2012-04-24, 22:22
Medlem
Hej,

Kan man kräva tillbaka kyrkoavgiften? Jag såg nu på deklarationen att det var en betydande summa som hamnade hos svenska kyrkan...

Se bifogat text ifrån skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/infotext/...c80005629.html

Citat:
Du ska ha samtyckt

För att vara skyldig att betala medlemsavgiften via skattesystemet ska du ha samtyckt till det. Du kan ha lämnat ditt samtycke på något av följande sätt:

- Genom att trossamfundet har bett dig samtycka skriftligen.
- Genom så kallat "samtycke via stadgarna". Det innebär att du anses samtycka om det står i samfundets stadgar att medlemmarna är skyldiga att betala avgift till samfundet på samma sätt som gäller för skatter och avgifter enligt skattebetalningslagen.

Romersk-katolska kyrkan använder "samtycke via stadgarna" medan de övriga samfunden tar in skriftliga samtycken.

Jag har inte skriftligen gett mitt samtycke till att betala 1,27% av min inkomst till svenska kyrkan!
Citera
2012-04-24, 22:30
Medlem
Om du är döpt blir du därmed medlem i Svenska kyrkan. Du måste gå ur själv för att inte betala avgiften.
Citera
2012-04-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkarolina
Om du är döpt blir du därmed medlem i Svenska kyrkan. Du måste gå ur själv för att inte betala avgiften.

Jag är inte döpt i svenska kyrkan. Jag är född 1988 om det påverkar något.

Men som jag tolkar texten på skatteverkets hemsida så måste jag skriftligen ha givit mitt medgivande om att betala kyrkoavgiften. Vilket jag inte har.
Citera
2012-04-24, 22:42
Medlem
HAhaas avatar
Då har du automatiskt blivit invald i svenska kyrkan. Bara att betala och begära utträde så slipper du nästa år.
Citera
2012-04-24, 22:51
Medlem
percees avatar
Tror att du kan glömma att få tillbaka pengarna, visste du inte att du var med i svenska kyrkan?
Gå ut i tid så slipper du betala nästa år också.
Citera
2012-04-24, 22:59
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowe17
Hej,

Kan man kräva tillbaka kyrkoavgiften? Jag såg nu på deklarationen att det var en betydande summa som hamnade hos svenska kyrkan...

Se bifogat text ifrån skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/infotext/...c80005629.html

Jag har inte skriftligen gett mitt samtycke till att betala 1,27% av min inkomst till svenska kyrkan!
Ja, det är taskigt att betala medlemsavgift till en organisation man aldrig bett att få vara med i. I ditt fall är det nog punkt två som gäller, att du ska betala på grund av samtycke via stadgarna. Det är sjukt att kyrkan har fått bedriva tvångsrekrytering av spädbarn, men det förändrar tyvärr inte att du måste betala så länge du står kvar som medlem.

Se till att göra det omgående för att slippa betala medlemsavgift för 2013.
Står du kvar som medlem 1 november måste du nämligen betala medlemsavgift för hela nästkommande år. 2012 är alltså redan kört för dig och du kommer få betala hela detta året.
Citera
2012-04-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Se till att göra det omgående för att slippa betala medlemsavgift för 2013.
Står du kvar som medlem 1 november måste du nämligen betala medlemsavgift för hela nästkommande år. 2012 är alltså redan kört för dig och du kommer få betala hela detta året.

Hur går man tillväga för att säga upp sitt medlemskap. Jag är mycket tveksam till att ringa eftersom jag har väldigt svårt att säga nej. Jag fick betala 5200 kr ungefär 2011, detta året lär bli något mindre runt 5000 kanske och det känns vettigare att lägga de pengarna på annan verksamhet. Jag tänkte spara pengar till min guddotter och skänka lite mer till välgörenhet än vad jag gör idag.

Jag såg att det fanns en hemsida som hjälper en mot en avgift på 119 kr, men det känns lite dyrt då det säkert är jättelätt att avsäga sig medlemskapet, fast å andra sidan så är 119 kr billigt i jämförelse med att jag får betala 5000 kr detta året.
Citera
2012-04-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Hur går man tillväga för att säga upp sitt medlemskap. Jag är mycket tveksam till att ringa eftersom jag har väldigt svårt att säga nej. Jag fick betala 5200 kr ungefär 2011, detta året lär bli något mindre runt 5000 kanske och det känns vettigare att lägga de pengarna på annan verksamhet. Jag tänkte spara pengar till min guddotter och skänka lite mer till välgörenhet än vad jag gör idag.

Jag såg att det fanns en hemsida som hjälper en mot en avgift på 119 kr, men det känns lite dyrt då det säkert är jättelätt att avsäga sig medlemskapet, fast å andra sidan så är 119 kr billigt i jämförelse med att jag får betala 5000 kr detta året.

http://uturkyrkan.se/formular/

Är allt som krävs.
Citera
2012-05-01, 05:53
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WePee

Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
http://uturkyrkan.se/formular/

Är allt som krävs.

Helt onödigt att betala sådana där hemsidor för att gå ur.

1. Gå in på skatteverkets hemsida.
2. Leta rätt på ett personbevis, vilket såklart är tillgängligt helt gratis (http://www.skatteverket.se/privat/et...80001262.html).
3. På personbeviset står det i vilken kyrka som du är medlem.
4. Googla upp kyrkan för att sedan ringa eller gå till deras expedition och begär en uträdesblankett.
5. Fyll i blanketten. Posta eller ge dem den direkt.
6. Inom den närmsta veckan kommer du få ett bekräftelsebrev hemskickat.

Done.

Observera att du dock aldrig kommer att slippa undan en viss avgift. Tror det är begravningsavgiften som är på typ 0.18%. Men du slipper ju själva medlemsavgiften vilken är ca 1% av din inkomst varje år, och det blir ju faktiskt några tusenlappar.

EDIT: Oj, Brollio. Såg nu i efterhand att din länkade hemsida faktiskt fixade det gratis? Ajja, om man kanske vill undvika eller tycker det obehagligt att lämna ut sina personuppgifter till den hemsidan kan man ju alltid göra på det sättet som jag föreslog ovan.
Senast redigerad av BoyyyBoy 2012-05-01 kl. 06:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in