2012-04-24, 00:05
Medlem
Tosseposses avatar
Jag har en fundering kring kloning.
Jag skulle vilja bygga en klonings maskin.
Inte helt tokigt tänkt eller hur?
Många saker skulle bli så mycket bättre om man kunde klona sig själv.
Men att kloningen skulle ha en viss begränsning.
Att om den gick för långt och inte gjorde det den skulle så skulle den gå upp i rök.

Men nu ska jag komma fram till saken jag vill ha hjälp och svar på.
Vad behövs för att fixa en klonings maskin? Mer än material till att bygga den..
Vore det inte jätte najs om man hade en kloning som skötte ens jobb när man inte orkar gå till jobbet?

Tänk vad mycket pengar man skulle tjäna in på att ha en kloning som gör jobben åt en.
Om den skulle lämna jobbet utan lov eller något liknande så går den upp i rök och när man inte vill ha sin kloning längre så går den också upp i rök.

Materialet måste ju så klart va bra för klimatet.
Man vill ju inte förstöra naturen.
Citera
2012-04-24, 00:14
Medlem
Låt oss säga att du har en kloningsmaskin.
För att den ska funka, måste den alltså kunna läsa av din exakta molekylära uppbyggnad in i minsta atom, sedan kunna bygga upp en exakt likadan i stabil och funktionell form.

Skulle du göra en klon, skulle den veta exakta samma saker som du gjorde sekunden du klonades, den skulle lära sig och bete sig som dig. Om du inte vill gå till jobbet, då kommer inte den vilja de heller. Kom ihåg, den kommer, precis som dig, tro sig vara originalet, vilket du inte kan bevisa motsatsen. För sekunden du gick in i kloningsmaskinen så vet du att du är du. Samma sekund som klonen skapas, så "vet" den att den är du.

Så om du skapar en klon, då skulle du inte kunna köra med den hur du vill, för den har samma vilja som du, samma personlighet, samma kunskaper m.m.

EDIT:
Klonen kommer vara lika naturvänlig som du. Då den byggs upp av exakt samma ämnen.
Senast redigerad av Andiders 2012-04-24 kl. 00:18.
Citera
2012-04-24, 00:19
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
För att den ska funka, måste den alltså kunna läsa av din exakta molekylära uppbyggnad in i minsta atom, sedan kunna bygga upp en exakt likadan i stabil och funktionell form.

Skulle du göra en klon, skulle den veta exakta samma saker som du gjorde sekunden du klonades, den skulle lära sig och bete sig som dig. Om du inte vill gå till jobbet, då kommer inte den vilja de heller. Kom ihåg, den kommer, precis som dig, tro sig vara originalet, vilket du inte kan bevisa motsatsen. För sekunden du gick in i kloningsmaskinen så vet du att du är du. Samma sekund som klonen skapas, så "vet" den att den är du.

Så om du skapar en klon, då skulle du inte kunna köra med den hur du vill, för den har samma vilja som du, samma personlighet, samma kunskaper m.m.

EDIT:
Klonen kommer vara lika naturvänlig som du. Då den byggs upp av exakt samma ämnen.

Jo det har du fasen rätt i :/ Hur kan jag göra för att skapa något som liknar mig på pricken och beter sig nästan som jag gör och kan utföra mina jobb?
Citera
2012-04-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosseposse
Jo det har du fasen rätt i :/ Hur kan jag göra för att skapa något som liknar mig på pricken och beter sig nästan som jag gör och kan utföra mina jobb?
Cyborgteknik?
Blandat med sminkning och ansiktsgjutning?
Närmaste du kan komma en vettig kontrollerbar klon.
Citera
2012-04-24, 00:24
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:

EDIT:

Jag kom på man kan ju bygga en robbot. Men då är trixet hur gör man då?
Hur bygger man upp en robbot?
Hur gör man en robbot smart. Jag är rätt händig då de gäller att skulptera så jag skulle kanske få den att likna en människa.
Citera
2012-04-24, 00:25
Medlem
SevMs avatar
Hade klonat, medans en av mina "jag" fixar trovärdigt alibi så kan den andra råna en bank

Sen får man tänka på att klonen kommer utvecklas annorlunda än "du" gör pga ni vistas i olika miljöer, hör/ser olika saker.
Citera
2012-04-24, 00:25
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:
Cyborgteknik?
Blandat med sminkning och ansiktsgjutning?
Närmaste du kan komma en vettig kontrollerbar klon.

De låter väldigt intressant kanske borde man göra en sån. Hur gör man då?
Vad behövs för matrial?
Citera
2012-04-24, 00:27
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SevM
Hade klonat, medans en av mina "jag" fixar trovärdigt alibi så kan den andra råna en bank

Sen får man tänka på att klonen kommer utvecklas annorlunda än "du" gör pga ni vistas i olika miljöer, hör/ser olika saker.

Asså om man gör en klon då kan man skaffa massa jobb och bli rik på det sättet så man behöver inte råna en bank. Om kloningen är elak så trycker man på en knapp och poff så dör den.
Den måste ha något i sig som gör att när man trycker på en knapp så poffar den o dör.
Citera
2012-04-24, 00:33
Medlem
Citat:
De låter väldigt intressant kanske borde man göra en sån. Hur gör man då?
Vad behövs för matrial?
Först en ordentlig utbildning inom teknik och matematik.
Sedan utbildning inom hydraulteknik alternativt pneumatikteknik.
Då dessa två former är det smartaste valet för rörliga delar.

Du kommer behöva hydrauliska cylindrar, vätskeledningar, förmodligen vajer, hårdplast eller metall (aluminium) för struktur, en kraftkälla (batteri) med kraft nog att hållas en dag.

Jag kan fortsätta i evigheter, men för en sån här löjligt oseriös tråd orkar jag inte.
När du växt upp, lärt dig stava, och pluggat biologi (vilket du inte har baserat på din klonkunskap), då kanske vi kan prata.
Men jag tror du saknar utbildningen, resurserna och kapaciteten till att ens bygga en fungerande rörlig arm för en robot.
Citera
2012-04-24, 00:40
Medlem
Tosseposses avatar
Citat:
Först en ordentlig utbildning inom teknik och matematik.
Sedan utbildning inom hydraulteknik alternativt pneumatikteknik.
Då dessa två former är det smartaste valet för rörliga delar.

Du kommer behöva hydrauliska cylindrar, vätskeledningar, förmodligen vajer, hårdplast eller metall (aluminium) för struktur, en kraftkälla (batteri) med kraft nog att hållas en dag.

Jag kan fortsätta i evigheter, men för en sån här löjligt oseriös tråd orkar jag inte.
När du växt upp, lärt dig stava, och pluggat biologi (vilket du inte har baserat på din klonkunskap), då kanske vi kan prata.
Men jag tror du saknar utbildningen, resurserna och kapaciteten till att ens bygga en fungerande rörlig arm för en robot.

Oj oj då börjar du bli lite trötter?
Okej så bara för att jag inte är en vetenskaps nörd så kan jag inte klara av att bygga en klon.
Vad skulle du säga om du ser i tidningen någon dag att det är en kvinna som skapat en kloning?
Så en dyslektiker (som jag) får inte hjälp bara för jag stavar dåligt?
De va de dummaste jag läst att klaga på en annans stavning.
Du kunde ju läsa och svara på min fråga så vad har min stavning för betydelse. Finns väl massa annat att bry sig om.

Sen flashback är ett forum där man får ställa vilka sjuka frågor man vill och man får kanske svar eller kanske inte.

Jag ska nog fasen bevisa för dig att jag är kapabel till att göra en klon fast jag stavar dåligt.
Citera
2012-04-24, 00:46
Medlem
Citat:
Oj oj då börjar du bli lite trötter?
Okej så bara för att jag inte är en vetenskaps nörd så kan jag inte klara av att bygga en klon.
Vad skulle du säga om du ser i tidningen någon dag att det är en kvinna som skapat en kloning?
Så en dyslektiker (som jag) får inte hjälp bara för jag stavar dåligt?
De va de dummaste jag läst att klaga på en annans stavning.
Du kunde ju läsa och svara på min fråga så vad har min stavning för betydelse. Finns väl massa annat att bry sig om.

Sen flashback är ett forum där man får ställa vilka sjuka frågor man vill och man får kanske svar eller kanske inte.

Jag ska nog fasen bevisa för dig att jag är kapabel till att göra en klon fast jag stavar dåligt.
Det är inte för att du stavar dåligt. Det är rent generellt.
Bara din vetskap inom biologi, hur en klon skulle fungera osv.
Jag kan noggrant gå igenom steg för steg hur du skulle bygga en cyborg, inga problem.
Men ingen ingenjör har än idag gjort en människotrogen cyborg med samma funktionalitet som en människa. Alltså, en som kan interagera med en människa. Jag kan ta upp alla problem du skulle stöta på, allt du måste lära dig m.m. Inga problem. Men att du kommer genomföra det, det är lika sannolikt som att Lars Ohly skulle hylla Adolf Hitler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in