Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-04, 18:38
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Den lär ju inte kunna vara värre än filmen, som jag har för mig nyligen kom ut på DVD

Jodå. Att jämföra filmen med boken är ungefär som att jämföra My Little Pony med Cannibal Holocaust.
Citera
2005-12-04, 20:24
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag tycker denna bok är fullkomligt underbar. En av de bästa svenska romanerna på många år. Däremot så är den inte vidrig men kanske en aning grisig ibland.

Jag har nog aldrig funnit en bok vidrig men det närmaste jag kommit är väl den skoningslösa detaljrikedomen i mordscenerna från American Psycho. Det hemska där är väl kylan och känslolösheten som de utstrålar men vidriga, jag vet inte...

Den där badhyttsscenen tycker jag är rätt vidrig=)
Citera
2005-12-05, 11:40
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Jodå. Att jämföra filmen med boken är ungefär som att jämföra My Little Pony med Cannibal Holocaust.

Jag har nog ganska mycket svårare att äcklas av skrivna ord än film, generellt.

Men om det verkligen stämmer att boken är SÅ mycket värre som din jämförelse skvallrar om så vet i fan om det stämt i detta fallet...

Vad skiljer sig?
Citera
2005-12-05, 21:11
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Vad skiljer sig?

Historierna / avrättningarna är betydligt mer utstuderade i boken. Åldern på offren i historierna varierar också betydligt mer i boken.

Läs boken här : http://www.globusz.com/ebooks/120Days/00000010.htm

Märk att enbart den första delen är färdigskriven, de andra består av förberedande anteckningar.

Kort utdrag inom spoiler-taggar (VARNING FÖR KÄNSLIGA, etc.) :

Citera
2005-12-05, 21:29
Medlem
DrDoktors avatar
Rosario är död av Majgull Axelsson. Handlar om prostituerade barn i Filippinerna, deras familjer och torskar. Fruktansvärt och mycket bra skrivet.
Citera
2005-12-07, 18:13
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Iofs.

De 120 dagarna i Sodom är iaf ett given köp när den kommer ut.
Och nu har den kommit ut. Satan vilken snygg bok. Den kan man fingra på, dregla och fundera över en lång tid framåt.
Markisen är tveklöst en mästare.
http://vertigo.se/sodom.htm
Citera
2006-01-23, 16:32
Medlem
Liten_smurfs avatar
Ursäkta OT. Men varför ligger denna tråden i ett underforum? Varför kan man inte hitta den i själva den synliga litteraturtråden? Måste söka efter denna för få fram den.
Citera
2006-01-23, 17:04
Medlem
Rollo Tomasis avatar
"Ondskan" av Jan G.

Jag betraktar författaren som en klipsk medelmåtta. Ingen humor att tala om.
Citera
2006-01-23, 17:14
Medlem
Racerbyces avatar
I åttan tvingade min svenskalärare oss att läsa boken "Thérèse Raquin" av Émile Zola, och den var vidrig. Den hade en hel del vidriga, närgångna och detaljerade beskrivningar av ruttnande lik på ett bårhus och andra osmakliga detaljer. Dessutom var den allmänt tungläst för en fjortis.
Citera
2006-01-23, 18:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten_smurf
Ursäkta OT. Men varför ligger denna tråden i ett underforum? Varför kan man inte hitta den i själva den synliga litteraturtråden? Måste söka efter denna för få fram den.

Nja, den skall befinna sig i samma stratigrafiska ordning som alla andra trådar; du har kanske displayen inställd att bara visa inlägg från den senaste månaden eller liknande? Kolla "Visningsalternativ" nere till vänster.
Citera
2006-01-24, 10:07
Medlem
Bloodstones avatar
Hitills har jag äcklats mest av Skärseld, Linda Lovelace.
Citera
2006-04-05, 17:19
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin

Vad menar du? Att boken är värre än filmen? Har du verkligen läst något alls av De Sade? Jag har läst "Justine" och "De 120 dagarna i Sodom" och måste säga att de är väldigt överdrivet omryktade. Jag tror att de flesta som talar om hur vidriga De Sades böcker är aldrig har läst dem. Analsex omtalas t.ex. som "att offra rökelse i de bakre templet". Visseligen sker olika hemskheter i böckerna, men språket är svalt och väldigt ografiskt. Dessutom beskrivs i princip inga personliga känslor. Han beskriver i "De 120 dagarna i Sodom" t.ex. hur en gravid kvinna binds fast i en säng och med fysiskt tryck tvingas till förlossning, därefter placeras barnet på ett bord bredvid sängen och hon lämnas ensam fastbunden att se på när barnet dör av kyla och matbrist. Hemskt javisst, men det beskrivs inte värre än hur jag skriver det här och nu. Inget skrivs direkt om hur hon inom sig uppfattar situationen, allt är beskrivet i tredje person. Summan av kardemumman är att jag tror att Passolinis filmatisering nog är obehagligare än boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in