Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-04-26, 22:02
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Oh, okej. Kolla in http://www.youtube.com/user/manuelastruc .. han videor är bra och förklarar bra. Boken "why am i still depressed" verkar också vara bra.

Hur känner du av allt mest? Berätta lite hur det började o du kom dit du kom?

Tack för länken, ska kolla in

Saxar från en annan tråd:

Mitt första skov kom när jag var typ 14-ish, jag var i ett, vad jag inte förstod då, mixed state. Dvs jag var både deprimerad och manisk.

Symtom var insomnia, ett förhöjt inre stämningsläge, mörka tankar, både faktisk och inbillad ensamhet.
Det tog sig bland annat uttryck i utvecklandet av anorexi..

Det är mina tidigaste, det är 10 år sedan nu.

Jag har listat lite av vad jag känner av på mig själv, i en annan tråd..
https://www.flashback.org/t1810275
Citera
2012-04-26, 22:35
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Descend
Tack för länken, ska kolla in

Saxar från en annan tråd:

Mitt första skov kom när jag var typ 14-ish, jag var i ett, vad jag inte förstod då, mixed state. Dvs jag var både deprimerad och manisk.

Symtom var insomnia, ett förhöjt inre stämningsläge, mörka tankar, både faktisk och inbillad ensamhet.
Det tog sig bland annat uttryck i utvecklandet av anorexi..

Det är mina tidigaste, det är 10 år sedan nu.

Jag har listat lite av vad jag känner av på mig själv, i en annan tråd..
https://www.flashback.org/t1810275

Bra att läsa. Tack!
Sitter och är helt uppåt nu. Får såna här ryck ibland. Helt superduperpeppglad och dansig i hela kroppen. Finns ingen möjlighet att jag skulle somna nu (snart blire medicin), hela magen är som dagen innan julafton när man var lite ni vet? Och jag vill bara ut o dansa typ. Kollar inspirationssidor, sjunger o ja. Haaah det är ju skönt, men jag känner ju att såhär glad är man nog inte när man bara är "lite glad".
Citera
2012-04-26, 22:46
Medlem
Descends avatar
Citat:
Bra att läsa. Tack!
Sitter och är helt uppåt nu. Får såna här ryck ibland. Helt superduperpeppglad och dansig i hela kroppen. Finns ingen möjlighet att jag skulle somna nu (snart blire medicin), hela magen är som dagen innan julafton när man var lite ni vet? Och jag vill bara ut o dansa typ. Kollar inspirationssidor, sjunger o ja. Haaah det är ju skönt, men jag känner ju att såhär glad är man nog inte när man bara är "lite glad".

oj vad jag känner igen det där!
hypoman, kanske? :P
har du känt sådär länge, hur lång tid tar det innan det går över, och vad går det över till?
Citera
2012-04-26, 23:10
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
oj vad jag känner igen det där!
hypoman, kanske? :P
har du känt sådär länge, hur lång tid tar det innan det går över, och vad går det över till?

Alltså det är det som är grejen, det kan komma en stund bara. Några timmar. En dag, eller så. Men jag har ju börjat med min medicin nu för fyra dagar sen så kansek är därför. Fast jag är iofs såhär PANG BOM ibland. Blir helt suuuperpepp på fest o dans o hög musik o haha ja.. Men som sagt inte längre perioder. Räknas det?

Oftast går det ju då över till depp.
Citera
2012-04-26, 23:11
Medlem
Descends avatar
Citat:
Alltså det är det som är grejen, det kan komma en stund bara. Några timmar. En dag, eller så. Men jag har ju börjat med min medicin nu för fyra dagar sen så kansek är därför. Fast jag är iofs såhär PANG BOM ibland. Blir helt suuuperpepp på fest o dans o hög musik o haha ja.. Men som sagt inte längre perioder. Räknas det?

Oftast går det ju då över till depp.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som räknas, men det låter som mig emellanåt. Jag har inte haft rapid cyclings och sånt, men emellanåt går det mellan det som du beskriver till depp.
Det kan också gå från depp till det glada.
Det kan gå upp och ner på några timmar.
Citera
2012-04-26, 23:20
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som räknas, men det låter som mig emellanåt. Jag har inte haft rapid cyclings och sånt, men emellanåt går det mellan det som du beskriver till depp.
Det kan också gå från depp till det glada.
Det kan gå upp och ner på några timmar.

Vad är rapid cyclings?
Citera
2012-04-26, 23:56
Medlem
Descends avatar
Citat:
Vad är rapid cyclings?

Detta har jag saxat från wikipedia:

"Vid så kallad rapid cycling (även: snabbt växlande affektiv sjukdom eller snabbsvängande tillstånd) pendlar individerna ovanligt snabbt mellan manier och depressioner. Minst fyra bipolära skov uppträder på ett år och inte sällan betydligt fler.

Vid ultrarapid cycling(ultrasnabbpendlande tillstånd) kan stämningsläget svänga kraftigt flera gånger under ett och samma dygn. Mellan episoderna finns inga symtom eller så innebär dessa en svängning till motsatt polaritet i ett nytt skov."
Citera
2012-04-27, 00:38
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Detta har jag saxat från wikipedia:

"Vid så kallad rapid cycling (även: snabbt växlande affektiv sjukdom eller snabbsvängande tillstånd) pendlar individerna ovanligt snabbt mellan manier och depressioner. Minst fyra bipolära skov uppträder på ett år och inte sällan betydligt fler.

Vid ultrarapid cycling(ultrasnabbpendlande tillstånd) kan stämningsläget svänga kraftigt flera gånger under ett och samma dygn. Mellan episoderna finns inga symtom eller så innebär dessa en svängning till motsatt polaritet i ett nytt skov."

hej jag!
Citera
2012-04-27, 23:26
Medlem
Ingoteras avatar
Ang rapid cycling så betyder inte det inte per automatik det om man byter flera gånger per dag. Många bipolära är väldigt känslofyllda och deras humör växlar flera gånger per dag.
Nu säger jag inte att du inte har det. Men tänkte bara nämna det så du kan tänka på det.
Jag har rapid cycling och mina depressiva perioder är någon dag till kanske max 2 mån. Oftast kring ett par veckor.
Mina hypomaniska perioder brukar vara ganska exakt 3 veckor långa.

Skulle du ha några frågor allmänt kring bipoläritet så skicka ett PM om du känner för det. Har läst på mig en del om det så kan ganska mycket för att inte vara utbildad och så hjälper jag gärna om jag kan.
Citera
2012-04-28, 15:14
Medlem
Lånar tråden lite. Ni som fått diagnos, hur gick det till? Tog ni kontakt med psykiater eller spårade ni ur helt och blev typ intagen? Och medicinen, gör den så "jag är gud"-känslan försvinner?
Citera
2012-04-28, 16:03
Medlem
Descends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaxen
Lånar tråden lite. Ni som fått diagnos, hur gick det till? Tog ni kontakt med psykiater eller spårade ni ur helt och blev typ intagen? Och medicinen, gör den så "jag är gud"-känslan försvinner?

Hade fått diagnosen anorexia och depression ett antal år tidigare (14ish?), sedan hade det gått upp och ner och jag var medicinerad för depression och insomia osv.

När jag var runt 18-19 gled jag in i en psykos. En kväll gick det överstyr och jag skrämde mig själv. Dagen efter gick jag till ungdomsmottagningen, fick en remiss till psykakuten. Gick dit direkt och fick inte gå därifrån. Blev inlagd 3 veckor, fick diagnosen bipolär och blev drogad med seroquel i ett år.

När kroppen läkt ur psykosen och jag mått bra ett tag gick jag in i först en mild mani, sedan en depression, dessa två var under kanske 1½ år.
När jag då sökte mig till vårdcentralen under depressionen fick jag kontakt med psyk igen och blev satt på lithium.

Jag är oftast inte gud nuförtiden. Det var jag visserligen inte innan litihumet heller, men nu är jag ännu mer nere på jorden
Citera
2012-04-28, 16:12
Medlem
1c9r5s avatar
Jag har vart deprimerad sen 07 och pratat med psykologer, kuratorer, läkare osv. Ätit medicin och gått kbt. Visst har det hjälpt men inte tillräckligt. Fick remiss av min nuvarande kurator/psykoterapeut till psykmottagningen och där gjordes en liten utredning med frågor. Psykologen som frågade satte mig inte som bipolär först men sen fick jag träffa en läkare som var helt säkert på en sekund ungefär. Sen fick jag ny medicin och tycker nog att det hjälper faktiskt. Har bara hunnit börja så den ska ökas osv men ah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in