2012-04-24, 17:14
Medlem
felstavadds avatar
Har stött på ett problem, postar här eftersom det antagligen behövs en mjukvarulösning men mod får flytta den annars.
En kollega har en extern USB-hd (Lacie), den drivs enbart av USB porten. hon har haft den på en windowsburk och slarvat med "Säker borttagning", dvs unmountat den innan man kopplar loss utan hon har bara slitit ur den ur datorn. Detta har, enl en reparatör, fuckat upp den så den nu ska vara värdelös och bara att slänga. Jag vägrar att tro detta. Den spinner igång och den lilla lampan tänds när man pluggar in den men det är allt. Jag tänkte iaf att jag tar hem den och ser om jag kan lura igång den på min iMac, men:
-Den dyker inte upp på skrivbordet
-Den syns inte i Skivkontroll
-Har testat på en äldre mac att köra den med Diskwarrior och Techtools

Kan säga att jag prövade på jobbet med Windows men den syntes eller kändes inta av nånstans på datorn. Jag kommer alltså inte åt den ens för att formatera den om jag nu skulle vilja detta.

Så, frågan är, vad kan jag mer göra för att rädda innehållet åt min kollega?
Citera
2012-04-24, 17:22
Medlem
Myx0x3s avatar
Du kan skicka iväg hårddisken till typ: http://www.ahlbergdata.com/se
kommer kosta en slant dock!

har du testat koppla ur hårddisken ur skalet och stoppat in den i en vanlig dator? borde nödvändigtvis inte fungera, men värt och testa iaf!
Citera
2012-04-24, 22:00
Medlem
GunnarBunkers avatar
Har i (väldigt!) sällsynta fall räckt med att bara byta kabel...
Citera
2012-04-25, 09:51
Medlem
yallapenos avatar
Samma sak har hänt mig ett antal gånger. Disken inuti har snurrat igång men dyker inte upp i Finder. Jag bytte ut skalet helt enkelt. Köpte en ny USB-extern låda på Kjell & Co för ett par hundra och satte i disken där. Funka klockrent. Fick bända upp det gamla skalet för att få ut disken.
Senast redigerad av yallapeno 2012-04-25 kl. 09:54.
Citera
2012-04-25, 11:33
Medlem
felstavadds avatar
Tackar för svaren, jag fick inte ordning på det men ska vidarbefodra era tips till henne så får hon avgöra hur hon ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in