Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vill man undvika underhåll på fönster så brukar många välja aluminiumbeklädda fönster men även de i plast torde vara underhållsfria men ärligt talat så tar det inte så mycket tid att måla om lite fönster när det skulle bli aktuellt om man inte har typ 25-30 st vilket inte är fallet hos dig.
Nu låter jag negativ mot plastfönster men det jag främst vänder mig emot / ifrågasätter är dess hållbarhet med tanke på att plast åldras och då blir skör, bara att kolla på gamla plastprylar så märker man att de ofta är spröda och lätt går sönder. Det är uv-strålningen som kommer från solen som ofta gör att plast åldras och det är något fönsterna kommer utsättas för mycket av under årens lopp fast nu kanske det är jag som är en gammal båkåtsträvare som lever i det förgångna
Du bör anlita en oberoende besiktningsman (dvs inte en som mäklaren rekommenderar då de redan har ett samarbete och risken därmed är stor att besiktningsmannen skönmålar grova fel för att inte sänka objektets värde) så att du får veta vilka brister som finns i huset. Det är viktigt att göra då du som köpare har ett strikt undersökandeplikt eller vad det nu kallas, dvs du skall själv undersöka huset för att se vilka fel och brister som finns där innan köp, gör du det inte och det sedan visar sig att huset har allvarliga fel så får du inte någon ersättning och kan i regel inte häva köpet då du i lagens mening själv skulle ha sett bristerna om du eller en besiktningsman hade kollat igenom det.
Man bör göra en fördjupad undersökning som är mer omfattande än en standardbesiktning där man undersöker mer noggrant grund, fukt i väggar/golv/ tak osv för att se eventuella läckage + mögelangrepp och diverse annat (kan ej exakt vad de letar efter men det går att läsa sig till om man googlar lite).
Skulle det visa sig att taket inte är tätt är det viktigt att du först fixar det för att förhindra vattenskador, det bör du alltså göra först av allt innan du börjar invändigt för annars kan det sluta med att man måste riva ner det du renoverat invändigt pga fuktskador som kan härledas till taket. Du kommer då inte heller få ersättning från ditt försäkringsbolag då läckage i tak är undantaget från försäkringsvillkoren om jag inte är ute och cyklar så taket är mycket viktigt att undersöka före köp.
Vad är det för takbeklädnad på huset är det plåttak, tegel-/betongpannor eller tjärpappstak och är det ett sadeltak eller platt tak? Platta tak läker i regel oftare in vatten än sadeltak pga att vatten lätt blir stillastående där då det ej rinner av lika lätt som på ett sadeltak.
De där fönsterna skall undersökas noggrant i vad man vill ha.
Dessa ALU-beklädda brukar väl göra så det springer iväg en del?
Själv initialt negativ till PVC, men börjar mjukna lätt.
Måste kolla upp också vad som anses som en livslängd för dessa fönster.
Men det är inte alls otroligt man köper trä heller, dock kommer det vara direkt avgörande i hur mycket pengar jag har över efter lägenhet och stuga.
Idag har man bara mellan tummen pekfingret lågt räknat ca90'.
Taket ska ses över bra, den saken är helt säkert.
Det är ett enkelt tak, utan vinklar och med en skorsten, med betongpannor.
Lutning har jag svårt att beräkna, men skull gissa på ca12-13%.
Hur många kvadrat är en bra fråga, huset är 45m2, torde bli upp mot 55m2 tak.
Har en polare som precis sålt sin mäklarfirma, han borde känna någon bra.
Tycker jag har god insikt i vad felen på huset är.
Har en spricka i väggen på ett ställe, som antagligen kom före fasad bytet.
Såg inte ut som en sättningsskada, men ska givetvis undersökas mer noggrant så det inte finns överraskning där.
Sen källaren var det mögel i väggen i badrummet, syllen som använts fästa väggen var torr men porös.
Så antar att den dåliga dräneringen innan orsakade detta, och att den var torr nu tolkar jag som dräneringen är bra.
Men som badrummet såg ut, så hade en total renovering varit ett måste ändå.
Sen i kanten på denna plastmatta så luktade det mögel också, men inget i rummet.
http://www.maklarhuset.se/Images/obj...J6FFN3LSKA.jpg
Så den mattan måste upp och sen saneras och göras om.
Sen resten är mest av kosmetisk art som i de flesta rum inte blir så dyrt.
Ett spänntak var det hål i, så det måste bytas kör nog då plastfolierad MDF.