Jag liksom många med mig förfärades över den tragiska incidenten som tog plats på Utøya den 22 juli 2011.
Man kunde inte förstå vad som drev någon att utföra en sådan massaker bland ungdomarna på AUF´s sommarläger.
Folk ropade på dödsstraff till höger och vänster.
Tortyr (franska torture, av medeltidslatin tortu´ra 'urledvridning', ytterst av latin to´rqueo 'vrida'), stegling & rådbråkning var även metoder som nämndes i sammanhanget.
Dock tycker jag mig ha märkt en förändring i folks attityd och inställning den senaste tiden.
När man pratar med kollegor och vänner så konstaterar de samstämmigt att det är hemskt vad som skedde den där dagen förra sommaren MEN lite svinn får man räkna med på vägen om det är vad som krävs för att politikerna och allmänheten skall vakna ur sin rosaskimrande dvala - casualties of war så att säga.
Ju längre tid rättegången fortskrider så får ABB över alltmer folk till sin politiska agenda och vinner sympatier i samtliga led.
Att hålla en offentlig rättegång var det bästa som kunde ske för hans del.
I en norsk poll var det 27% som ansåg att Breivik handlingar är politiskt försvarbara ur en ideologisk synvinkel.
På Facebook till exempel startades en grupp "Breivik For President" som innan den stängdes ner fick tusentals anhängare på bara några timmar.
Alla älskar en hjälte och vad kan vara mer heroiskt än att göra den ultimata uppoffringen för sitt land, sitt folk och dess fortlevnad?
Jag menar, vem kan hata ett sådant ansikte ---->
Knight Of Templar
Någon som märkt av liknande tendenser?
.