2012-04-24, 17:30
Medlem
Jag gjorde tabben att inte ifrågasätta att saker och ting fungerar som de rationellt borde göra och har hamnat i en otrevlig situation med CSN angående min rätt till studiemedel.

Jag sålde en bostad våren 2007 med en ganska ansenlig vinst. I samband med detta köpte jag en ersättningsbostad och kom att begära uppskov med reavinstskatten. Under våren 2007 hade jag inget studiemedel från CSN, utan först hösten 2007 ansökte jag om och fick studiemedel.

Våren 2010 sålde jag den nya bostaden och köpte en ersättningsbostad som inte tillät något fortsatt uppskov, utan uppskovet återfördes. Under hela 2010 hade jag studiemedel.

Så som skatteverket hanterar uppskov är att kapitalvinsten tas upp till beskattning först det år uppskovet återförs. Min beskattningsbara kapitalinkomst för 2010 blev alltså "förhöjd" med kapitalvinsten vid bostadsförsäljningen från våren 2007.

Vad som enligt studiestödslagen ska anses som inkomst som underlag för inkomstprövning finns i 3 kap:
Citat:
19 § Som den studerandes inkomst under ett kalenderhalvår enligt 16 § räknas vad som hänför sig till det halvåret av den studerandes överskott i inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital enligt beslut om slutlig skatt för kalenderåret.

Med övriga regler om hur studiemedlen påverkas av inkomstprövningen så framgår att jag inte haft rätt till studiemedel över huvudtaget för det kalenderhalvår som det återförda uppskovet kan hänföras.

Något utrymme för att tolka situationen annorlunda än att jag är återbetalningsskyldig tror jag inte finns.

Däremot är det i min mening alldeles uppenbart att det här scenariot inte ligger i linje med lagstiftarens intentioner. Om jag inte har fel så ändrades inkomstbegreppet vid reformen 1999 från att inte skulla ha inkluderat det här återförda uppskovet till att göra det, dock vid tidpunkten för ändringen inte med intentionen att inkomstbegreppet skulle omfatta ytterligare inkomster utan för att förenkla tolkningen, "sänka ribban" och medföra att fler var studiemedelsberättigade.

Jag känner dessutom att man i allra högsta grad kan föra resonemang kring logiken i att det ska behandlas som en inkomst vid återförandet och inte vid den faktiska uppstoden. En rimlig analog vore i min mening att behandla det som en förmögenhet, vilket inte längre påverkar rätten till studiemedel.

Ytterligare kan jag tycka att det är på tok för arbiträrt. Om jag istället hade förvärvat en ersättningsbostad som medgav fortsatt uppskov hade det inte påverkat min rätt till studiemedel. Detsamma om jag helt enkelt behållt bostaden eller för den delen sålt bostaden med ytterligare vinst, men fått uppskov med den ytterligare vinsten.

Nu börjar det bli lite långrandigt det här. Min egentliga fråga eller fundering är väl snarast om jag har något att hämta i att övertygande kunna visa på orimligheten i tillämpningen och att det sannolikt avviker från lagstiftarens intentioner.

Om det är någon som har någon annan idé på angreppspunkter här så vore jag tacksam. Kan det finnas någon möjlighet att dribbla med gamla deklarationer (2007 år går ju fortfarande att ändra)?

Så vitt jag har förstått har ärenden kring just återbetalningsskyldighet på grund av återfört uppskov prövats av CSN's överklagandenämnd utan framgång.
Citera
2012-04-24, 18:04
Medlem
Troligen inte värt att bry sig om. CSN är en myndighet som principfast tillämpar sitt regelverk samt förstås svenska lagar stenhårt för att driva in så mycket pengar som möjligt eller undvika att betala ut dem. "Rimlighet" och "lagstiftarens intentioner" är uttryck som inte existerar, glöm dem.

Snarare skulle jag se till att blixtsnabbt varsko dem om kapitalintäkten om det inte redan gjorts, annars kan du åka dit för bidragsbrott.
Citera
2012-04-24, 19:07
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Troligen inte värt att bry sig om. CSN är en myndighet som principfast tillämpar sitt regelverk samt förstås svenska lagar stenhårt för att driva in så mycket pengar som möjligt eller undvika att betala ut dem. "Rimlighet" och "lagstiftarens intentioner" är uttryck som inte existerar, glöm dem.

Snarare skulle jag se till att blixtsnabbt varsko dem om kapitalintäkten om det inte redan gjorts, annars kan du åka dit för bidragsbrott.

BidragsbrottsL träffar bara bidrag som ska betalas ut (i framtiden).
Citera
2012-04-24, 20:55
Medlem
Emerains avatar
TS, det är enkelt som så att "it sucks to be you at this moment". Det här är ingen större skillnad mot att du kan få ett bidrag (studiebidrag / eller exempelvis bostadsbidrag) på våren och sedan tjäna pengar på hösten så att du måste betala tillbaka bidraget du redan fått. Trots att ud uppfyllde kraven för bidraget då de betalades ut, och trots att du var i behov av det då. Men det tittar på hela året.

Situationen är väldigt enkel och regelverket tydligt. Tyvärr alltså. Men det finns ingen infallsvinkel du kan testa med minsta chans att lyckas. Det är till att kontakta csn och be om en avbetalningsplan fort som tusan, så kan de vara schyssta och inte ge dig ett återkrav på hela summan direkt (tänk inbetalningskort på hela summan + ränta och ett sista betalningsdatum).
Citera
2012-04-24, 22:13
Medlem
Att försöka driva detta ärende kommer vara ungefär lika framgångsfullt som att försöka skalla sönder en betongmur. Släpp det, CSN ger sig aldrig
Citera
2012-04-24, 22:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheCake
Att försöka driva detta ärende kommer vara ungefär lika framgångsfullt som att försöka skalla sönder en betongmur. Släpp det, CSN ger sig aldrig
CSN ger sig inte när de har rätten på sin sida. "Rätt" är i detta fall, precis som alla, definierad som "vad lagarna, villkoren i avtalet, riktlinjerna, och domstolen säger". "Rätt" är i detta fall inte till ts fördel.
Citera
2012-04-24, 23:38
Medlem
Tack för svaren så långt.

Jag missade några små förtydligande bitar.

Jag fick för ett par månader sedan en anmodan från CSN om att förklara hur inkomsterna varit fördelade under året då de stämt av mot 2010 års taxerade inkomst och konstaterat att den var långt över fribeloppet. På det svarade jag blåögt att det rörde sig om ett missförstånd och att det i själva verket var en inkomst hänförlig 2007, innan det att jag hade studiemedel och bifogade kopior på berörda deklarationer.

Nu idag så damp (precis som väntat) beslut ner om återbetalningsskyldighet med, i princip ursäktande formuleringar om att det förvisso blir knasigt och missriktat men att de i första instans helt enkelt måste luta sig på lagen. Nu har jag då tre veckor på mig att överklaga till CSN's överklagandenämnd och ytterligare några veckor på mig att betala återkravet.

Jag ifrågasätter inte att en korrekt tolkning är att bedömningen om återbetalning är riktig. Det är precis så jag tolkar det.

När jag däremot ställer rimlighet och min uppfattning av lagstiftarens intention mot utfallet så känner jag att det finns en konflikt.

Att det blir strid är jag helt med på och att det är uppförsbacke hela vägen. Jag är ute efter om det finns någon chans att, av principiella skäl huvudsakligen, göra något av det hela. Kan det finnas någon fördel för mig om jag och mitt juridiska ombud lyckas framställa den här konflikten övertygande?

CSN's överklagandenämnd har ju för övrigt en diskretionär rätt att efterge återkrav om de bedömer att det finns särskilda skäl att beakta inkomsten i annan utsträckning. Kan man inte tycka att ett fall liknande mitt skulle kunna utgöra särskilda skäl? Om någon har exempel på sådana särskilda skäl som har beaktats vore det guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in