Jag tycker denna bok är fullkomligt underbar. En av de bästa svenska romanerna på många år. Däremot så är den inte vidrig men kanske en aning grisig ibland.
Jag har nog aldrig funnit en bok vidrig men det närmaste jag kommit är väl den skoningslösa detaljrikedomen i mordscenerna från American Psycho. Det hemska där är väl kylan och känslolösheten som de utstrålar men vidriga, jag vet inte...
Den där badhyttsscenen tycker jag är rätt vidrig=)
Märk att enbart den första delen är färdigskriven, de andra består av förberedande anteckningar.
Kort utdrag inom spoiler-taggar (VARNING FÖR KÄNSLIGA, etc.) :
130. He must have a maiden brought to him, he slices off her clitoris with a razor, then deflowers her with a cylinder of heated iron, driving the device home with hammer blows.
131. This personage performs an abortion when the woman's pregnancy has entered its eighth month. He forces her to drink a certain brew which brings the child out dead in a trice. Upon other occasions, this libertine by his art causes the child to be born from the mother's asshole. But the child emerges dead, and the woman's life is gravely imperiled.
149. He inflicts upon her a quantity of deep wounds into which he pours boiling pitch and molten lead.
150. The moment after she gives birth to a child, he binds her hand and foot, and ties her child not far away from her. The infant wails, she is unable to get to it. And thus she must watch it expire. Then he steps up and lashes the mother, aiming his whip-strokes at her cunt and managing the thing so that the interior of her vagina is well tickled. He himself is usually the child's father.
De 120 dagarna i Sodom är iaf ett given köp när den kommer ut.
Och nu har den kommit ut. Satan vilken snygg bok. Den kan man fingra på, dregla och fundera över en lång tid framåt.
Markisen är tveklöst en mästare. http://vertigo.se/sodom.htm
Ursäkta OT. Men varför ligger denna tråden i ett underforum? Varför kan man inte hitta den i själva den synliga litteraturtråden? Måste söka efter denna för få fram den.
I åttan tvingade min svenskalärare oss att läsa boken "Thérèse Raquin" av Émile Zola, och den var vidrig. Den hade en hel del vidriga, närgångna och detaljerade beskrivningar av ruttnande lik på ett bårhus och andra osmakliga detaljer. Dessutom var den allmänt tungläst för en fjortis.
Ursäkta OT. Men varför ligger denna tråden i ett underforum? Varför kan man inte hitta den i själva den synliga litteraturtråden? Måste söka efter denna för få fram den.
Nja, den skall befinna sig i samma stratigrafiska ordning som alla andra trådar; du har kanske displayen inställd att bara visa inlägg från den senaste månaden eller liknande? Kolla "Visningsalternativ" nere till vänster.
Jodå. Att jämföra filmen med boken är ungefär som att jämföra My Little Pony med Cannibal Holocaust.
Vad menar du? Att boken är värre än filmen? Har du verkligen läst något alls av De Sade? Jag har läst "Justine" och "De 120 dagarna i Sodom" och måste säga att de är väldigt överdrivet omryktade. Jag tror att de flesta som talar om hur vidriga De Sades böcker är aldrig har läst dem. Analsex omtalas t.ex. som "att offra rökelse i de bakre templet". Visseligen sker olika hemskheter i böckerna, men språket är svalt och väldigt ografiskt. Dessutom beskrivs i princip inga personliga känslor. Han beskriver i "De 120 dagarna i Sodom" t.ex. hur en gravid kvinna binds fast i en säng och med fysiskt tryck tvingas till förlossning, därefter placeras barnet på ett bord bredvid sängen och hon lämnas ensam fastbunden att se på när barnet dör av kyla och matbrist. Hemskt javisst, men det beskrivs inte värre än hur jag skriver det här och nu. Inget skrivs direkt om hur hon inom sig uppfattar situationen, allt är beskrivet i tredje person. Summan av kardemumman är att jag tror att Passolinis filmatisering nog är obehagligare än boken.