• 1
  • 2
2012-05-12, 16:18
Medlem
Thwarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
De flesta skadeeffekter av rökningen reduceras ganska snabbt och återställs helt till en icke-rökares nivå efter en tid. Man brukar säga att efter 10-15 år är kroppen helt som en icke-rökares.
Det beror på hur länge personen ifråga rökt. Har man rökt i en vecka tar det knappast 10-15 år innan man är "återställd".
Citera
2012-09-21, 22:37
Medlem
Thwarters avatar
.
Citera
2012-09-25, 22:52
Moderator
Diagorass avatar
Jag har också funderat på detta. Jag rökte första gången när jag var 11 och jag började röka på "riktigt" när jag var 14. Jag slutade när jag var 18 men började igen när jag var runt 20 och sedan har jag rökt ganska konstant (med några uppehåll) i 10 år nu. Jag har inte rökt någonting alls på ganska länge nu, men saknar det ibland. Hur lång tid tar det för kroppen att rena sig och komma tillbaka på ruta ett igen? Är det kört nu? Kommer jag ha förhöj cancerrisk resten av livet nu? Hjälp
Citera
2012-09-28, 03:06
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag har också funderat på detta. Jag rökte första gången när jag var 11 och jag började röka på "riktigt" när jag var 14. Jag slutade när jag var 18 men började igen när jag var runt 20 och sedan har jag rökt ganska konstant (med några uppehåll) i 10 år nu. Jag har inte rökt någonting alls på ganska länge nu, men saknar det ibland. Hur lång tid tar det för kroppen att rena sig och komma tillbaka på ruta ett igen? Är det kört nu? Kommer jag ha förhöj cancerrisk resten av livet nu? Hjälp

Det är du själv som bör ha friheten att välja risker, samt bedöma risker.

Något som är viktigt att veta är att det existerar skyddsmekanismer mot skador mm.
Det finns två sidor: Skada-reperation (eller skydd).

Ett exempel är att cellen har ett inre försvar mot cancer.
Två nyckel funktioner är:
1) Stopp av celldelning, då det blir fel. ("Cell arrest").
2) Cellsjälvmord, då cellen är oduglig. ("Apoptosis")
Även reperation av DNA-skador är intressant.

I 50% av cancerfallen finns en p53-mutation, och p53 inverkar på dessa nyckel-funktioner.
(Men det kan finnas alternativa vägar, som inte går via p53.) Vissa retrovirus producerar ämnen som hindrar p53-utrycket och ökar teoretiskt cancerrisken. Jmf. Kvasi-mutation.

A och D vitamin är båda viktiga för dessa funktioner. (Obs jättedoser av ena kan konkurrera ut det andra?). Måttligt är tillräckligt av alla essentiella ämnen.

Det finns även många antimutagena ämnen, som troligen motverkar cancer. Kanske ibland i nämnda nyckel-funktioner eller till och med stimulera reperation av DNA-skador.
T.ex. Anis, ingefära, kanel, rödvin.
En tabell på antimutagena ämnen:
http://hem.passagen.se/cnyland/AM/AMTEO.HTML

Människor som har ett fungerande skydd mot cancer, kan leva mycket länge.
Därför världshistoriens äldsta kvinna, man och näst äldsta man rökte.
(Det finns ett frågetecken för bevisad ålder ännu för Shigechiyo Izumi 120 år?).
Dessa fick uppenbart inga permanenta skador.

Enstaka fall bevisar inget om medelmänniskan.
Enbart riskfaktorn bevisar inget om orsakssamband. Riskfaktorn för rökning är en effekt av många risker, därför grupperna är olika på många relevanta faktorer.

Det gäller att pussla med forskningsinformation och teorier, för att närma sig sanningen.

Christer
Citera
2014-08-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Det tar ungefär 15 år att bli återställd efter att ha rökt dagligen. Så klart det går men det tar fruktansvärt lång tid.
Hur är det om man har rökat i 1,5 år cirkus ett paket per vecka ( inte alltid ) så det har inte varit regelbundet, hur lång tid tar det innan man börjar läka
Citera
2014-08-09, 13:00
Medlem
Kan Någon Svara?
Citera
2014-08-10, 00:32
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Vad har du för symptom då, känner du dig trött och är deprimerad, känner du att halsen inte är lika len, dvs lite sträv etc? Nej du har inte förhöjd cancerrisk men jag förstår att du har vissa problem som du känner att du vill bli av med som härrör från rökningen. Det går över men tar tid, under förutsättning då att man inte använder tobak.
Citera
2014-08-16, 21:39
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohee
Hur är det om man har rökat i 1,5 år cirkus ett paket per vecka ( inte alltid ) så det har inte varit regelbundet, hur lång tid tar det innan man börjar läka
Nej det går snabbt för en som rökt så lite. Räkna med att du är återställd efter ett par veckor efter med steg 1 skador, max 2 år för steg 2 skador och max 4-6 år för steg 3 skador. Att steg 2 och framförallt då steg 3 skador kommer ge någon egentlig skada är ganska liten.

Du börjar läka direkt efter du slutar röka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in