Citat:
Ursprungligen postat av MrNyberg
anställningsformen är fast, jag är anställd av skolan med en väldigt speciell läroplan, har varit anställd på skolan med fastlön sedan 2009, 120k är för att jag är lite osäker på hur mycket skulderna är på.
Bör jag gå till Swedbank då tycker du och kollar där? Vad bör jag ha med mig i ryggsäcken väl där? Skatteutdrag t.ex löne spec etc.. min lönespec ser väldigt huller om buller ut eftersom jag har varit sjuk av och till dessa 3 senaste månader, kommer dom reagera på det?
Och egentligen är min årsinkomst innan skatt 213.600kr men endast registrerat 156K, om jag visar dom min lönespec som bevisligen visar att jag har en oregistrerad årsinkomst på 213k, kommer det öka chansen?
Du kanske inte jobbar på en bank, men tack på förhand!

Okej, men när du slutar plugga kommer du då fortsätta att vara anställd vid skolan?
Om du är osäker på hur stora dina skulder är så är det definitivt något du borde ta reda på först, banken kommer inte låna ut 20 000 kr extra "för säkerhets skull".
Nej, jag jobbar inte på bank så jag har inte så stor koll på vilka papper du bör ha med dig, men något jag vet flera som sökt lån för t.ex hus haft med sig är en budget. Inkomster, utgifter, hur mkt planerar du att amortera osv. för att banken ska se om det är rimligt. Bankerna har ofta egna kalkyler de utgår ifrån.
Får man fråga vad det är du använt pengarna till? Att vara 18 år gammal och haft en fast anställning sen 3 år tillbaka, och ändå vara såpass skuldsatt känns... otroligt. Har du köpt något av värde för pengarna, som du skulle kunna sälja vidare? Eller är allt spenderat?
Din ålder talar nog tyvärr emot dig litegrann, att ha satt sprätt på ca 120 000 som 18-åring, och vilja ta ett nytt lån för att betala gamla skulder låter väldigt omoget i mina öron. (Men det är ju självklart väldigt bra att du vill försöka ordna upp det.)
Finns det något banken kan ha som säkerhet som du äger? Någon förälder som kan ställa upp som borgensman?
Om jag vore du hade jag nog försökt skära ner på mina omkostnader så mycket som möjligt och försökt betala av lånen du redan har.
Om jag förstod dig rätt så är det bara två olika lån? Hur ser räntorna ut?
Försök att amortera så mycket som möjligt varje månad, då kan du ju bli skuldfri om drygt ett år? (Beroende på hur dina utgifter ser ut.)