2012-04-24, 01:38
Medlem
Hej.

För lite drygt ett år sedan gjorde jag och min dåvarande flickvän slut. Redan då hade jag börjat en nedåtgående spiral med alltför intensivt drogbruk (alkohol och cannabis). Jag misstänker att det var just detta bruk som fick mig att tänka på annat och känslorna tynade bort.

Efter detta har jag upplevt stora förändringar hos mig själv och mitt tankesätt har blivit mycket ”mörkare” och destruktivare.
Nu de senaste månaderna har jag rökt i princip varje dag, med få undantag. Jag kan inte längre se mig själv i den situationen jag var i för drygt ett år sedan, det känns inte som om jag möjligtvis har haft den ”kapaciteten”.

Hela min självbild har blivit betydligt sämre och jag bevisar liksom inte för mig själv att jag kan saker, snarare försöker jag bevisa det för andra, vilket uppenbarligen slutar med att jag själv mår väldigt dåligt.

Problemet med detta är att det varit mitt ex som varit min koppling till det ”gamla livet”, då jag mådde väldigt bra och ansåg mig själv vara en lycklig människa, vilket jag inte känner att jag är idag.
Vår relation har tyvärr tynat bort och jag vet med mig att det är mitt fel helt och hållet.

Sammantaget känner jag att det är dags att ta tag i mitt liv och hitta tillbaka till den där känslan av balans och att kunna njuta av vardagen. Det är något som jag absolut inte kan göra idag och jag känner mig oftast otillfredsställd på något sätt.

Någon som varit i liknande sits?

PS: Missförstå mig inte, jag skyller inte alls detta på cannabisen utan jag är medveten om att det i huvudsak är mig själv som är "problemet". Jag skyller alltså inte min psykiska ohälsa på cannabisen, utan säger bara att den har varit en bidragande orsak för MIG, tror jag.
Citera
2012-04-24, 01:43
Medlem
Nej, har ''tyvärr'' inte varit i en liknande sits, men om jag vore dig skulle jag nog prata med en kurator/psykolog.

Hoppas det fixar sig!
Citera
2012-04-24, 02:08
Medlem
DrTestosterons avatar
Kolla dina PM
Citera
2012-04-24, 07:51
Medlem
Niramons avatar
Det är möjligt att du kunde haft en fördelaktigare grundstämning men att inte skylla på rökat och alkoholen som det som boostar den nedåtgående spiralen är en effekt av att bruket omstrukturerar hjärnans sätt att fungera. Både, självbil/självkänsla, motivation och livsglädje förändras och jag får säga att i ditt fall så har det nog gått ovanligt fort. Vi måste finnas i et sammanhang för att må bra.
Fungerande relationer. Ensam får man ingen input o tappar fart o rikning.

Kommunens Rådgivningsgrupp i missbruksfrågor är ofta skitbra och du kan vara anonym och de har tystnadsplikt. Begär en ASI(addiction suverity index) på soc om du vet med dig att du inte tar dig upp igen för egen maskin! Var ärlig mot dig själv och fråga diig själv om du inte är värd bättre...

Lycka till!
Citera
2012-04-24, 17:38
Medlem
Jag är fullt medveten om att drogerna till stor del ligger till grund för det här problemet. Jag ville bara påpeka att jag inte skyller på drogerna till hundra procent då jag är fullt medveten om att det kan brukas ansvarsfullt, något som jag dock uppenbarligen inte klarat av.

Det jag hört från folk omkring när jag diskuterat det, lite diskret, är att jag måste göra saker istället för att prata om att göra saker. Jag har nog väldigt lätt att bygga upp en fasad om vem jag är utifrån vem jag vill vara, men tar dumma genvägar för att nå dit snabbt. Har nog förnekat mitt problem bra mycket längre än vad jag varit medveten om.

Min första tanke är att sluta med rökat, därifrån tror jag att jag kommer ha en bra plattform att motivera mig själv till mer konstruktiva aktiviteter. Om jag klarar det dvs.

Jag började med små steg idag, bestämde mig igår för att gå och köpa en skiva på en skivaffär, och sedan lyssna igenom den. Frågade bara efter någon random artist och det blev PJ Harvey. Har precis lyssnat igenom det nyinköpta skivan "stories from the city, stories from the sea".

Det känns ju ganska efterblivet att se det som en prestation att lyckas köpa och lyssna på en skiva, men jag ser det mer som ett första steg mot ett förändrat tankesätt. Ett tankesätt där jag kan börja njuta av vardagen och kanske boosta mig själv genom att genomföra de (små) mål som jag sätter upp.

Vad tror ni? Är det möjligt att komma ifrån detta destruktiva tankesätt och komma tillbaka ut ur dimmar och inte behöva röka sig fördärvad för att "njuta" av en situation?
Citera
2012-04-24, 18:03
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem