Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-23, 19:08
Medlem
På grund av okunskap hade jag klorinlösning i en rostfri kastrull och lät den stå och gotta till sig i några timmar. Nu är kastrullen grovt missfärgad.

Min fråga är; kan jag, om jag bortser från det rent estetiska, använda denna kastrull till matlagning eller är det risk att få i sig otrevligheter?

mvh
Citera
2012-04-23, 19:28
Medlem
Aakes avatar
Diska ur kastrullen ordentligt först bara, missfärgningen kommer sig av salter kalk i vattnet samt ev matrester om det är en riktig rostfri kastrull du har
Citera
2012-04-23, 19:44
Medlem
dePauls avatar
Köp Autosol kromglans på en bensinmack och gnugga bort missfärgningen. Därefter är det bara att diska ur kastrullen ordentligt.

~Paul~
Citera
2012-04-23, 19:57
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Köp Autosol kromglans på en bensinmack och gnugga bort missfärgningen. Därefter är det bara att diska ur kastrullen ordentligt.

~Paul~
Det går lika bra med tandkräm
Citera
2012-04-23, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det går lika bra med tandkräm
I ärlighetens namn så har jag inte testat just tandkräm men Autosol bör vara effektivare med tanke på dess kemiska sammansättning. Det handlar således inte enbart om den abrasiva förmågan utan också de reaktiva ämnena.

~Paul~
Citera
2012-04-23, 21:27
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I ärlighetens namn så har jag inte testat just tandkräm men Autosol bör vara effektivare med tanke på dess kemiska sammansättning. Det handlar således inte enbart om den abrasiva förmågan utan också de reaktiva ämnena.

~Paul~
Jovisst Paul jag tänkte på vad man har snarast tillhands hemma
Citera
2012-04-23, 21:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jaså, OK. Sorry.

~Paul~
Citera
2012-04-24, 03:39
Medlem
krutkurts avatar
Citat:
Vem har inte Autosol hemma? Det tillhör standardutrustningen.
Citera
2012-04-24, 05:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt

Kanhända Autosol kromglans, men företagets totala produktsortiment har i alla fall inte jag hemma. http://www.autosol.se/produkter.html

Faktiskt inte ens kromglansen.

Månne det går (om det blivit avlagringar) att rengöra med samma medel som man använder för bryggare, nån typ av avkalkning. Men jag har ju inte lyckats med att tvätta en rostfri panna med klorin så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Svintos stålull skulle jag kunna tänka mig, eller kanske bara grova sidan på "zwampen". Men risken är ju att det blir repigt.
Citera
2012-04-24, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Jag känner tyvärr ganska många som inte har Autosol hemma. Ofta handlar det om ensamma kvinnor eller de som inte har körkort .

~Paul~
Citera
2012-04-24, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kanhända Autosol kromglans, men företagets totala produktsortiment har i alla fall inte jag hemma. http://www.autosol.se/produkter.html

Faktiskt inte ens kromglansen.

Månne det går (om det blivit avlagringar) att rengöra med samma medel som man använder för bryggare, nån typ av avkalkning. Men jag har ju inte lyckats med att tvätta en rostfri panna med klorin så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Svintos stålull skulle jag kunna tänka mig, eller kanske bara grova sidan på "zwampen". Men risken är ju att det blir repigt.
Svinto och liknande skulle jag undvika så länge man i framtiden vill undvika att maten fastnar i grytan/kastrullen. Det är dessutom lättare för ytrost att etablera sig på en repig yta.

~Paul~
Citera
2012-04-24, 19:48
Medlem
Tack så mycket för svaren. Lät vatten stå och koka i kastruller och diskade sen ur den och blev av med det mesta.

Tandkräm funkade dock sådär , om du försökte driva med mig så lyckades du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in