Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag har också funderat på detta. Jag rökte första gången när jag var 11 och jag började röka på "riktigt" när jag var 14. Jag slutade när jag var 18 men började igen när jag var runt 20 och sedan har jag rökt ganska konstant (med några uppehåll) i 10 år nu. Jag har inte rökt någonting alls på ganska länge nu, men saknar det ibland. Hur lång tid tar det för kroppen att rena sig och komma tillbaka på ruta ett igen? Är det kört nu? Kommer jag ha förhöj cancerrisk resten av livet nu? Hjälp

Det är du själv som bör ha friheten att välja risker, samt bedöma risker.
Något som är viktigt att veta är att det existerar skyddsmekanismer mot skador mm.
Det finns två sidor: Skada-reperation (eller skydd).
Ett exempel är att cellen har ett inre försvar mot cancer.
Två nyckel funktioner är:
1) Stopp av celldelning, då det blir fel. ("Cell arrest").
2) Cellsjälvmord, då cellen är oduglig. ("Apoptosis")
Även reperation av DNA-skador är intressant.
I 50% av cancerfallen finns en p53-mutation, och p53 inverkar på dessa nyckel-funktioner.
(Men det kan finnas alternativa vägar, som inte går via p53.) Vissa retrovirus producerar ämnen som hindrar p53-utrycket och ökar teoretiskt cancerrisken. Jmf. Kvasi-mutation.
A och D vitamin är båda viktiga för dessa funktioner. (Obs jättedoser av ena kan konkurrera ut det andra?). Måttligt är tillräckligt av alla essentiella ämnen.
Det finns även många antimutagena ämnen, som troligen motverkar cancer. Kanske ibland i nämnda nyckel-funktioner eller till och med stimulera reperation av DNA-skador.
T.ex. Anis, ingefära, kanel, rödvin.
En tabell på antimutagena ämnen:
http://hem.passagen.se/cnyland/AM/AMTEO.HTML
Människor som har ett fungerande skydd mot cancer, kan leva mycket länge.
Därför världshistoriens äldsta kvinna, man och näst äldsta man rökte.
(Det finns ett frågetecken för bevisad ålder ännu för Shigechiyo Izumi 120 år?).
Dessa fick uppenbart inga permanenta skador.
Enstaka fall bevisar inget om medelmänniskan.
Enbart riskfaktorn bevisar inget om orsakssamband. Riskfaktorn för rökning är en effekt av många risker, därför grupperna är olika på många relevanta faktorer.
Det gäller att pussla med forskningsinformation och teorier, för att närma sig sanningen.
Christer