriteten av alla andra fall så vore det logiskt om hur du uppfattar din omgivning under inlärningsperioden bestämmer om du blir vänster eller högerhänt.
Det kan vara allt från att du får objekt givna till dig i högerhanden till att du ser i din omgivning att andra använder främst högerhanden (eftersom högerhänta dominerar vore det logiskt).
Om det nu inte är en psykologisk effekt så bör den vara anatomisk samtidigt som det borde finnas mer bevis och dokumentation om så var fallet så jag antar att det inte är anatomiskt...

Det är självklart väldigt primitiva teorier men även väldigt logiska, det skulle kanske också ha nånting att göra med vänster och höger hjärnhalva men det kan jag ingenting om
Citera
2012-04-25, 08:41
Medlem
himakans avatar
Jag är vänsterhänt och kör goofy när jag skejtar men jag klipper med höger.
Citera
2012-04-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfraesarn
Okey
Jag har läst om frågan tidigare men inte kommit över nån övertygande dokumentation om vad som bestämmer om du är höger eller vänsterhänt, men som i majoriteten av alla andra fall så vore det logiskt om hur du uppfattar din omgivning under inlärningsperioden bestämmer om du blir vänster eller högerhänt.
Det kan vara allt från att du får objekt givna till dig i högerhanden till att du ser i din omgivning att andra använder främst högerhanden (eftersom högerhänta dominerar vore det logiskt).
Om det nu inte är en psykologisk effekt så bör den vara anatomisk samtidigt som det borde finnas mer bevis och dokumentation om så var fallet så jag antar att det inte är anatomiskt...

Har nog inte så mycket med inlärningsperioden eller hur du får objektet givet till dig. I så fall hade vänsterhänthet dött ut då det är klart minoritet. Barn tar naturligt saker med ena eller andra handen, sen går det att träna upp båda. Kanske blev lite diffust men det är en mutation eller koppling i hjärnan som gör att man blir vänsterhänt ( en gen), de brukar även vara vanligare om jag inte kommer ihåg fel att de använder andra hjärnhalvan mer än högerhänta.

När det kommer till blandsaker vet jag dock inte, man kan göra mer eller mindre allt åt ena hållet och helt plötsligt dyker det upp någonting man gör med andra handen. Helt ologiskt men det känns helt enkelt bättre.
Citera
2012-04-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Antagligen lite väl trött bara ^^

Vad som gör att ni håller olika vet jag inte men vänsterhänthet är någon mutation i hjärnan eller en speciell gen som verkar förekomma hos vänsterhänta. Andra frågan vet jag inte varför de gör vissa saker med höger och vissa med vänster.
Jag hörde för några år sedan att det beror på vilken tumme man suger på som foster i magen. Jag vet att det låter som en väldigt simpel hypotes och jag säger absolut inte att det är så. Jag tycker att mutationen bland vänsterhänta, som du nämnde, låter rätt bra och dessutom intressant...!

Citat:
Ursprungligen postat av Storfraesarn
Okey det finns ingen forskning för det jag kommer skriva:

Personligen är jag högerhänt och som de flesta andra spelar jag med bladet böjt åt höger.
Jag har spelat handboll, när jag var 15 började jag träna min vänsterhand och det tog inte allt för lång tid innan jag kunde få iväg kast med liknande eller samma precision och styrka med vänsterhanden.

Det är självklart väldigt primitiva teorier men även väldigt logiska, det skulle kanske också ha nånting att göra med vänster och höger hjärnhalva men det kan jag ingenting om
När du skriver "inlärningsperioden" så menar du den tid i livet som man för första gången skakar hand med någon; tar tag i en penna; slår någon etc?
Och du menar att det beror på om den som "lär ut" är höger/vänsterhänt?

Tack för alla svar! Det har givit mig fler funderingar!
Citera
2012-04-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DegarnII
Jag hörde för några år sedan att det beror på vilken tumme man suger på som foster i magen. Jag vet att det låter som en väldigt simpel hypotes och jag säger absolut inte att det är så. Jag tycker att mutationen bland vänsterhänta, som du nämnde, låter rätt bra och dessutom intressant...!

När du skriver "inlärningsperioden" så menar du den tid i livet som man för första gången skakar hand med någon; tar tag i en penna; slår någon etc?
Och du menar att det beror på om den som "lär ut" är höger/vänsterhänt?

Tack för alla svar! Det har givit mig fler funderingar!

Jag tror inte vänster/högerhänt het beror på vilken tumme du suger på men att man då kan se vilken hand du föredrar att använda (alltså redan som foster så märks det om man är vänster eller högerhänt).

Inlärningsperioden köper jag inte. Vem sätter en penna i vänsterhanden på ett barn och ber den skriva första gången? Visst kan man trän upp att använda andra handen men sådana saker kommer naturligt.

Hand orientation is developed in fetuses, most commonly determined by observing which hand is predominantly held close to the mouth (källa: ^ Hopkins, B., Lems, W., Janssen, B. & Butterworth, G. (1987) Postural and motor asymmetries in newborns. Human Neurobiology 6:153–56)

In 2007, researchers discovered that specific alleles of at least one of three single-nucleotide polymorphisms upstream of the already known LRRTM1 gene were linked to left-handedness
(källa: ^ Francks et al. Molecular Psychiatry (2007) 12:1129-1139 Och ^ Gene for left-handedness is found, http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923577.stm, BBC, 31 July 2007

Finns på wiki om man googlar på left handed, gav källanvisning till originalkällan vilket jag inte läst.
Citera
2012-04-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Jag tror inte vänster/högerhänt het beror på vilken tumme du suger på men att man då kan se vilken hand du föredrar att använda (alltså redan som foster så märks det om man är vänster eller högerhänt).

Inlärningsperioden köper jag inte. Vem sätter en penna i vänsterhanden på ett barn och ber den skriva första gången? Visst kan man trän upp att använda andra handen men sådana saker kommer naturligt.

Hand orientation is developed in fetuses, most commonly determined by observing which hand is predominantly held close to the mouth (källa: ^ Hopkins, B., Lems, W., Janssen, B. & Butterworth, G. (1987) Postural and motor asymmetries in newborns. Human Neurobiology 6:153–56)

In 2007, researchers discovered that specific alleles of at least one of three single-nucleotide polymorphisms upstream of the already known LRRTM1 gene were linked to left-handedness
(källa: ^ Francks et al. Molecular Psychiatry (2007) 12:1129-1139 Och ^ Gene for left-handedness is found, http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923577.stm, BBC, 31 July 2007

Finns på wiki om man googlar på left handed, gav källanvisning till originalkällan vilket jag inte läst.
En vän till mig är tennis-tränare för småbarn(4-7 år) och det är inte alltid lätt för vännen min när hon frågar om de är höger-/vänsterhänta. Enkelt och snabbt ber hon knattarna att lägga racketarna på banan och sedan ta upp dem.
"Inlärningsperiod"-teorin låter rimlig för mig, men den är antagligen inte rätt då.

Tack så mycket för ditt svar!
Citera
2012-04-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DegarnII
En vän till mig är tennis-tränare för småbarn(4-7 år) och det är inte alltid lätt för vännen min när hon frågar om de är höger-/vänsterhänta. Enkelt och snabbt ber hon knattarna att lägga racketarna på banan och sedan ta upp dem.
"Inlärningsperiod"-teorin låter rimlig för mig, men den är antagligen inte rätt då.

Tack så mycket för ditt svar!

Men det är inte en inlärninsperiod ifall de lägger ner racket på marken och sen ska ta upp det. Vad som görs då är att de mest troligen tar upp racketen men den handen de tycker känns mest naturlig. Samma sak kan göras om man inte vet vilken fot man ska ha fram eller bak när man åker snowboad, Man ställer sig bakom personen och ber den blunda, sen knuffar man personen (vet inte om att de ska bli knuffade, dock inte så hårt) för att se vilken fot de flyttar fram för att parera.

En inlärningsprocess är att be någon utföra något med en hand och upprepa, de din tränare gjorde tycker jag är att försöka se vilken hand som faller naturligt för uppgiften. Som jag skrev tidigare tror jag vänsterhänthet skulle dö ut om det bara var en process av inlärning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in