2012-04-24, 09:25
Medlem
Hej

Jag jobbar extra åt ett företag (aktiebolag) och jag tar ut min lön innan skatten är dragen, kan det bli några problem för mig ifall jag gör så?

Förutom att jag kan få restskatt dvs. Det kanske rör sig om 15 000-20 000kr per år.
Citera
2012-04-24, 09:47
Medlem
raajtans avatar
Man får tjäna upp till 20k per år skattefritt vad jag vet eller hört. (är inte säker på summan men runt där)

Edit. Jag vetefan vad jag egentligen pratar om, men detta är vad jag tror.
Senast redigerad av raajtan 2012-04-24 kl. 09:50.
Citera
2012-04-24, 09:53
Medlem
Detta är alltså samtidigt som jag jobbar på ett annat ställe också. Två jobb, båda vitt. Ena jobbet drar skatt enligt tabeller, det andra betalar ut min lön direkt utan att dra skatten.

Kan jag få något problem förutom eventuell restskatt?
Citera
2012-04-24, 09:56
Medlem
raajtans avatar
Aha, du måste skatta dessa pengarna.

Ring Skatteverket och fråga. Bättre att de får veta nu istället för när det är försent.
Citera
2012-04-24, 10:58
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucket
Detta är alltså samtidigt som jag jobbar på ett annat ställe också. Två jobb, båda vitt. Ena jobbet drar skatt enligt tabeller, det andra betalar ut min lön direkt utan att dra skatten.

Kan jag få något problem förutom eventuell restskatt?
Kanske inte du, men bolaget som betalar ut din lön utan att dra skatt begår ett lagbrott eftersom man som arbetsgivare är skyldig enligt lag att dra av och betala in preliminärskatt enligt tabell eller jämkningsbesked.

/ TT
Citera
2012-04-24, 12:30
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Kanske inte du, men bolaget som betalar ut din lön utan att dra skatt begår ett lagbrott eftersom man som arbetsgivare är skyldig enligt lag att dra av och betala in preliminärskatt enligt tabell eller jämkningsbesked.

/ TT
'
Men det är dock arbetstagaren som åker på eventuell restskatt om företagaren redovisar lön men ej skatt.
Citera
2012-04-24, 14:31
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
'
Men det är dock arbetstagaren som åker på eventuell restskatt om företagaren redovisar lön men ej skatt.
Jo, och kanske även arbetsgivaravgifter om arbetsgivaren struntat i detta - om nu inte detta är svart lön ?

/ TT
Citera
2012-04-24, 16:14
Medlem
Arbetsgivaren betalar de avgifter som krävs, förutom att han inte drar skatt.. Vita pengar.
Citera
2012-04-24, 16:22
Medlem
Jag ser inte hur det kan påverka alls. Arbetsgivaravgifter betalar han och inkomstskatten drar han av, missar han inkomsktskatten så du kommer alltså få restskatt att betala men inget mer, oavsett om han betalar arbetsgivaravgift eller ej (nu sa du dock att han gör det så ska ju ändå inte vara något problem).

Du kommer alltså få är restskatt när du deklarerar, enklast är väl bara att du drar av den summa som arbetsgivaren skulle betalat och sparar det på ett sparkonto eller för över det till skattekontont, så har du det senare när det är dags. Så slipper du obehagliga överaskningar tänkte jag.
Citera
2012-04-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Jag ser inte hur det kan påverka alls. Arbetsgivaravgifter betalar han och inkomstskatten drar han av, missar han inkomsktskatten så du kommer alltså få restskatt att betala men inget mer, oavsett om han betalar arbetsgivaravgift eller ej (nu sa du dock att han gör det så ska ju ändå inte vara något problem).

Du kommer alltså få är restskatt när du deklarerar, enklast är väl bara att du drar av den summa som arbetsgivaren skulle betalat och sparar det på ett sparkonto eller för över det till skattekontont, så har du det senare när det är dags. Så slipper du obehagliga överaskningar tänkte jag.

Misstänkte att det var så, har tänkt att lägga undan lite av lönen jag tar ut för att spara ifall jag får restskatt.
Citera
2012-04-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucket
Misstänkte att det var så, har tänkt att lägga undan lite av lönen jag tar ut för att spara ifall jag får restskatt.

Jag skulle köra en stående direktöverföring om jag var du, det är lätt att man spenderar alla pengarna av egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in