2012-04-23, 21:05
Medlem
Gautamas avatar
Om man tittar på hur långt vi människor utvecklats i jämförelse med övriga arter på denna planet så kan man ju börja fundera över hur detta kommer sig. Finns det något betydande steg i den teknologiska utvecklingen där processen i sin helhet inte finns dokumenterad, och där man kan misstänka att vi fått extern assistans i någon form?
Citera
2012-04-23, 22:05
Medlem
Nej.
Citera
2012-04-25, 15:13
Medlem
Gautamas avatar
Tror nog man fått ledtrådar utifrån då och då.
Citera
2012-04-25, 18:02
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Ledtrådar från folk som har fått det hur? Om de har kommit fram till det själva, så skulle Ockhams rakkniv föreslå att även vi har kommit fram till det själva. Om du däremot menar att de också har fått ledtrådar utifrån så blir det bara sköldpaddor hela vägen ned, så att säga.
Citera
2012-04-25, 20:17
Medlem
Citat:

Ok! Religionsforumet är där borta...
Citera
2012-04-25, 22:50
Medlem
TeoLogiks avatar
Varför blir det enklare att stoppa in någonting externt? Typiskt en skapare.

Hur blir det enklare att förklara vad som skapade skaparen?

Nej, fram med rakbladet Occam!
Citera
2012-04-25, 23:43
Medlem
matteyass avatar
De argument som folk anser stödjer religiösa synvinklar är ofta argument från ignorans. "Ingen vet vad [fenomen/objekt] är, alltså måste det vara [godtycklig förklaring]".
Citera
2012-04-28, 08:27
Medlem
Gautamas avatar
Jag syftar snarare på att man hittat delar i typ Roswell och på så vis lärt sig saker.
Citera
2012-04-28, 10:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag syftar snarare på att man hittat delar i typ Roswell och på så vis lärt sig saker.
Oavsett vilket så flyttar du bara problemet ett steg: Hur tog de som kraschade i Roswell reda på det? Antingen måste du mena att de har tagit reda på det själva, eller att de också har lärt sig det via någon utifrån. Om det första, så föreslår Ockhams rakkniv att även vi har tagit reda på det själva, om det andra så blir det en infinit regress.
Citera
2012-04-28, 10:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nämn en enda sak som mänskligheten har lärt sig av det som hittades i Roswell. Då menar jag inte självklarheter som att jag har lärt mig att det finns dårar som går på vad fan som helst utan jag avser typ någon teknisk innovation.
Citera
2012-04-28, 11:25
Medlem
Halge78s avatar
Citat:

Ge gärna några exempel på vad du tror att människan fått hjälp med att komma på och varför du tror det.

Jag har inte sett någon presenterar något större "hack" i utvecklingskurvan som inte kan förklaras på enkla sätt (som t ex industriella revolutionen).

Jag utesluter inte att det är på det sättet du tror, men om du inte motiverar varför du tror saker så blir det en ganska tråkig (och kort) diskussion.
Citera
2012-04-28, 12:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag råkade hitta ovedersägliga bevis på att det förhåller sig precis tvärt om. Det är korkade utomjordingar som lärt sig av vår tekniska överlägsenhet: http://www.youtube.com/watch?v=IZJi_NStV9k&feature=relmfu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in