2012-04-23, 08:30
Medlem
Hej har lite problem med överväxeln på min volvo 740 GLE -88. Vet att det finns många trådar om just detta problem men jag har inte hittat någon tråd som besvarar mitt prolem och hoppades på att någon haft samma problem som kan hjälp mig

När jag köpte bilen fanns det inget relä till överväxeln utan det fixade jag på skroten och nu tänds lampan och överväxeln hoppar i, problemet är det att jag måste sitta och hålla i knappen och om jag släpper så hoppar den ur... Trodde först att det var något fel i knappen så att den inte fastnade men blir osäker på detta. Det går oxå att lägga i överväxeln utan att ha 4 i?! Om jag står stilla på neutralen och trycker på knappen så hör jag att det klickar till och lampan tänds. Kan de två ha något med varandra att göra? Eller är det någon som vet vad felet beror på?

Mvh
Citera
2012-04-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macon
Hej har lite problem med överväxeln på min volvo 740 GLE -88. Vet att det finns många trådar om just detta problem men jag har inte hittat någon tråd som besvarar mitt prolem och hoppades på att någon haft samma problem som kan hjälp mig

När jag köpte bilen fanns det inget relä till överväxeln utan det fixade jag på skroten och nu tänds lampan och överväxeln hoppar i, problemet är det att jag måste sitta och hålla i knappen och om jag släpper så hoppar den ur... Trodde först att det var något fel i knappen så att den inte fastnade men blir osäker på detta. Det går oxå att lägga i överväxeln utan att ha 4 i?! Om jag står stilla på neutralen och trycker på knappen så hör jag att det klickar till och lampan tänds. Kan de två ha något med varandra att göra? Eller är det någon som vet vad felet beror på?

Mvh
Har varit med om det första problemet dock inte det andra att den går att lägga i på andra växlar än 4 an.
Det första att den hoppar ur om man inte håller in knappen berodde på reläet på min bil.
Vet inte om ditt relä är av plast mitt hade aluminium lock eller vad man ska kalla det för,så eftersom jag är lite nyfiken av mig pillade jag bort det där locket och fann en massa ärg på motstånden och sakerna där inne så jag sprutade helt enkelt på en massa 5-56 där sen fungerade det som det skulle.Så börja med att spruta på något sånt på allt som är synligt.
Det andra att den går att lägga i oavsett växel låter som om en sladd är lös någonstans.
Fast det spelar ju inte så stor roll egentligen du kan ju skryta med att bilen är 8 växlad eller har hög o låg eller liknande.
Citera
2012-04-23, 14:38
Medlem
P55s avatar
Nu ska jag se om jag kommer ihåg rätt för det var några år sen jag hade och mekade med
min överväxellåda;
Det sitter en kontakt/mikrobrytare på själva huvudlådan som känner av när 4:an är i och troligen är den trasig så att den har hängt sig i slutet läge.

På överväxelklumpen finns det ett filter, ganska lätt att ta ur och rengöra.

Löser det sig inte så kanske det kommer fler tips eller försök få tag i en verkstadshandbok för din modell.
Citera
2012-04-23, 23:12
Medlem
analfucks avatar
sätt dit en riktig 5 växlad m47 låda istället för den där snikvarianten. växellådor till 740 dräller ju i varenda buske
Citera
2012-04-24, 00:20
Medlem
Tack för svaren!! Jag vill gärna tro att det är relät eftersom det är så enkelt att fixa. Dock så fick jag ett liknande tips tidigare att jag skulle tömma lådan på olja och rengöra det där filtret till överväxeln och sedan fylla på ny olja då jag hörde attnför dålig oljenivån kan göra att de hoppar ur...

Det där med mikrobrytaren som ska känna om 4an är i eller ej.. Är det svår fixat tro, det vill säga är den svår att komma åt?
Citera
2012-04-24, 06:29
Medlem
Ska han byta låda behöver han följande

Låda
Sparkställ
växellådsbalken
främre eller hela kardanen
lammel och svänghjul. även nya bultar till dessa.

har han inte hydralisk koppling så är de lite mer jobb.
växellåda byter man på ett par timmar utan problem.
Citera
2012-04-24, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Ska han byta låda behöver han följande

Låda
Sparkställ
växellådsbalken
främre eller hela kardanen
lammel och svänghjul. även nya bultar till dessa.

har han inte hydralisk koppling så är de lite mer jobb.
växellåda byter man på ett par timmar utan problem.

Har ingen vidare lust att byta växellåda, har gjort det förr och har ingen lust att göra det på denna bil också... Men är det någon som vet hur man fixar "mikrobrytaren" som känner om man har 4an i?
Citera
2012-04-24, 11:06
Medlem
P55s avatar
Bäst hjälp får du här, finns många trådar om överväxelproblem:

www.jagrullar.se

Registrera dig i forat där så kan du ställa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in