Citat:
Ursprungligen postat av DegarnII
Jag hörde för några år sedan att det beror på vilken tumme man suger på som foster i magen. Jag vet att det låter som en väldigt simpel hypotes och jag säger absolut inte att det är så. Jag tycker att mutationen bland vänsterhänta, som du nämnde, låter rätt bra och dessutom intressant...!
När du skriver "inlärningsperioden" så menar du den tid i livet som man för första gången skakar hand med någon; tar tag i en penna; slår någon etc?
Och du menar att det beror på om den som "lär ut" är höger/vänsterhänt?
Tack för alla svar! Det har givit mig fler funderingar!
Jag tror inte vänster/högerhänt het beror på vilken tumme du suger på men att man då kan se vilken hand du föredrar att använda (alltså redan som foster så märks det om man är vänster eller högerhänt).
Inlärningsperioden köper jag inte. Vem sätter en penna i vänsterhanden på ett barn och ber den skriva första gången? Visst kan man trän upp att använda andra handen men sådana saker kommer naturligt.
Hand orientation is developed in fetuses, most commonly determined by observing which hand is predominantly held close to the mouth (källa: ^ Hopkins, B., Lems, W., Janssen, B. & Butterworth, G. (1987) Postural and motor asymmetries in newborns. Human Neurobiology 6:153–56)
In 2007, researchers discovered that specific alleles of at least one of three single-nucleotide polymorphisms upstream of the already known LRRTM1 gene were linked to left-handedness
(källa: ^ Francks et al. Molecular Psychiatry (2007) 12:1129-1139 Och ^ Gene for left-handedness is found,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923577.stm, BBC, 31 July 2007
Finns på wiki om man googlar på left handed, gav källanvisning till originalkällan vilket jag inte läst.