2012-04-23, 15:55
Medlem
Harwins avatar
Hej! Jag har ett Yamaha NP-30 piano, och det har rätt begränsad instrumentbank, tycker jag. Jag har en MIDI-USB-kabel och skulle vilja föra över signalerna från pianot till datorn, och via den vägen få fler instrument. Jag har blivit tipsad om programmen Cubase och Reason, men de verkar alldeles för stora och komprehensiva för det jag är ute efter. Jag vill helt enkelt bara få tillgång till fler ljud via datorn, och ha möjlighet att spela in/spela upp. Ifall man sen kan spara filer i MP3 också, så är det ett plus.

Någon? Tack!
Citera
2012-04-23, 17:08
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
Hej! Jag har ett Yamaha NP-30 piano, och det har rätt begränsad instrumentbank, tycker jag. Jag har en MIDI-USB-kabel och skulle vilja föra över signalerna från pianot till datorn, och via den vägen få fler instrument. Jag har blivit tipsad om programmen Cubase och Reason, men de verkar alldeles för stora och komprehensiva för det jag är ute efter. Jag vill helt enkelt bara få tillgång till fler ljud via datorn, och ha möjlighet att spela in/spela upp. Ifall man sen kan spara filer i MP3 också, så är det ett plus.

Någon? Tack!

Reason är faktiskt ett riktigt bra tips, som du dessutom redan har fått. Det är lätt att komma igång med det, och det funkar bra för nybörjare såsom proffs. Ta dig någon timme eller 2 och kolla någon beginner-tutorial på youtube eller liknande. Kan vara värt det.
Citera
2012-04-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Reason är faktiskt ett riktigt bra tips, som du dessutom redan har fått. Det är lätt att komma igång med det, och det funkar bra för nybörjare såsom proffs. Ta dig någon timme eller 2 och kolla någon beginner-tutorial på youtube eller liknande. Kan vara värt det.

FLStudio går också otroligt enkelt. Av alla DAWs är det sannolikt det enklaste.
Citera
2012-04-24, 00:45
Medlem
Formatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leadstrom
FLStudio går också otroligt enkelt. Av alla DAWs är det sannolikt det enklaste.

Knappast. Det säger du för att majoriteten av alla fjortonåringar har fixat det & gör klipp på trettiofem sekunder som dem sedan skryter med. FL studio har ett "simplare" gränssnitt än vissa andra DAW's men det är minst lika avancerat när det kommer till kritan. Men visst, det är just det du syftar på kan jag gå med på att det är "enklast".

Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
Någon? Tack!

Jag rekommenderar hellre att du tar hem en VST som även har standalone funktion som t.ex KORE/MASSIVE/REAKTOR etc. Nu skriver du ju inte om du vill ha pianoljud/stråkar/körer eller om du är ute efter mer synthbanker (jag utgår från det) men jag rekommendera ändå främst standalones.

Skall du prompt ha ett program som t.ex FL/Reason/Cubase eller vad fasiken som helst så skulle jag nog säga att du borde sikta på Cubase/Pro Tools om du lirar via Windows och Logic/Pro Tools om du lirar via Mac. Då får du ett program som i huvudsak är gjort för studioinspelning och kan på så vis lära dig både att spela in ordentligt med korrekt mjukvara (kan vara till nytta i framtiden månne) samtidigt som de är relativt smärtfria program.

Nackdelen med Pro Tools är att du helst bör köra med deras hårdvara, så sikta på Cubase eller Logic, såhär i efterhand.
Lycka till!
Citera
2012-04-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formatet
Knappast. Det säger du för att majoriteten av alla fjortonåringar har fixat det & gör klipp på trettiofem sekunder som dem sedan skryter med. FL studio har ett "simplare" gränssnitt än vissa andra DAW's men det är minst lika avancerat när det kommer till kritan. Men visst, det är just det du syftar på kan jag gå med på att det är "enklast".

Jag sa inte att det inte går att använda avancerat - bara att det är simpelt att använda. Kör själv FL.
Citera
2012-04-26, 03:16
Medlem
softcoress avatar
Jag ser en hel drös människor här på flashback som rekommenderar både Cubase, FL Studio och Reason men ingen som rekommenderar gratis-programmet Reaper.

Man kan tro att eftersom det är gratis så är det sämre än till exempel Cubase men det är det det inte är! Det enda det inte kommer med är bra ljud (Plug-ins, VST) men sådant kan man ladda hem och cracka precis som när man laddar hem en film eller ett spel. Eller jo okej, det finns en grej.

Den har varje gång du startar programmet en ''nag-screen'' som du måste vänta på i fem små sekunder på, sen kan du göra vad som helst, hur länge som helst i programmet.

Det tar för övrigt inte lång tid att installera heller till skillnad från konkurrenterna.

http://www.reaper.fm/

In och tanka hem vetja, sjukt bra och ändlöst med funktioner när du har lärt dig att mästra det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in