2012-04-24, 11:15
Medlem
Tjena! Jag har hamnat i en tvist med mina kära farföräldrar som säger att det är kört och att det aldrig kommer att gå "säger det till vad man än kommer med så inget nytt"

Jag och flickvän hade tänkt flytta till Jönköping och studera. Flickvännen ska gå på folkhögskola "får ca 2500kr i bidrag" och jag på tekniska "Får då mina 2796kr". Lätt räknat blir detta 53.000kr på ett år.
Vi har som startkapital mellan 60.000-75.000kr beroende på om jag får sommarjobb eller ej, men 60.000kr har vi minst!

Detta betyder att vi har ca 113.000kr på ett år som vi har att röra oss på.

Vi har nu hittat en lägenhet som vi får ta över i juli där hyran ligger på 3750kr, allt ingår förrutom internet som vi ska betala först i September, vilket gör att hyran hamnar på ~4000kr.

på ett år kostar då bostaden 48.000kr, alltså 65.000kr kvar.

Nu är frågan till er, hur i helvete blir man av med 65.000kr på ett år om man lever ekonomiskt? Konsumentverket räknar med att man gör av med 3.000kr~ i mat per månad och då kan jag inte tänka mig att de lever på det billigaste sätt "t.ex inte käkar färdigmat utan kanske tar med smörgåsar till skolan etc."

Skulle det vara så att en av oss inte kommer in, så blir vi utan ena bidraget, men förhoppningsvis får jobb och då blir det inga problem alls?

Dessutom om jag kommer in så kan jag ta ut lån för 6.124kr per månad, men de är tydligen kört då också "enligt farföräldrarna".

Så vad har ni för åsikt? Ni får gärna berätta vad ni gör av med per månad/år och vad pengarna läggs på!
Citera
2012-04-24, 11:49
Medlem
det är räkna med minst 3000 kr per person för mat,hygienartiklar och annat skit, per månad.. Hur kommer de sig att ni inte kan ta lån då ?
Citera
2012-04-24, 11:56
Medlem
Säker? Jag gjorde en beräkning för två studenter på konsumentverkets kalkyl och den sa ca 3200~, men det var endast maten och inte hygienartiklar. Hygien gick på ca 800kr, men det kan säkerligen tryckas ner lite med.

Flickvännen kan inte ta lån då hon är född 1993 och inte är över 20 år. Andra regler när det kommer till folkhögskola.

Jag kan alltid ta lån om jag kommer in, men HELST ska detta undvikas. Men självklart så kan man ju ta lån 1 månad / termin om det skulle behövas.
Citera
2012-04-24, 11:56
Medlem
gottmospahedens avatar
Självklart går det att leva på 65.000.

Köp billig mat, strunta i att gå ut så mycket, ta inte massa skit på avbetalning..
Citera
2012-04-24, 11:57
Medlem
Jag bor själv med fasta utgifter på 4300-4400 kr/månad, har csn-bidrag med fullt lån dvs 8800-8900 kr/månad i inkomst. Jag klarar mig bra på det, om jag snålar skulle jag kunna spara säkert 1500 kr/månad, det skulle i så fall innebära inte flera dyra krogbesök, inte äta ute mer än någon enstaka gång i veckan, inte köpa dyra kläder osv. Jag har dock usel disciplin, så ofta blir det att leva på makaroner de sista dagarna varje månad.

113 000 kr på ett år för 2 personer låter lite smålite i mina öron, men om du kan ta ett lån som inbringar ytterliggare 6000/månad så kommer ni ju upp i totalt 15 500 kr/månad, det ska gå att klara utan större problem. Ni inser självklart att det inte blir något lyxliv, men det kan man ju inte räkna med som student heller.
Citera
2012-04-24, 12:01
Medlem
Det är många som är jävligt rädda för att ta studielån. Mitt studielån är den bästa investering jag någonsin gjort. 5-års studier (ca 200.000:-), jag överlevde bra på de pengarna.

Nu har jag ett välbetalt jobb med hög månadslön och betala tillbaka på CSN gör jag med ett leende på läpparna!

/M
Citera
2012-04-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Självklart går det att leva på 65.000.

Köp billig mat, strunta i att gå ut så mycket, ta inte massa skit på avbetalning..

Trodde det med. Dessutom är vi två studenter som varken röker/snusar eller brukar alkohol "har aldrig gjort och kommer aldrig att göra 'jag i alla fall' ". Så vi kommer inte att gå ut. Dessutom cyklar vi båda till skolan och därför inga busskostnader "kanske 1 månad under vintertiderna". Och avbetalning? Aldrig i livet :P

Vi klassar oss själva som kompetenta när det gäller förbrukning av pengar. Vi är inga klädfreaks och flickvännen är nog den enda tjej jag känner som letar efter reakläder och inte köper de där byxorna för 1.500. Mobil har jag en ny och flickvännen har inte tänkt skaffa en ny till sig "om den inte går sönder det vill säga". Abonnemang lägger jag ner 90kr i månaden, flickvännen har kontant.

Avgifter som jag vet redan nu kommer att bli är tandläkarförsäkring, hemförsäkring, mobilabonnemang och domänplats. Allt detta "för mig, går på ca 3000kr om året.
Citera
2012-04-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marka321
Det är många som är jävligt rädda för att ta studielån. Mitt studielån är den bästa investering jag någonsin gjort. 5-års studier (ca 200.000:-), jag överlevde bra på de pengarna.

Nu har jag ett välbetalt jobb med hög månadslön och betala tillbaka på CSN gör jag med ett leende på läpparna!

/M

Det var skönt att höra! Jag själv är väl inte den som är särskilt rädd för lånet, utan det är svärföräldrarna som har sagt till flickvännen att det går att klara sig utan lån och den snåla ekonom som hon är vill undvika lånet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in