• 1
  • 2
2012-04-27, 12:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
http://www.nordiskafonster.se/index.php
Dom tog med test från SP, där de sa "Efter omkring 15 år i bruk är 49% av samtliga inventerade PVC-fönster helt utan anmärkning. Motsvarande siffra för övriga fönsterkonstruktioner är endast 27%."
Nu efter många om och men så fick jag upp PDF-filen på SP slutsatser, och tydligen vad de flesta anmärkningarna pga öppnings/stängningsfunktion.
Som visade på skevhet botten karmen, antagligen orsakat av felmontering eller sättningar i huset/husen.
Verkar som att ytan är mycket beständig och inte får färgskiftningar ens efter många år.
Ser också att länken ifråga har flera olika imitationer och färger på sina fönster, för påslag givet vis

Och tack V50 för dina mycket utförliga beskrivningar och tips, kunskapsluckorna täpps igen snabbt för mig.
Annars varför jag är lite på PVC mer än för priset, är just för underhåll på dessa är mindre.
Och som ensam i huset så är det en önskvärd egenskap.
Citera
2012-04-27, 12:50
Medlem
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg då jag är sjuk..

Men hur många fönster är det du ska ha? Handlar det om 4-5st? Eller 10-15?

Ska du ha säg. 13st fönster så rekommenderar jag dig att åka till Polen och köpa dom där!

Polen säljer jävligt bra fönster, till fruktansvärt bra pris.
Även om du får fraktkostnaden (Om du inte kör själv med lastbil) Så blir det ändå billigare än vad det hade kostat i Sverige!
Citera
2012-04-27, 14:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steeler123123
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg då jag är sjuk..

Men hur många fönster är det du ska ha? Handlar det om 4-5st? Eller 10-15?

Ska du ha säg. 13st fönster så rekommenderar jag dig att åka till Polen och köpa dom där!

Polen säljer jävligt bra fönster, till fruktansvärt bra pris.
Även om du får fraktkostnaden (Om du inte kör själv med lastbil) Så blir det ändå billigare än vad det hade kostat i Sverige!
6-7st, en dubbel fönsterdörr och ev. 1 fönsterdörr också.
Blir nått sånt i så fall.

Har inte inventerat fönsterna mer än att jag vet det är 3-glas på ena sidan av olika märken och fasta och öppningsbara.
Såg inte bra ut, och andra sidan huset är det gamla 2-glas.

Men ska dit ut snart med mäklaren och kolla upp par saker till innan jag skrider till verket.
Ska kolla funktion på taket först, är det dåligt så måste jag ta mig en lång funderare om jag ska ta och dra mig ur eller ta och köpa huset.
För det blir ju en ordentlig kostnad fast taket är rätt litet.
Citera
2012-04-28, 06:40
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Annars varför jag är lite på PVC mer än för priset, är just för underhåll på dessa är mindre.
Och som ensam i huset så är det en önskvärd egenskap.

Vill man undvika underhåll på fönster så brukar många välja aluminiumbeklädda fönster men även de i plast torde vara underhållsfria men ärligt talat så tar det inte så mycket tid att måla om lite fönster när det skulle bli aktuellt om man inte har typ 25-30 st vilket inte är fallet hos dig.

Nu låter jag negativ mot plastfönster men det jag främst vänder mig emot / ifrågasätter är dess hållbarhet med tanke på att plast åldras och då blir skör, bara att kolla på gamla plastprylar så märker man att de ofta är spröda och lätt går sönder. Det är uv-strålningen som kommer från solen som ofta gör att plast åldras och det är något fönsterna kommer utsättas för mycket av under årens lopp fast nu kanske det är jag som är en gammal båkåtsträvare som lever i det förgångna

Citat:
6-7st, en dubbel fönsterdörr och ev. 1 fönsterdörr också.
Blir nått sånt i så fall.

Har inte inventerat fönsterna mer än att jag vet det är 3-glas på ena sidan av olika märken och fasta och öppningsbara.
Såg inte bra ut, och andra sidan huset är det gamla 2-glas.

Men ska dit ut snart med mäklaren och kolla upp par saker till innan jag skrider till verket.
Ska kolla funktion på taket först, är det dåligt så måste jag ta mig en lång funderare om jag ska ta och dra mig ur eller ta och köpa huset.
För det blir ju en ordentlig kostnad fast taket är rätt litet.

Du bör anlita en oberoende besiktningsman (dvs inte en som mäklaren rekommenderar då de redan har ett samarbete och risken därmed är stor att besiktningsmannen skönmålar grova fel för att inte sänka objektets värde) så att du får veta vilka brister som finns i huset. Det är viktigt att göra då du som köpare har ett strikt undersökandeplikt eller vad det nu kallas, dvs du skall själv undersöka huset för att se vilka fel och brister som finns där innan köp, gör du det inte och det sedan visar sig att huset har allvarliga fel så får du inte någon ersättning och kan i regel inte häva köpet då du i lagens mening själv skulle ha sett bristerna om du eller en besiktningsman hade kollat igenom det.

Man bör göra en fördjupad undersökning som är mer omfattande än en standardbesiktning där man undersöker mer noggrant grund, fukt i väggar/golv/ tak osv för att se eventuella läckage + mögelangrepp och diverse annat (kan ej exakt vad de letar efter men det går att läsa sig till om man googlar lite).

Skulle det visa sig att taket inte är tätt är det viktigt att du först fixar det för att förhindra vattenskador, det bör du alltså göra först av allt innan du börjar invändigt för annars kan det sluta med att man måste riva ner det du renoverat invändigt pga fuktskador som kan härledas till taket. Du kommer då inte heller få ersättning från ditt försäkringsbolag då läckage i tak är undantaget från försäkringsvillkoren om jag inte är ute och cyklar så taket är mycket viktigt att undersöka före köp.

Vad är det för takbeklädnad på huset är det plåttak, tegel-/betongpannor eller tjärpappstak och är det ett sadeltak eller platt tak? Platta tak läker i regel oftare in vatten än sadeltak pga att vatten lätt blir stillastående där då det ej rinner av lika lätt som på ett sadeltak.
Citera
2012-04-28, 12:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vill man undvika underhåll på fönster så brukar många välja aluminiumbeklädda fönster men även de i plast torde vara underhållsfria men ärligt talat så tar det inte så mycket tid att måla om lite fönster när det skulle bli aktuellt om man inte har typ 25-30 st vilket inte är fallet hos dig.

Nu låter jag negativ mot plastfönster men det jag främst vänder mig emot / ifrågasätter är dess hållbarhet med tanke på att plast åldras och då blir skör, bara att kolla på gamla plastprylar så märker man att de ofta är spröda och lätt går sönder. Det är uv-strålningen som kommer från solen som ofta gör att plast åldras och det är något fönsterna kommer utsättas för mycket av under årens lopp fast nu kanske det är jag som är en gammal båkåtsträvare som lever i det förgångna

Du bör anlita en oberoende besiktningsman (dvs inte en som mäklaren rekommenderar då de redan har ett samarbete och risken därmed är stor att besiktningsmannen skönmålar grova fel för att inte sänka objektets värde) så att du får veta vilka brister som finns i huset. Det är viktigt att göra då du som köpare har ett strikt undersökandeplikt eller vad det nu kallas, dvs du skall själv undersöka huset för att se vilka fel och brister som finns där innan köp, gör du det inte och det sedan visar sig att huset har allvarliga fel så får du inte någon ersättning och kan i regel inte häva köpet då du i lagens mening själv skulle ha sett bristerna om du eller en besiktningsman hade kollat igenom det.

Man bör göra en fördjupad undersökning som är mer omfattande än en standardbesiktning där man undersöker mer noggrant grund, fukt i väggar/golv/ tak osv för att se eventuella läckage + mögelangrepp och diverse annat (kan ej exakt vad de letar efter men det går att läsa sig till om man googlar lite).

Skulle det visa sig att taket inte är tätt är det viktigt att du först fixar det för att förhindra vattenskador, det bör du alltså göra först av allt innan du börjar invändigt för annars kan det sluta med att man måste riva ner det du renoverat invändigt pga fuktskador som kan härledas till taket. Du kommer då inte heller få ersättning från ditt försäkringsbolag då läckage i tak är undantaget från försäkringsvillkoren om jag inte är ute och cyklar så taket är mycket viktigt att undersöka före köp.

Vad är det för takbeklädnad på huset är det plåttak, tegel-/betongpannor eller tjärpappstak och är det ett sadeltak eller platt tak? Platta tak läker i regel oftare in vatten än sadeltak pga att vatten lätt blir stillastående där då det ej rinner av lika lätt som på ett sadeltak.
De där fönsterna skall undersökas noggrant i vad man vill ha.
Dessa ALU-beklädda brukar väl göra så det springer iväg en del?
Själv initialt negativ till PVC, men börjar mjukna lätt.
Måste kolla upp också vad som anses som en livslängd för dessa fönster.
Men det är inte alls otroligt man köper trä heller, dock kommer det vara direkt avgörande i hur mycket pengar jag har över efter lägenhet och stuga.
Idag har man bara mellan tummen pekfingret lågt räknat ca90'.

Taket ska ses över bra, den saken är helt säkert.
Det är ett enkelt tak, utan vinklar och med en skorsten, med betongpannor.
Lutning har jag svårt att beräkna, men skull gissa på ca12-13%.
Hur många kvadrat är en bra fråga, huset är 45m2, torde bli upp mot 55m2 tak.

Har en polare som precis sålt sin mäklarfirma, han borde känna någon bra.
Tycker jag har god insikt i vad felen på huset är.
Har en spricka i väggen på ett ställe, som antagligen kom före fasad bytet.
Såg inte ut som en sättningsskada, men ska givetvis undersökas mer noggrant så det inte finns överraskning där.
Sen källaren var det mögel i väggen i badrummet, syllen som använts fästa väggen var torr men porös.
Så antar att den dåliga dräneringen innan orsakade detta, och att den var torr nu tolkar jag som dräneringen är bra.
Men som badrummet såg ut, så hade en total renovering varit ett måste ändå.
Sen i kanten på denna plastmatta så luktade det mögel också, men inget i rummet.
http://www.maklarhuset.se/Images/obj...J6FFN3LSKA.jpg
Så den mattan måste upp och sen saneras och göras om.

Sen resten är mest av kosmetisk art som i de flesta rum inte blir så dyrt.
Ett spänntak var det hål i, så det måste bytas kör nog då plastfolierad MDF.
Citera
2012-04-29, 07:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
De där fönsterna skall undersökas noggrant i vad man vill ha.
Dessa ALU-beklädda brukar väl göra så det springer iväg en del?
Själv initialt negativ till PVC, men börjar mjukna lätt.
Måste kolla upp också vad som anses som en livslängd för dessa fönster.
Men det är inte alls otroligt man köper trä heller, dock kommer det vara direkt avgörande i hur mycket pengar jag har över efter lägenhet och stuga.
Idag har man bara mellan tummen pekfingret lågt räknat ca90'.

Taket ska ses över bra, den saken är helt säkert.
Det är ett enkelt tak, utan vinklar och med en skorsten, med betongpannor.
Lutning har jag svårt att beräkna, men skull gissa på ca12-13%.
Hur många kvadrat är en bra fråga, huset är 45m2, torde bli upp mot 55m2 tak.

Har en polare som precis sålt sin mäklarfirma, han borde känna någon bra.
Tycker jag har god insikt i vad felen på huset är.
Har en spricka i väggen på ett ställe, som antagligen kom före fasad bytet.
Såg inte ut som en sättningsskada, men ska givetvis undersökas mer noggrant så det inte finns överraskning där.
Sen källaren var det mögel i väggen i badrummet, syllen som använts fästa väggen var torr men porös.
Så antar att den dåliga dräneringen innan orsakade detta, och att den var torr nu tolkar jag som dräneringen är bra.
Men som badrummet såg ut, så hade en total renovering varit ett måste ändå.
Sen i kanten på denna plastmatta så luktade det mögel också, men inget i rummet.
http://www.maklarhuset.se/Images/obj...J6FFN3LSKA.jpg
Så den mattan måste upp och sen saneras och göras om.

Sen resten är mest av kosmetisk art som i de flesta rum inte blir så dyrt.
Ett spänntak var det hål i, så det måste bytas kör nog då plastfolierad MDF.

Rent prismässigt är plastfönster billigast sedan kommer träfönster och dyrast är i regel aluminiumbeklädda fönster (det är i regel träfönster med en utsida av aluminium) dock brukar många fönsterföretag och byggbutiker ha kampanjer där man får aluminiumbeklädd utsida på köpet om man köper ett visst antal fönster på en gång eller andra kampanjer där man får 20-30% rabatt och ibland ännu mer, dessa driver kör de främst på våren men även under andra tider av året.

Ser man till hållbarheten så är det inte ovanligt att träfönster som är 40-50 år gamla är i bra skick förutsatt att de underhållits regelbundet, alltså målats så de ej börjat ruttna, jag tvivlar på att plastfönster håller så länge. Dagens träfönster kanske inte har lika lång hållbarhet då de gamla tillverkades av kärnvirket vilket vissa påstår att de moderna fönsterna ej tillverkas av längre men ska man tro fönstertillverkare så är det fallet än idag.

Fönster är dyra att köpa in men de håller å andra sidan förhoppningsvis länge så ser man till priset på längre sikt blir den inte så hög räknat per år. När är tanken att du ska byta fönster är det redan i år eller är det typ nästa år det skulle bli av om du köper huset? Om tanken är att du ska byta fönster om ett år eller längre fram och inte direkt så kan du säkert få ner priserna en del om du håller koll på blocket där folk ofta säljer ut helt nya fönster då de beställt fel storlekar och i många fall rear byggbutiker ut fönster regelbundet för att få plats med nya produkter. Det svåra här är givetvis att få tag på rätt storlekar på fönsterna men får man tag på ett par stycken till riktigt bra pris så kan man själv komplettera med de övriga storlekarna från lämplig butik och totalt sett har man då i många fall sparat en hel del.
Citera
2012-04-29, 07:19
Medlem
borrizs avatar
Ts skrev tidigare att säljaren är byggare och i så fall bör han ha en hel del rabatter. Varför inte fråga om han kan ordna ett gäng bra och billiga treglasfönster åt dig?
Citera
2012-04-30, 20:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Rent prismässigt är plastfönster billigast sedan kommer träfönster och dyrast är i regel aluminiumbeklädda fönster (det är i regel träfönster med en utsida av aluminium) dock brukar många fönsterföretag och byggbutiker ha kampanjer där man får aluminiumbeklädd utsida på köpet om man köper ett visst antal fönster på en gång eller andra kampanjer där man får 20-30% rabatt och ibland ännu mer, dessa driver kör de främst på våren men även under andra tider av året.

Ser man till hållbarheten så är det inte ovanligt att träfönster som är 40-50 år gamla är i bra skick förutsatt att de underhållits regelbundet, alltså målats så de ej börjat ruttna, jag tvivlar på att plastfönster håller så länge. Dagens träfönster kanske inte har lika lång hållbarhet då de gamla tillverkades av kärnvirket vilket vissa påstår att de moderna fönsterna ej tillverkas av längre men ska man tro fönstertillverkare så är det fallet än idag.

Fönster är dyra att köpa in men de håller å andra sidan förhoppningsvis länge så ser man till priset på längre sikt blir den inte så hög räknat per år. När är tanken att du ska byta fönster är det redan i år eller är det typ nästa år det skulle bli av om du köper huset? Om tanken är att du ska byta fönster om ett år eller längre fram och inte direkt så kan du säkert få ner priserna en del om du håller koll på blocket där folk ofta säljer ut helt nya fönster då de beställt fel storlekar och i många fall rear byggbutiker ut fönster regelbundet för att få plats med nya produkter. Det svåra här är givetvis att få tag på rätt storlekar på fönsterna men får man tag på ett par stycken till riktigt bra pris så kan man själv komplettera med de övriga storlekarna från lämplig butik och totalt sett har man då i många fall sparat en hel del.
Är inget som behöver göras på stört, går säkert vänta till nästa vår.
Så man får hålla utkik.
Citera
2012-04-30, 20:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ts skrev tidigare att säljaren är byggare och i så fall bör han ha en hel del rabatter. Varför inte fråga om han kan ordna ett gäng bra och billiga treglasfönster åt dig?
Ska fiska lite där om det blir affär, bra råd
Citera
2012-05-07, 18:26
Medlem
klybans avatar
Herre gud, mäklaren sålde huset utan ens fråga mig, fast han visste att jag var intresserad så ringde han inte ens.
En la ett bud på 400' och säljaren sa lägger han 425' så säljer vi, och brydde inte ens om att fråga mig.

Vad göra nu, finns la inget man kan göra åt situationen.
Sa till faans tyget att skämmas.
Han sa också jag ber om ursäkt, "men" stoppa han direkt inga jävla "men".
Citera
2012-05-17, 06:44
Medlem
dobbelinas avatar
Byggmax har skitbilliga fönster, (Och har rekommenderats till mig av förståsigpåare)

Tänk bara på att ALLA deras PVC fönster inte är "2-Luft" som man lätt tror när man klickar runt
i webshoppen.
Byggmax sk "2-Luft" är 1-Luft med spröjs, och dessa är alltid hängda från någon sida.
Riktiga 2-luft är givetvis alltid 2 fönster med hängning på båda sidor.

Om du vill ha riktiga 2-luft till riktigt bra priser är det bästa jag har hittat http://www.kronfonster.se/
Avans serien där är riktigt nice.
Vill du ha utåtgående fönster, kika på Norden serien.
(Ju fler fönster du köper av varje sort så får man schysst rabatt)

Om någon hittar något bättre och mer prisvärt än ovanstående, hojta gärna till.
Senast redigerad av dobbelina 2012-05-17 kl. 07:00.
Citera
2012-06-14, 16:37
Medlem
www.vindu.se
www.rotfonster.se
www.kronfonster.se

Samtliga ovan erbjuder nästan lika billiga fönster som byggmax men med bättre kvalitet & märkes varor (dvs garanti)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in