2012-04-23, 18:26
Medlem
ploppcapas avatar
Tjena!

Nu är det så att osx vägrar att mounta upp macintosh hd. Så jag har lagt in Ubuntu på en Macbookpro.
När jag kommer in i rooten och ska säkerhetskopiera Usermappen så får jag upp permission denied (inte alls konstigt) Går det på något sätt att låsa upp mappen genom ubuntu?

Kommer varken in i OSX eller kan installera det på nytt för att den inte känner av hd'n
Citera
2012-04-23, 20:53
Medlem
Jagharloggatins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ploppcapa
Tjena!

Nu är det så att osx vägrar att mounta upp macintosh hd. Så jag har lagt in Ubuntu på en Macbookpro.
När jag kommer in i rooten och ska säkerhetskopiera Usermappen så får jag upp permission denied (inte alls konstigt) Går det på något sätt att låsa upp mappen genom ubuntu?

Kommer varken in i OSX eller kan installera det på nytt för att den inte känner av hd'n

Nu är jag inte direkt någon höjda i Terminalen. Men prova att ändra rättigheterna på MacintoshHD.

Öppna terminalen.
Gå in i sökvägen till MacintoshHD t.ex. cd~ /mnt/MacintoshHD/
skriv ls -al
kolla skriv/läsrättigheterna på den mountade disken.
skriv chmod 666 macintoshHD
Nu ska alla kunna läsa den.
Citera
2012-04-26, 17:58
Medlem
Har du provat starta upp med t.ex. chameleon eller iBoot? Jag skulle inte börja ändra rättigheterna på filerna i OSX-hårddisken, om du har några planer på att rädda den. Du kan mest troligt använda terminalen och kopiera med sudo (rekursiv, verbose o.
Kod:
sudo cp -Rv /media/machintoshHD/user/ /vart/du/vill/ha/det
Tror du måste lägga till "recursive" när du kör chmod om du gör det. Annars ändras inte rättigheterna i undermapparna, alltså:
Kod:
sudo chmod -R 666 machintoshHD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in