• 1
  • 2
2012-04-24, 23:04
Medlem
namnskylts avatar
Hela vårt rättsväsen vilar väl på filosofisk grund, om vad som är rätt och fel, samt hur ett brott bör straffas för att ha sonats.

Alla våra politiska partier och ideologier vilar på filosofisk grund. Var slutar samhället och var börjar individens ansvar. Vad har staten rätt till? Många politiska beslut skulle jag vilja påstå fattas mer på filosofisk grund, snarare än vetenskaplig.

Inom vetenskapen börjar filosofi bli allt mer viktigt. Främst då vetenskapen börjat nå fram till den existentiella gränslandet. Är det rätt eller fel att odla kött i laboratorier? Ska vi ha rätt till att besluta om liv och död, ska vi kunna skapa liv. Ska vi designa människor efter våra egna preferenser. Var börjar natur och var tar människan vid?

Utan filosofi skulle djungelns lag råda, ett allas krig mot alla.
Citera
2012-04-25, 11:14
Medlem
kalhygges avatar
Den påverkar ju samhällsutvecklingen, sedan om det är nyttigt eller ej är väl svårt att bedöma, själva den bedömningen är ju ett kontroversiellt filosofiskt problem.
Citera
2012-04-25, 14:11
Bannlyst
Svaret på TS fråga är att en filosof inte bidrar med någonting utöver ens egna personlig utveckling.
Modern filosofi är i respirator läge -vi har inte hört om någon stor tänkare sen 60-talet.

Den enda som blev respekterad bortom filosofi kretsarna och relevant än idag är David Hume och möjligen Ludwig Wittgenstein.
Citera
2012-04-25, 14:21
Medlem
En filosof är någon som sitter och hänvisar till andra filosofer.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.
Citera
2012-04-25, 17:21
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Svaret på TS fråga är att en filosof inte bidrar med någonting utöver ens egna personlig utveckling.
Modern filosofi är i respirator läge -vi har inte hört om någon stor tänkare sen 60-talet.

Den enda som blev respekterad bortom filosofi kretsarna och relevant än idag är David Hume och möjligen Ludwig Wittgenstein.
Måste dock säga att många filosofer dramatiker etc, sedan länge döda, är väldigt nutida...
Nietzsche, ..Aristophanes (läs hans olika pjäser, säg mig om ni inte ser enorma likheter ifrån antika grekland och idag vad gäller problem med demokrati osv.....) som exempel.
Citera
2012-04-25, 18:46
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Vad menas med nytta? Exakt vad är det ts (vi?) syftar på när vi talar om nytta.

Är det i allmänmänsklig nytta vi menar? T.ex. att en viss sorts metod för att utnyttja vatten gör det lättare att odla i öknen vilket kan hjälpa fattiga länder? Eller att utvecklandet av viss medicin gör att folk lever friskare?

Eller är det ekonomisk nytta vi menar? Att en filosofs insats hjälper ett företag att tjäna multum?

Gör de intellektuell nytta?

Antagligen kan en filosof göra alla tre. Däremot är det inte särskilt troligt. Inte heller att varje fil.mag eller fil.dr i filosofi gör någon större insats i vårt samhälle. Men för att ställa en motfråga: hur stor nytta gör varje enskild civilingenjör, städare, ekonom, sjuksköterska, lärare, militär eller kapitalist? Svaret på den frågan är mycket enkel: inte särskilt mycket.

Små individer har inget större värde i ett samhälle från ett större perspektiv. Däremot kan ju självklar en lärare vara grymt nyttig och viktig för en skolklass, en sjuksköterska för en patient och en städare för en äldre kvinna. Men rent rationellt är säkerligen mången av dessa utbytbara på ett eller annat sätt.

Men åter till filosoferna: Vad jag hört så sysslar inte alla filosofer med att filosofera. Många som "utbildat" sig till filosofer arbetar med att granska annan forskning inom andra områden, t.ex. naturvetenskap och psykologi. En tänkare som är tränad i att vara kritiskt och är mästare på vetenskapliga teorier och kunskapsteori kan säkerligen vara eftertraktad i den akademiska världen för att granska forskning, eller har jag helt fel?
Citera
2012-04-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Så länge det har funnits filosofer har folk frågat det. Vissa filosofer har på konkreta sätt visat att de inte bara är världsfrånvända töntar, som vissa människor ibland tror.

En grekisk filosof för över 2000 år sedan köpte t.ex. upp de flesta vinpressar på den ö där han bodde. När det sedan blev dags att skörda vindruvorna, så fick odlarna köpa pressarna dyrt. Schopenhauer hade sin förmögenhet förvaltad av en firma som gjorde konkurs. Han lyckades med sluga knep dock tvinga till sig sina pengar, medan hans mor och syster, som hade sina pengar hos samma firma, blev utan. Han skrev sedan ett brev till firman och påpekade att "bara för att man är en filosof behöver man inte vara en narr". Nietzsche och Wittgenstein gick båda ut i krig frivilligt. Wittgenstein avancerade från menig till kapten på fyra år.
Dessa saker har ju ingenting med filosofi att göra. Allt gjordes visserligen av filosofer, men att de var filosofer verkar ju knappast ha något direkt samband med deras framgångar. De skulle lika gärna kunna ha varit historiker eller målare.

Jag tror att det Ts egentligen frågar är "Vilken funktion uppfyller filosofi?" eller "Varför ska man ägna sig åt filosofi?"
Citera
2012-04-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du hittar ingen stor filosof i Sverige 2012. Faktum är att Sverige inte är känd för någon filosof som räknas till de stora. Det har aldrig funnits någon Sokrates, Platon, Descartes, Berkeley, Schopenhauer, Nietzsche, Russell eller Wittgenstein i Sverige.
Nä men likt förbannat sänder p 1 Filosofiska rummet .
Citera
2012-04-27, 00:11
Medlem
Det blir väl mest spekulerande när man är filosof, möjligen enbart det.

Livet går ut på att vara lycklig, ingenting annat. Och att filosofera om saker så som livet och vår existens är det största och mest betydelsefulla man kan göra, och för egot kan det vara nyttigt. Jag själv tycker det är nyttigt för mig och har hjälpt mig en stor del med mitt tänkande.
Citera
2012-05-03, 02:13
Medlem
antonivanssons avatar
Vad gör egentligen en filosof? Eller jag menar, vad lever de av? Det slog mig just nämligen att detta vore ett yrke som skulle passa mig utmärkt. Hur gör man, skriver man böcker eller vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in